سهمیه ایران در سوپرلیگ آسیا مشخص شد

تهران (پانا) - سهمیه ایران در فرمت جدید جام‌های باشگاهی در آسیا مشخص شد.

کد مطلب: ۱۳۷۳۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
سهمیه ایران در سوپرلیگ آسیا مشخص شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا در چند سال اخیر در تلاش بوده تا با ایجاد تغییرات در نحوه برگزاری مسابقات باشگاهی قاره‌ای، جذابیت آن را افزایش دهد. AFC ابتدا تعداد تیم‌های حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را از 32 به 40 تیم رساند و سپس به سراغ تقویم مسابقات رفت.

سال‌ها برنامه لیگ قهرمانان و ای‌اف‌سی کاپ (سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا در حال حاضر) بر اساس تقویم لیگ‌های شرق آسیا نوشته می‌شد. مسابقات در حوالی اسفند ماه آغاز می‌شد و برعکس اروپا، نه در پایان معمول لیگ‌ها بلکه در پاییز سال بعد به پایان می‌رسید که عملا دو فصل از تیم‌های غرب آسیایی را در بر می‌گرفت. با این حال قرار است ACL 2023 از شهریور سال جاری آغاز شود تا لیگ قهرمانان آسیا هم از تقویم فوتبال در اروپا پیروی کند.

جدیدترین برنامه ای‌اف‌سی هم تحول بزرگی است که از فصل 2024-2025 در رقابت‌های باشگاهی آسیا به اجرا در خواهد آمد. در این فرمت مسابقات به‌جای دو سطح، در سه سطح برنامه‌ریزی می‌شود که بالاترین سطح، لیگ الیت یا نخبگان نام دارد که 24 تیم (12 تیم از غرب و 12 تیم از شرق) از لیگ کشورهای صاحب قدرت فوتبال در آسیا به آن راه خواهند یافت.

سایت فوتورنکینگز امروز سندی را با سربرگ AFC منتشر کرده که در آن سهمیه کشورها برای هر سه سطح مشخص شده است. طبق این جدول، ایران در لیگ نخبگان 2 سهمیه مستقیم و یک سهیمه غیر مستقیم خواهد داشت. این در حالی است که عربستان و ژاپن هر کدام با 3 سهمیه مستقیم در اولین فصل لیگ نخبگان آسیا حضور خواهند داشت.

همچنین فوتبال ایران در سطح دوم مسابقات باشگاهی یک سهمیه را به خود اختصاص داده که می‌تواند گزینه جذابی برای کسب جام آسیایی توسط تیم‌های ایرانی باشد. البته ایران و سایر قدرت‌های برتر آسیا نماینده‌ای را در سطح سوم مسابقات نخواهند داشت و این تورنمنت، به کشورهایی اختصاص خواهد داشت که فوتبالشان در حال توسعه قرار دارد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تقسیم این سهمیه در اولین دوره از فرمت جدید مسابقات باشگاهی، به عملکرد نمایندگان کشورها در 8 فصل اخیر لیگ قهرمانان و ای‌اف‌سی کاپ مراجعه کرده و البته فصل 2020 که بازی‌ها تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفت را در نظر نگرفته است. به نظر می‌رسد سهمیه‌هایی که سایت فوتورنکیگز منتشر کرده، نهایی باشد و بعید است چندان تغییری در آن اعلام شود؛ اما هنوز ای‌اف‌سی رسما این سهمیه‌ها را تایید نکرده و باید منتظر اخبار رسمی ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار