توصیه‌های مشاور تخصصی فیروزکوهی برای رفع فشار روانی ایام امتحانات

فیروزکوه (پانا) - نیروی تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی فیروزکوه، استرس را به معنای فشار روانی دانست و گفت استرس، احساس تنش درونی است که توسط یک عامل فشار بیرونی یا درونی ایجاد می‌شود و می‌توان با انجام تمریناتی، علائم جسمی و روانی این حالات را تا حدودی کم کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های مشاور تخصصی فیروزکوهی برای  رفع فشار روانی ایام امتحانات

ثریا سهرابی، نیروی تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه در خصوص رفع استرس در ایام امتحانات در گفت‌وگو با پانا گفت: «استرس به معنای فشار و در اصطلاح به معنای فشار روانی است که می‌توان گفت احساس تنش درونی است که توسط یک عامل فشار بیرونی یا درونی ایجاد می‌شود و هرگاه فشاری بر شخصی وارد شود، واکنشی در او ایجاد می‌‌شود که می‌تواند علائم جسمی، روانی یا اجتماعی داشته باشد. به این واکنش غیراختصاصی، استرس و اضطراب می‌گویند.»

وی افزود: «به طور کلی استرس امتحان در دانش‌آموزان و دانشجوها یک موضوع طبیعی است. گاهی اوقات فشاری که احساس می‌کنید، می‌تواند به شما در تقویت تمرکز کمک کند اما این فشار در بعضی مواقع باعث ایجاد استرس می‌شود و به مرور اختلال اضطرابی ایجاد می‌کند. در این زمان ممکن است روش‌های ساده آرام‌سازی ذهنی استرس برطرف نشود و لازم باشد به مشاور مراجعه کنید.»

سهرابی بیان کرد: «برخی از علائم اضطراب امتحان عبارتند از احساس گیجی، قطع ارتباط با دوستان، بدخلقی، مشکل در تصمیم‌گیری، بی‌انگیزه شدن، اختلالات خواب، کشیدگی عضلات، سردرد، ناراحتی معده، ناخن جویدن، دندان قروچه، عرق کف دست، تپش قلب.»

وی تصریح کرد: «دلایل زیادی در استرس امتحان تاثیرگذار است؛ مانند نگرانی افراد از شکست در آزمون، نداشتن آمادگی و وسواس نسبت به عالی بودن، نداشتن وقت زیاد برای مطالعه، تلاش برای کسب یک نتیجه خاص که مثلاً ممکن است زندگی فرد را متحول کند و یا خانواده ممکن است فرد را برای گرفتن نمره خوب تحت فشار بگذارند.»

نیروی تخصصی مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی فیروزکوه در پاسخ به این سوال که چگونه استرس امتحان راکاهش دهیم گفت: « برای کاهش استرس امتحان، این است که ابتدا مکانی آرام برای مطالعه پیدا کنید. طوری‌که فضای مطالعه خیلی شلوغ و آشفته نباشد و هر آنچه برایتان لازم است در اتاق مهیا شود. تا حد ممکن درباره امتحان اطلاعات دریافت کنید تا آماده باشید، نت‌برداری از درس و الگوهای ذهنی، برای جمع‌آوری افکار و ایده‌ها، یکی دیگر از راه‌های مقابله با استرس امتحان است. برای هر جلسه مطالعه یک برنامه تنظیم کنید که واقعاً بتوانید روی آن کار کنید، برنامه را به کارهای کوچک تقسیم کرده و هر زمان یک کار را انجام دهید، خواب کافی داشته باشید تا انرژی دریافت کنید و آنچه یاد گرفته‌اید ملکه ذهنتان شود، یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس امتحان، برنامه‌های تفریحی است؛ شام با دوستان خود بیرون بروید، سینما بروید، در یک برنامه تفریحی شرکت کنید تا کمی ذهن‌تان از استرس امتحانات دور شود.»

سهرابی در پایان سخنان خود در توصیه به دانش‌آموزان تاکید کرد: «روزانه حداقل ۱۰ دقیقه ورزش کنند، نگرانی‌های خود را بنویسند تا قلب آرام بگیرد، حداقل ۶ ساعت خواب باکیفیت داشته باشند، منبع استرس را پیدا کنند، روزی ۱۰ _ ۱۵ دقیقه مدیتیشن کنند و با کسانی که دوست دارند و از آنها حمایت می‌کنند صحبت کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فـریناز کـریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار