مشاور دبیرستان دخترانه شهید همت ملارد:

بیماری‌های روحی و روانی خوددرمان نیست و نیازمند مداخله متخصص هستند

ملارد(پانا) - مشاور دبیرستان دخترانه شهید همت ملارد در مورد درمان بیماری‌های روحی و روانی گفت بیماری‌های روحی و روانی خوددرمان نیست و نیازمند مداخله متخصص هستند.

کد مطلب: ۱۳۷۴۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌های روحی و روانی خوددرمان نیست و نیازمند مداخله متخصص هستند

محبوبه نقی زاده مشاور دبیرستان شهید همت شهرستان ملارد، بروز بیماری‌های روحی و روانی را یکی از عوامل آسیب‌رسان به روند زندگی عادی افراد جامعه دانست و عنوان کرد: «بیماری‌های روحی و روانی دارای حوزه وسیعی بوده و انواع مختلفی دارد. هر کدام از این اختلالات می‌تواند افراد جامعه را دچار مشکلات متعددی کند و به روند زندگی عادی آن‌ها آسیب بزند.»

وی ادامه داد: «بیماری‌های روحی معمولا در اثر عوامل محیطی و ژنتیکی مختلفی بروز پیدا می‌کند که مهم‌ترین آنها از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی است، بیماری‌های روحی معمولا در افرادی که نسبت خونی دارند رایج‌تر است. وجود برخی ژن‌ها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، قرار گرفتن در معرض عوامل استرس‌زای محیطی، الکل و مواد مخدر گاهی اوقات ممکن است باعث بروز بیماری‌های روحی شود و اثرات منفی بدی را از خود به جا بگذارد.»

نقی‌زاده افزود: «بیماری‌های روحی و روانی علائم بسیار متعددی دارد. البته این نکته فراموش نشود که بسته به شرایط و عوامل مختلف علائم و نشانه‌های بیماری‌های روحی ممکن است متفاوت باشد. بیماری‌های روحی احساسات، افکار و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری‌های روحی شامل موارد احساس غمگینی یا ناراحتی، تفکر آشفته یا کاهش توانایی تمرکز، ترس یا نگرانی بیش از حد، احساس گناه شدید، تغییرات خلقی شدید، کناره‌گیری از دوستان و فعالیت‌ها، خستگی قابل توجه، انرژی کم یا مشکلات خواب، جدا شدن از واقعیت(هذیان)، پارانویا یا توهم، ناتوانی در کنار آمدن با مشکلات یا استرس‌های روزانه، مشکل در درک و ارتباط با موقعیت‌ها و افراد، مشکلات مصرف الکل یا موادمخدر ، تغییرات عمده در عادات غذایی، خصومت یا خشونت است.»

مشاور دبیرستان شهید همت تشریح کرد: «گاهی اوقات علائم بیماری روحی و روانی ممکن است به صورت بیماری‌های جسمی بروز پیدا کند و این بیماری‌های جسمی شامل معده درد، کمر درد و سر درد شود، نمونه‌هایی از بیماری‌های روانی، افسردگی، اختلالات اضطرابی، اسکیزوفرنی، اختلالات خوردن و رفتارهای اعتیادآور هستند و مهم‌ترین ویژگی این بیماری این است که هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بیماری‌های روحی وجود ندارد. اما با این وجود، در صورتی که بیماری روحی دارید انجام اقدامات زیر برای کنترل استرس به افزایش اعتماد به نفس و تحت کنترل گرفتن این بیماری کمک می‌کند، به علائم هشدار‌دهنده توجه کنید، از چکاپ و مشورت با یک مشاور خوب غافل نشوید، خواب کافی داشته باشید، یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید.»

وی عنوان کرد: «مهم‌ترین عواملی که خطر ابتلا به بیماری‌های روحی را افزایش می‌دهد، سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی در اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر و برادر، شرایط استرس‌زا مانند مشکلات اقتصادی، مرگ عزیزان ، داشتن بیماری زمینه ای، آسیب‌های مغزی که در اثر ضربه به وجود آمده‌اند، استفاده از الکل و موادمخدر، سابقه داشتن بیماری‌های روحی است. تاثیرات بیماری‌های روحی ممکن است دائمی و یا موقتی باشد و شما همچنین ممکن است همزمان به دو اختلال روحی مبتلا شوید.»

نقی‌زاده در یاپان خطاب به نوجوانان و جوانان جامعه با تأکید بیان کرد: «اگر علائم بیماری روانی دارید، به روانشناس یا یک متخصص روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. اکثر بیماری‌های روانی به خودی خود بهبود نمی‌یابند و در صورت عدم درمان، بیماری روانی ممکن است در طول زمان بدتر شود و مشکلات جدی ایجاد کند. با یک دوست صمیمی یا مورد اعتماد ارتباط برقرار کنید و در مورد نگرانی‌های خود با او گفتگوی آزاد و صادقانه داشته باشید، ممکن است نتوانید کسی را مجبور به دریافت مراقبت‌های حرفه‌ای کنید، اما می‌توانید گوش شنوای خوبی برای او باشید و از او حمایت کنید.»

دانش‌آموز خبرنگار : نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار