اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از دستورالعمل جدید حفاظت از کنکور تا اعلام تاثیر معدل در آزمون سراسری

تهران (پانا) - حدود دو ماه به برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری باقی مانده است و سازمان سنجش دستورالعمل جدید حفاظت از کنکور را مشخص و اعلام کرده که سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به‌طور قطعی تاثیری ۴۰ درصدی خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۷۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
از دستورالعمل جدید حفاظت از کنکور تا اعلام تاثیر معدل در آزمون سراسری

در چهارمین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۹۶۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۲۱۹ جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

۶۵ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۹۷۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۷۳۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۴۲۹ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۱۳۷ دُز رسید.

نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور

طبق آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار نگرفت و طبق جدیدترین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور ۴۴۱ شهر در وضعیت آبی و زرد قرار دارند.

صدور کارت ملی هوشمند یک‌ماهه می‌شود

صدور کارت ملی هوشمند یکی از مطالبات مردم در حوزه اسناد هویتی است که روند صدور کارت ملی از سال 1400 با اختلال مواجه شده است. در واقع عقب‌افتادگی دو سال و 6 ماهه‌ای در حوزه صدور و تحویل کارت‌های ملی وجود داشت که حدود 10 میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می‌شود. در هفته‌ای که گذشت، هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احول کشور اعلام کرد که پس از صدور کارت‌های ملی هوشمند معوقه، زمان صدور کارت‌های ملی یک‌ماه خواهد شد.

طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران

برخورد با تخلفات موتورسواران جزء مطالبات شهروندان است که پلیس علاوه بر اجرای طرح‌های انضباطی و ترافیکی طرح برخورد جدی با تخلفات را پیش روی دارد. از این رو طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران با هدف کاهش تخلفات و به طبع آن کاهش تصادفات و افزایش نظم و انضباط شهری در برنامه پلیس قرار دارد. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در هفته‌ای که گذشت، گفت: با توجه به افزایش تخلفات موتورسیکلت‌سواران به‌خصوص پوشش و مخدوشی پلاک، طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران در شهر تهران اجرا می‌شود.

صدور کیفرخواست ضارب آیت‌الله سلیمانی

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در پی سوءقصد به آیت الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان، این عالم ربانی جان خود را از دست داد و پس از آن حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس‌ قوه قضائیه دستور داد سریع همه زوایای سوءقصد به آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در بابلسر بررسی شود و نسبت به شناسایی، تشکیل پرونده و برخورد قانونی با عاملان و آمران احتمالی اقدام کنند. در هفته‌ای که سپری شد حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری،‌ رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور کیفرخواست ضارب آیت‌الله سلیمانی خبر داد و گفت: سلامت روحی متهم در حین ارتکاب جرم طبق نظریه کمیسیون پزشکی قانونی به تایید رسیده است. وی ادامه داد: ظرف مدت ۱۷ روز با اخذ شکایت اولیاء دَم، ضمن تشکیل پرونده شخصیت و بازسازی صحنه جرم، نسبت به اخذ نظریه پزشکی قانونی در خصوص سلامت روحی متهم در حین ارتکاب جرم اقدام شد که نظریه صادره بدوی از سوی متهم و وکیل تسخیری وی مورد اعتراض قرار گرفت. اکبری با اشاره به اخذ نظریه کمیسیون پزشکی قانونی در تایید نظریه بدوی دایر بر سلامت روحی متهم حین ارتکاب جرم خاطرنشان کرد: با اخذ آخرین دفاع از متهم، تصمیم نهایی در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت‌ماه دایر بر جلب دادرسی اتخاذ و کیفرخواست پرونده صادر شد.

آغاز ثبت‌نام آزمون آیلتس پس از 3 ماه وقفه

آیِلتس به انگلیسیIELTS برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System) به معنای سامانهٔ جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است، یکی از آزمون‌های مورد قبول و معتبر زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در برابر آزمون آمریکایی تافل، قرار می‌گیرد. داوطلبان آزمون آیلتس در کنار تفاوت ساختاری آزمون آیلتس به تافل، باید هنگام انتخاب کشور مقصد در مهاجرت نیز بین این دو آزمون، اولویت‌بندی داشته باشند. این آزمون به دست دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود. نمره‌بندی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح را شامل می‌شود که نمرهٔ قبولی برای آزمون وجود ندارد، اما به‌طور معمول سطح ۵ نمرهٔ متوسط و ۶ به بالا خوب تلقی می‌شود. دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد آیلتس با حداقل سطح ۷ را می‌پذیرند. پس از چند ماه وقفه، ثبت‌نام آزمون زبان آیلتس مجددا از هفته‌ای که گذشت در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد. ثبت‌نام آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و داوطلبان با مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی ielts.sanjesh.org می‌توانند مراکز و تاریخ‌های برگزاری آزمون که دارای مجوزهستند از لینک Authorized Centers در بالای صفحه مشاهده کنند.

دستورالعمل‌ جدید حفاظت از کنکور

حدود دو ماه به برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری سال 1402 باقی مانده است. کنکوری که با تغییراتی همراه است و مهم‌ترین آن قطعی بودن 40 درصدی سهم سابقه تحصیلی در نمرات آزمون داوطلبان است اما نکته‌ای که در فرایند برگزاری آزمون به دغدغه خانواده‌های داوطلبان تبدیل شده، ایمنی برگزاری کنکور است که به گفته محمدحسین حاجیلو، رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری شیوه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت از آزمون سراسری به‌روزرسانی شده است. به گفته وی، استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در آزمون سراسری جرم است و حتی همراه داشتن اینگونه وسایل حتی بدون استفاده از آنها نیز به محرومیت در آزمون سراسری منجر می‌شود.

سهم سوابق تحصیلی در کنکور

همچنین حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش با اشاره به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی که بر مبنای نمرات دروس سال دوازدهم نظام ۳-۳-۶ خواهد بود، ۴۰ درصد به صورت قطعی است و دروس عمومی در این بخش مؤثر خواهد بود و ۶۰ درصد نیز مربوط به آزمون است که شامل دروس اختصاصی است. معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور، افزود: سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است یا نیاز به ترمیم دارند لازم است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و مطابق اطلاعیه‌های وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

صدور حکم نهایی در پرونده حمید صفت

پرونده حمید صفت از مرداد سال96 به جریان افتاد. آن روز حمید پس از آنکه فهمید مادرش با شوهرش درگیر شده و سیلی خورده است خودش را به خانه آنها رساند. او تلاش کرد بین مادر و پدرخوانده‌اش میانجیگری کند اما بین آنها درگیری اتفاق افتاد و در نهایت مرد 66ساله که از بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌برد به بیمارستان منتقل شد و چند روز بعد جانش را از دست داد. فرزندان متوفی حمید را در فوت پدرشان مقصر می‌دانستند و به همین دلیل به اتهام قتل عمدی از او شکایت کردند. خواننده جوان بازداشت و زندانی شد اما در همه مراحل تحقیق مدعی شد که در فوت متوفی نقشی نداشته است. او در محاکمه نخست به قصاص محکوم شد اما این پایان کار نبود؛ با نقض حکم از سوی دیوان‌عالی کشور، وی بار دیگر محاکمه شد و این بار با توجه به محتویات پرونده و دفاعیات متهم، قضات دادگاه حمید را از اتهام قتل عمد تبرئه کرده و نوع جرم را قتل شبه عمد تشخیص دادند. پس از صدور این حکم اولیای دم به رأی دادگاه اعتراض کردند و پرونده به مرجع بالاتر یعنی دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات شعبه51 دیوان عالی کشور بررسی‌های خود را در این پرونده آغاز کردند تا اینکه سرانجام مهر تأیید بر حکم دادگاه کیفری یعنی برائت متهم از قتل عمدی زدند. به این ترتیب حمید، رپر معروف که در مخمصه‌ای گرفتار شده بود از مجازات فاصله گرفت و به اتهام قتل شبه عمدی به پرداخت دیه محکوم شد. حمید صفت که به قتل پدرخوانده‌اش متهم بود در نهایت به پرداخت دیه و یک سال زندان محکوم شد.

صدور قرار تامین کیفری برای احمد علیرضابیگی

در پی ادعای بدون سند احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری خودرو به تعدادی از نمایندگان مجلس، دادستانی کل کشور به موضوع ورود و پرونده را برای بررسی به معاونت مربوطه ارسال کرد. براساس گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به دادستانی کل کشور مشخص شد که ادعای آقای احمد علیرضا بیگی فاقد اسناد و مدارک بوده است. برهمین اساس احمد علیرضا بیگی به دادسرای تهران احضار و پرونده وی جهت بررسی و تحقیقات به شعبه بازپرسی ارجاع داده شد. براساس آخرین پیگیری‌ها در هفته‌ای که گذشت، احمد علیرضا بیگی در دادسرا تفهیم اتهام و آخرین دفاعیات از وی اخذ و قرار تامین کیفری در این خصوص صادر شده است.

ارسال پرونده شکایت حسن روحانی از رحیم پورازغدی به دادگاه روحانیت

۱۹ اردیبهشت ماه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در نامه‌ای به قوه قضاییه، خواستار پیگیری حقوقی و رسیدگی قضایی نسبت به اتهامات مطرح شده از سوی حسن رحیم‌پور ازغدی علیه وی و همکارانش شد. بر این اساس، در هفته‌ای که گذشت قوه قضاییه اعلام کرد که پرونده شکایت حسن روحانی از رحیم پور ازغدی به دلیل روحانی بودن وی به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار