رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

رییس‌جمهوری با دیپلماسی سیاسی و شخصا پیگیر حق آبه هیرمند است

تهران (پانا) - معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری حق آبه هیرمند اظهار کرد، ریاست جمهوری شخصا به این موضوع ورود کرده و امروز هم نشستی با مجموعه طالبان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۴۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رییس‌جمهوری با دیپلماسی سیاسی و شخصا پیگیر حق آبه هیرمند است

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز دوشنبه در بازدید از دومین دوره آموزشی محیط بانی که در مرکز آموزش محیط زیست و محیط بانی کشور مستقر در استان البرز برگزار شد، افزود: امیدواریم این مساله از لحاظ دیپلماسی سیاسی به سمت و سویی پیش برود که این حق آبه را دریافت کنیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه یکی از دلایل اصلی برای خیزش گرد و غبار و ریزگرد از تالاب صالحیه البرز را متاثر از چرای شترهای بدون صاحب در این منطقه دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی بایستی هر چه سریعتر به تکالیف خود برای ساماندهی و تعیین تکلیف این دام ها عمل کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش روز به روز این شترها هستیم، اظهار کرد: این شترها غالبا بدون صاحب هستند و همین ساماندهی آنها را با مشکل مواجه کرده است علاوه براینکه چرای بی رویه دامها در محدوده این تالاب نیز واقعا مشکل ساز شده است.

پساب ها ارزش افزوده پیدا کرده اند

سلاجقه گفت: در بحث تامین حق آبه این تالاب هم استان قزوین بیشترین نقش را دارد و تا کنون نشست های مشترکی در این خصوص برگزار شده و امیدواریم نتیجه بخش باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مشکل پساب‌های شهرک صنعتی اشتهارد که سه استان البرز، قم و قزوین را درگیر کرده ، افزود: با توجه به کاهش نذورات جوی، پساب ارزش افزوده پیدا کرده و بنا بود تا بهمن سال گذشته تصفیه خانه این شهرک راه اندازی شود ولی گویا این اتفاق نیفتاده و شخصا پیگیری خواهم کرد.

وی در پایان به آسیبهای ناشی از حضور خودروهای آفرود در محیط زیست گفت: این مساله به دغدغه ای برای مدیران و دوستداران محیط زیست تبدیل شده و در سفر قبلی با سمنان و جنگل ابر این مساله با صورت جدی مطرح شد.

این مسئول تاکید کرد: بنا شده با هماهنگی با میراث فرهنگی و انجمن اتومبیل رانی شرایطی فراهم شود که حضور خودروهای آفرودی محدود به زمان و مکانها خاصی شود.

۲۰ درصد محیط بانان کشور آموزش های لازم را فراگرفته اند

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به شروع به کار مجدد مرکز آموزش محیط زیست و محیط بانی کشور در دولت مردمی سیزدهم، گفت: این مرکز که در کرج از سال گذشته کار خود را دوباره آغاز کرده اکنون دومین دوره آموزش محیط بانی را با حضور ۸۰ نفر از محیط بانانی که میانگین حدود ۵ سال سابقه فعالیت میدانی دارند برگزار شده است.

وی افزود: محیط بانان پیشانی و پیش قراول تمام فعالیت های محیط زیست هستند و باید از جمیع جهات چه از لحاظ اخلاقی، علمی، حقوقی و بسیاری از مسایلی که یک انسان محیط زیست دان و محیط زیست بان باید بداند، بایستی آراسته و پیراسته باشند.

وی تصریح کرد: این کلاس ها به صورت خیلی فشرده است به مدت دو هفته برگزار شده و در این کلاس ها خیلی مسایل چالش برانگیزی که با آن در محیط زیست روبرو هستند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد ضمن اینکه از لحاظ آمادگی جسمانی و نظامی آموزش های لازم را می بینند.

فناوری ها جایگزین نیروی انسانی می شوند

سلاجقه تعداد محیط بانان در گستره سرزمینی ایران را نسبت به معیارهای جهانی یک هشتم دانست و گفت: ولی در کشور به دنبال این هستیم که به عنوان جایگزین محیط بانانی که در خط مقدم هستند و شهدا و جانبازان زیادی در این راه داده ایم از فناوری ها استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از دوربین ها و پرنده های مختلف و تعمیم بی سیم دیجیتال برای تمام استان های کشور در حال انجام است تا نیاز به نیروی انسانی کمتر شود ضمن اینکه می توانیم از این ظرفیت نیروی انسانی در بخش دیگری استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امسال ۵۷۰ نفر که ۳۵۰ نفر آنان محیط بان هستند با کسب مجوز از سازمان امور استخدامی کشور جذب می شوند.

وی تاکید کرد: باید به سمت استفاده از فناوری های نوین و به روز کردن شرایطی که کمتر انسان ها در خطر باشند برویم و این در حالی است که متخلفان روزبه روز در حال افزایش هستند زیرا فرهنگ محیط زیستی شرایط مناسبی در کشور ما ندارد.

سلاجقه در خصوص مسایل رفاهی و معیشتی محیط بانان نیز گفت: سعی می شود تا جایی که وضعیت اعتبارات اجازه می دهد در بحث اضافه کاری زحمات این عزیزان جبران شود به طوریکه در این یکسال کارهای خیلی خوبی شده و از نظر دریافتی ها علیرغم اینکه مطلوب نیست ولی کارهای خوبی انجام شده است.

سلاجقه در جریان سفر خود به البرز در کلاس های آموزشی محیط بانی که با حضور محیط بانانی از سراسر کشور برگزار شده حضور یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار