سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
کار اصلی روابط عمومی قوی، گفتمانسازی، تبیین، تصمیمسازی و اولویتسازی است
تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران روابط عمومی استانی و ستادی با بیان اینکه مساله روابط عمومی باید مساله مخاطبان شود، گفت کار اصلی یک روابط عمومی قوی، گفتمانسازی، تبیین، تصمیمسازی و اولویت دادن است، روابط عمومی قوی روابط عمومی است که روایت اول را میگوید و دستور کار میدهد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در گردهمایی مدیران و مسئولان روابط عمومی حوزه های استانی و ستادی وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، گفت: ویژگی یک دستگاه و سازمان، سیستمی و زنده بودن آن است، لذا دستگاه آموزش و پرورش باید بهطور سیستمی و با پویایی وظایف خود را انجام دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قوه بینایی هر سازمانی، روابط عمومی است و نقش بسیار کلیدی در فعالیتها دارد، گفت: هماهنگی و زنده بودن در دستگاه بزرگی مانند آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد، اما هماهنگی یک موضوع بیرونی نیست بلکه یک موضوع گفتمانی و روندی است.
وی با طرح این پرسش که آیا در دستگاه بزرگ آموزش و پرورش با بیش از ۸۵۰ روابط عمومی، هماهنگی وجود دارد، عنوان کرد: باید در اولین گام، تمامی روابط عمومیها به عنوان اجزای یک سیستم با هم هماهنگ شود. معتقدم اگر فقط روابط عمومی نظام تعلیم و تربیت باهم هماهنگ عمل کنند، هیچ غیرممکنی در مقابل پیشرفت نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی در کل کشور متناسب با ساختارهای نوین و جدید، میتواند روابط بیرونی را متحول کند، اظهار کرد: امروز رسانههای غیر رسمی قدرت بالایی نسبت به رسانههای رسمی دارند؛ لذا باید جهاد تبیین و اولویت سازی در صدر کارها قرار گیرد. یکی از اشکالات روابط عمومی تمرکز بر اخبار مدیران است. کار اصلی یک روابط عمومی قوی، گفتمانسازی، تبیین، تصمیمسازی و اولویت دادن است، روابط عمومی قوی، روابط عمومی است که روایت اول را میگوید و دستور کار میدهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: روابط عمومی یک فرد یا مدیر نشوید و فقط بر اخبار تمرکز نکنید، روابط عمومی باید جریان سازی و تصمیم سازی کند و دو قاعده مهم اولویت سازی، دستور کار سازی و روایت اول را در اختیار بگیرد.
صحرایی با بیان این که هیچ تحولی بدون گفتمانسازی، امکان تحقق ندارد، اظهار کرد: دستگاهی موفق است که در هر اقدام تحولی، یک پیوست رسانهای را پیشتر ارائه کرده باشد. این گفتمانسازی در بیان دقیق تر، همان جهاد تبیین خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز در کنار دنیای واقعی، یک دنیای مجازی داریم که روابط در آن فضا کاملا متفاوت است، افزود: سه رویکرد برای روابط عمومی در مواجهه با پدیدهها وجود دارد؛ رویکرد واکنشی که رویکرد غالب بیشتر روابط عمومیها است. رویکرد دوم، رویکرد کنشگرا است که روایت اول را میگوید. رویکرد سوم، رویکرد پیش دستانه است که به پیشبینی وقایع و اتفاقات میپردازد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیر روابط عمومی مدیر زمان و لحظه نباید باشد و نسبت به همه اتفاقات جلوتر باشد.
وی اظهار کرد: مساله روابط عمومی باید مساله مخاطبان باشد، مدیر موفق مدیری است که مساله دستگاه خود را به مساله بالاتر تبدیل کند، لذا زمانی موفق هستیم که آموزش و پرورش را مساله اول کشور تبدیل کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تحول با تغییر ساختار امکان ندارد؛ لذا داشتن شبکهای از افراد، تحول ایجاد میکند. معیار برای قوی بودن یک روابط عمومی، داشتن شبکه برای اطلاعرسانی سریع تا کف مدرسه و کلاس درس است.
وی تصریح کرد: هماهنگی، سازگاری، پویایی و زنده بودن، گفتمانسازی فعال در حوزه تعلیم و تربیت و راهبرد کلیدی روایت اول و تعیین دستور کار، جهاد تبیین و دانستن قواعد جنگ نرم، کلیدهای اصلی موفقیت ما است.
صحرایی اضافه کرد: باید مدیریت پیشبینانه، پیش دستانه و فعال در اختیار باشد، کنشگر باشیم، شبکه داشته باشیم و مساله آموزش و پرورش را به مساله اول مسئولان تبدیل کنیم.
وی چند اقدام مهم این وزارتخانه را برشمرد و گفت: امتحانات نهایی دانشآموزان یکی از مسائل مهم است که انشاالله به خوبی برگزار میشود و آزمونهای استخدامی را در پیش داریم که دو تحول بزرگ در آموزش و پرورش هستند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اهمیت آزمونهای نهایی گفت: سنجش یادگیری عمیق از طریق آزمون تستی و چهارگزینهای امکان پذیر نیست. در آزمون تشریحی، فرد باید مهارت را تشریح کند و بر اساس این امتحان می توان ارزیابی دقیقی از سطوح یادگیری دانش آموزان داشت.
ارسال دیدگاه