گام‌هایی برای برقی‌شدن ۲۰ درصد خودروها

تهران (پانا) -‌ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است که توسعه صنایع، کشاورزی و... در برخی از استان‌ها و از جمله در استان‌های کویری نظیر سمنان، آب‌محور نبوده و از همین رو شاهد تخلیه منابع آبی در این استان و استان‌هایی از این دست بودیم.

کد مطلب: ۱۳۷۳۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
گام‌هایی برای برقی‌شدن ۲۰ درصد خودروها

علی سلاجقه، ۲۸ اردیبهشت ماه در حاشیه سفر به سمنان در جمع اصحاب رسانه این استان از دولت سیزدهم به عنوان دولتی زیست محیطی نام برد و اظهار کرد: دولت برای تامین آب برخی از استان ها به دنبال تکمیل پروژه انتقال آب از منابع اقیانوسی است و هم اینکه این طرح برای تامین آب برخی مناطق نظیر سیرجان، کرمان و یزد و...اجرا و یا در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در گام های بعدی برای تامین آب شرب مردم استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان جنوبی و...نیز اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به پیوستگی منابع آبی دریای عمان و خلیج فارس با اقیانوس ها گفت: گام های ابتدایی برای اجرای این طرح در ایران مرکزی و مناطق شرق و شمال شرقی و در گام های بعدی برای دیگر استان های کم آب و کویری اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سمنان به عنوان استانی کم آب نام برد و گفت: دولت مردمی مکلف به تامین آب شرب مردم است.

سلاجقه با اشاره به توسعه فعالیت های صنعتی و کشاورزی در کشور افزود: باید در زمینه آب بخش کشاورزی و صنعتی، کارهای جدی تری انجام شود. باید از فعالیت های آب بر و کشت محصولات با نیاز آبی بالا در استان های کم آب جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه این مناطق از سالیان دور با مشکل کم آبی روبرو بودند و مردم محلی برای تامین آب راهکارهایی در طول تاریخ داشتند افزود: باید از دانش بومی این مناطق در راستای رفع مشکل کم آبی استفاده بیشتری شود ضمن اینکه باید رویکرد علمی تری به این حوزه در کشور شود.

این مقام مسوول با اشاره به مطالبات به حق مردم در این بخش خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم که با استفاده از هر ظرفیتی که وجود دارد، آب شرب مردم استان را تامین کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی در کشور تصریح کرد: اگر تنها ۱۰ درصد راندمان آب در بخش کشاورزی افزایش یابد، مشکل آب شرب نخواهیم داشت.

وی با اشاره به لزوم استفاده بیشتر از پساب ها در کشور گفت: خوشبختانه در استان سمنان از پساب ها استفاده خوبی شده است که این روند باید با گستردگی بیشتری ادامه یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارتباط با وعده این سازمان در خصوص حق آبه هیرمند و استفاده از پهپادها در محیط بانی و حفاظت از زیستگاه ها در شروع به کار دولت سیزدهم گفت: این هفته رئیس جمهور با تاکید ویژه به وزیر امورخارجه و وزیر نیرو ماموریت دادند که برای حل این مشکل و تامین حق آبه هیرمند مذاکره کنند که در همین راستا روز گذشته مذاکراتی با طالبان ها صورت گرفته و امیدواریم خبرهای خوبی در این بخش بشنویم.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه تماس هایی در همین ارتباط با طرف افغان ها داشته ادامه داد: طالبان معتقد است که براساس قراردادها، حق آبه هیرمند محدود به آب کشاورزی است و در حوزه تامین آب در بخش محیط زیست مسوولیتی ندارد، همکاران ما مذاکراتی در این حوزه انجام می دهند و انتظار می رود که این مشکل حل و اخبار خوشی را به هموطنان بدهیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهور در خصوص حق آبه هیرمند تاکید ویژه دارند و همه تلاش ها بر این است که این مهم انجام و مشکل کم آبی ها در مناطق حوزه هیرمند رفع شود.

سلاجقه در خصوص وعده ایشان در خصوص تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی به هوای پاک و کاهش آلایندگی ها در کلان شهرها و بهبود کیفی سوخت نیز اظهار کرد: خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته و حمایت دولت مردمی، ۱٠۷ هزار میلیارد تومان از منابع ریالی و سه میلیارد یورو اعتبار ارزی به بحث هوای پاک تخصیص یافت که با توجه به مشارکت دستگاه های مختلف در موضوع هوای پاک، مقرر شده که معاونین این دستگاه ها با معاونین سازمان محیط زیست نشست هایی برگزار و برای اجرای بهتر قانون هوای پاک و برنامه ریزی در این بخش چاره جویی شود.

وی با بیان اینکه با تخصیص این اعتبارات شاهد کاهش آلاینده ها در سطح کشور خواهیم بود افزود: خوشبختانه برخی دستگاه ها نیز گام های موثری در همین ارتباط برداشتند؛ به طور مثال وزارت نفت ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بهبود و کیفی سازی سوخت تخصیص داده است. اگرچه در کنار کیفی سازی سوخت باید به صنعت خودروسازی و تولید صنایع خودرویی ایمن و با کیفیت نیز توجه ویژه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش روزافزون مصرف سوخت در کشور و آلایندگی های ناشی از آن ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه زیرساخت های حوزه نفت و گاز طی سال ها در کشور تغییری نداشته اما در این مدت مصرف سوخت در کشور افزایش قابل توجهی داشته است . البته خوشبختانه همانطور که عرض شد وزارت نفت در این دولت در راستای کاهش مصرف سوخت و کیفی سازی سوخت و ارتقاء زیرساخت های نفت و گاز در حال برداشتن گام های خوبی است.

وی از برقی شدن بخش مهمی از حمل و نقل عمومی کشور به عنوان یکی از گام های اساسی دولت مردمی در این بخش نام برد و افزود: دولت چه در زمینه تولید اتوبوس های برقی و چه در زمینه تاکسی و موتورسیکلت های برقی گام های بسیار خوبی برداشته است و لذا امید است که در بازه کوتاهی حداقل در کلان شهرها ۲۰ درصد وسائل نقلیه عمومی برقی شوند که همین خبر خوشی برای "هوای پاک" در کشور است.


معاون رئیس جمهور با گلایه از سختگیرانه بودن برخی قوانین در کشور اظهار کرد: متاسفانه گاهی ظرف و مظروف ها در این بخش هماهنگی لازم را ندارند، از سویی بر تولید سوخت با کیفیت و یورو ۶ تاکید می شود و از طرف دیگر کف ما در صنعت خودرویی سوخت یورو چهار است.

سلاجقه از عزم مسوولان در این بخش خبر داد و اضافه کرد: در همین راستا ارتقای سوخت چه در بخش نیروگاهی و چه در صنایع و وسائل نقلیه متحرک در حال پیگیری جدی است. ضمن اینکه در زمینه پتروپالایشی ها نیز گام های موثری برداشته شده است.

وی همچنین از برنامه های این سازمان برای توسعه تکثیر در اسارت گونه های در خطر انقراض خبر داد و گفت: در همین راستا تفاهمنامه ای با پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی منعقد شده و در همین ارتباط آخرین یوز تلف شده به پژوهشگران جهاددانشگاهی تحویل شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی تجربیات خوبی در زمینه علوم سلولی و مولوکولی دارند افزود: استفاده از علوم سلولی مولکولی در حفاظت از حیات وحش یک گام رو به جلو است که می تواند به حیات وحش در خطر انقراض ما کمک کند.

وی تولیدمثل در اسارت یوزپلنگ و گورخر را یک تجربه مهم در کشور برشمرد و گفت: استان سمنان در این حوزه به عنوان یک الگو در کشور مطرح است.

سلاجقه فقدان کارشناس حیات وحش را از مشکلات جدی در کشور برشمرد و ادامه داد: باید در زمینه تربیت کارشناسان متخصص در این بخش های تلاش بیشتری شود. متاسفانه ما در این حوزه ها عمدتا از نیروهای متخصص در حوزه دامپزشکی و دام های اهلی استفاده کردیم و این در حالی است که حیات وحش، رفتارشناسی کاملا متفاوتی دارند.

وی تلاش های صورت گرفته در زمینه تولید مثل یوزپلنگ در اسارت در استان سمنان را یک دستاورد مهم خواند و گفت: این دستاورد و تجربه در طرح های آتی کمک شایانی به ما خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار