موافقت محیط زیست با اجرای راه‌آهن رشت- آستارا با کمترین تخریب جنگل

تهران (پانا) - سازمان محیط‌زیست با اجرای کلی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا موافقت داشته و اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و در جنگل گیسوم استفاده از محدوده خطوط انتقال نیرو پیشنهاد شده است.

کد مطلب: ۱۳۷۳۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
موافقت محیط زیست با اجرای راه‌آهن رشت- آستارا با کمترین تخریب جنگل

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در خصوص پروژه راه آهن رشت-آستارا با توجه گزارش ارزیابی ارسالی به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و متعاقباً برگزاری جلسات کمیته ارزیابی زیست محیطی طرح در تاریخ های ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸ آبان ۱۳۹۹ و ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ معاونت زیست محیطی آن سازمان، با اجرای کل طرح موافقت کرده است.

در خصوص موضوع عبور دو کیلومتر مسیر راه آهن در محدوده جنگل گیسوم و تالاب استیل، مقرر شد در کمیته فنی سازمان محیط زیست مطرح و پیشنهاد اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و یا استفاده از محدوده خطوط انتقال نیرو بدون قطع درخت در جنگل گیسوم که قبلا اجرا شده، مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به توضیحات داده شده، برنامه ریزی، طراحی و اجرای مسیر این خط ریلی، به گونه ای است که موجب تخریب جنگل و درختان غیرقابل جبران نخواهد شد.

طرح راه آهن رشت - آستارا، از طرح های کلان ریلی کشور است که طی سالیان گذشته، مطالعات گسترده ای بر روی آن انجام شده است. این طرح علاوه بر اهمیت راهبردی ترابری از مسیر این طرح، به عنوان حلقه تکمیل کننده بین المللی ریلی شمال - جنوب، از منظر ملی، بین المللی و راهبردی، جایگاه ویژه ای در بین تمامی طرح های ریلی کشور دارد.

تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند.

از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

مسیر ریلی رشت- آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به‌ عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج ‌فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال- جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار