اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از حریق در جنوب تهران تا انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن پایتخت

تهران (پانا) - کاهش قیمت بلیت مترو، حریق گسترده در جنوب تهران، انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن تهران، تأیید حکم اعدام دو نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) و اعلام زمان برگزاری دادگاه دو خبرنگار بازداشتی بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۷۴۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
از حریق در جنوب تهران تا انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن پایتخت

در نخستین هفته از خرداد ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۴۴ نفر به این بیماری مبتلا شدند و از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۲۴۹ بیمار جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۶۵ هزار و ۲۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۹۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۵۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۴۲۷ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۶۷۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۶۹۳ دُز رسید.

کاهش قیمت بلیت مترو

در هفته‌ای که گذشت اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند که قیمت بلیت مترو را با توجه به شعار سال جاری «کاهش تورم، رشد تولید» کاهش دهند. بنابراین طبق گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران قیمت بلیت مترو از سه هزار و ۷۷۰ تومان به سه هزار و ۴۰۰ تومان و از دو هزار و ۸۵۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

حریق گسترده در جنوب تهران

در هفته‌ای که سپری شد، یک انبار موتور و دوچرخه بزرگ دچار آتش سوزی شد که خسارات جانی نداشت اما خسارات مالی گسترده‌ای وارد کرد. این در حالی است که به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در سال گذشته این مرکز ۵ بار اخطار ایمنی گرفته بود.

انتشار اسامی ۹۵ ساختمان ناایمن

همچنین قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اعلام لیست ۹۵ ساختمان ناایمن به دستگاه قضایی‌ خبر داد و گفت: بعد از پیگیری هایی که در سال ۱۴۰۱ در خصوص ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر داشتیم، با تلاش هایی که انجام شد و همچنین همکاری تعدادی از مالکین تعداد این ساختمان ها به ۹۵ ساختمان کاهش یافت. وی افزود: جلسات زیادی در سازمان آتش نشانی با حضور مالکین ساختمان های ناایمن، دادستانی و همچنین نمایندگان دستگاه قضایی برگزار کردیم؛ اخطارها و همچنین فرصت های لازم به ۹۵ مالک ساختمان ناایمن داده شد که متاسفانه تمکین نکردند؛ این ساختمان‌ها شامل اماکن آموزشی، بهداشتی درمانی، تجاری و مسکونی هستند و بیشترین تعداد ساختمان های ناایمن در مناطق ۱۱و ۱۲ شهر تهران قرار دارد. همچنین اسامی این ساختمان‌های ناایمن از سوی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور منتشر شد.

معافیت‌ سربازی برای مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر

هفته ملی جمعیت در کشور آغاز شده است و دستگاه‌های مختلف وظایفی را برای اعطای تسهیلات به‌منظور افزایش جمعیت بر عهده دارند. یکی از این دستگاه‌های اجرایی، سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا است که به گفته سردار تقی مهری، ئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا طرح معافیت از خدمت سربازی برای مشمولان دارای سه فرزند و بالاتر اجرا می‌شود. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردارتقی مهری دراین‌باره اظهارکرد: برابر ابلاغ ستادکل نیروهای مسلح معافیت‌ از سربازی برای مشمولان و کارکنان دارای سه فرزند و بیشتر به تصویب رسیده است. بر این اساس تمامی مشمولان و کارکنان وظیفه حین خدمت که دارای چهار فرزند و بیشتر هستند، بدون شرط سنی و سایر مشمولان و سربازان وظیفه دارای سه فرزند به شرط داشتن حداقل ۴۰ سال تمام سن و در صورت طی دوره آموزش مقدماتی و تکمیلی بسیج در سپاه پاسداران، از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند.

«الکس» اعدام شد

۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ بود که گزارشی به دادسرای جرایم امنیت اخلاقی ارسال و در آن عنوان شد در بررسی‌های اطلاعاتی محرز شده فردی به هویت «سارا جرف دریس‌زاده» با در اختیار داشتن تعدادی از زنان و دختران در کشور امارات مبادرت به تشکیل یک شبکه فساد کرده که با بررسی‌های صورت گرفته محرز شده نامبرده یک شاخه از شبکه بین المللی قاچاق زنان و دختران شهروز سخنوری معروف به الکس است که به عنوان مدیر ارشد این شبکه تحت نظر و هدایت الکس در دوبی فعالیت می‌کند. با دستگیری سارا جرف دریس زاده، شبکه گسترده‌ای که زنان و دختران روسپی را از شهرهای مختلف کشور سازمان‌دهی و مبادرت به قاچاق آن‌ها به چندین کشور منطقه می‌کرد زیر نظر گرفته شده و ضربه تاثیرگذاری به شبکه وارد شد. با انجام اقدامات اطلاعاتی گسترده توسط ضابطان سرانجام نام ۴ نفر از جمله شهروز سخنوری معروف به الکس به اینترپل برای بازداشت و استرداد به ایران اعلام شد. در پی تایید رای الکس در دیوان عالی کشور، در هفته‌ای که گذشت حکم شهروز سخنوری ملقب به الکس، پس از طی تشریفات قانونی اجرا و وی به دار مجازات آویخته شد.

تأیید حکم اعدام دو نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع)

در هفته‌ای که گذشت هیأت شعبه دیوان عالی کشورضمن رد فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، (دو نفر از عوامل اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز دادنامه صادره را ابرام کرد. هیأت شعبه دیوان عالی کشور در خصوص فرجام خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید کرد.

حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر نقض شد

در هفته‌ای که سپری شد، دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم «جواد روحی» که به اتهامات افساد فی الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به ۳ بار اعدام و «مهدی محمدی فر» بابت افساد فی الارض و محاربه به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد. بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به دنبال فراخوان شبکه های معاند و ضد انقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند لیکن گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش دو متهم مذکور در حد تلاش های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمین طبعاً نمی تواند از مصادیق محاربه و افساد فی الارض موضوع مواد ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و مواد ۶۷۵ و ۶۸۷ قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا شش است. همچنین محکومیت نامبردگان از باب حدود به مجازات افساد فی الارض و محاربه هم از باب تعزیر به چندین فقره حبس با یکدیگر در تناقض بوده و از این حیث قابل ابرام نمی باشد.

اعلام زمان برگزاری دادگاه ۲ خبرنگار بازداشتی

در هفته‌ای که گذشت، یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. فعالیت ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور، رسیدگی قوه قضاییه به پرونده نهاده‌های دامی، رسیدگی سریع و قاطعانه قوه قضاییه به جرائم خشن، آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی، اعلام زمان برگزاری دادگاه ۲ خبرنگار بازداشتی، آخرین وضعیت شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی و آخرین وضعیت پرونده حمید نوری از جمله مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار