یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه:

بیانات رهبر ‌انقلاب در حوزه سیاست خارجی ‌برای تقویت جایگاه ‌ایران در منطقه و جهان بسیار مهم و راهگشا‌ست

تقویت روابط با همسایگان و افزایش تعامل با کشورهای اسلامی که در بیانات رهبری هم بود و در دستورکار دولت سیزدهم هم قرار دارد، اقدامی عزتمندانه و حکیمانه است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران سیاست خارجی بسیار مهم و راهگشا برای تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.

کد مطلب: ۱۳۷۳۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
بیانات رهبر ‌انقلاب در حوزه سیاست خارجی ‌برای تقویت جایگاه ‌ایران در منطقه و جهان بسیار مهم و راهگشا‌ست

‌محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه اظهار کرد: «بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران سیاست خارجی بسیار مهم و راهگشا برای تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است. از میان بیانات ایشان پرداختن به سه اصل عزت، حکمت، مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اهمیت مضاعفی دارد.»

وی تاکید کرد: «این سه اصل محوری است به‌عنوان پایه‌های سیاست ‌خارجی جمهوری اسلامی ایران که باید از سوی کارشناسان و سیاست‌مداران تببین و تشریح شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «عزت به‌معنای این است که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک پدیده در جامعه‌‌ جهانی عزتمندانه حرکت کرده و مجد و عزت خود را حفظ کند. سیاست نه شرقی نه غربی به عنوان نماد استقلال ایران، یکی از مظاهر عزت در سیاست خارجی است.»

پاک‌آیین در این باره اضافه کرد: «براساس این سیاست، ایران‌ در عین داشتن روابط عزت‌مدانه با کشورهای جهان در چارچوب احترام متقابل، سلطه هیچ قدرتی را نمی‌پذیرد و نسبت به منافع قدرت‌های بزرگ غیر متعهد است.»

وی تصریح کرد: «حکمت به معنای تدبیر، محاسبه‌گری و عقلانیت است. حکمت مکمل عزت است چرا که با سنجیدگی و خردمندی و اتخاذ تصمیمات درست در سیاست خارجی، عزت نظام را تامین می‌کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این باره گفت: «یک سیاستمدار حکیم و اندیشمند در مقوله‌‌های سیاسی و دیپلماسی، خردمندانه تصمیم‌گیری می‌کند. برای مثال حمایت ایران از محور مقاومت و مبارزه با تروریسم در خارج از مرزها، یک اقدام حکیمانه بود که موجب عزت ایران در منطقه و ذلت دشمنان انقلاب بخصوص آمریکا شد. تقویت روابط با همسایگان و افزایش تعامل با کشورهای اسلامی که در بیانات رهبری هم بود و در دستورکار دولت سیزدهم هم قرار دارد، اقدامی عزتمندانه و حکیمانه است.»

پاک‌آیین تاکید کرد: «مصلحت هم یک امر روشن است. در واقع هر تصمیم‌ و تدبیری که به مصلحت و تامین‌کننده منافع کشور باشد و با اصول عزت و حکمت مغایر نباشد، می‌تواند جامه عمل بپوشد. به عبارت دیگر با توجه به اولویت‌ها و مصالح و منافع نظام اسلامی و به اقتضای شرایط، تصمیم‌گیری می‌شود. برای مثال پذیرش قطعنامه ۵۹۸ برای دفع شر صدام و قراردادن کشور در مسیر صلح و پیشرفت، بر‌اساس یک مصلحت عقلایی بود که عزت و حکمت را هم با خود داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار