معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش یزد:
تعریف مسئولیت برای دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی، منجر به احیا امور تربیتی خواهد شد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش یزد گفت یکی از بهترین کارها برای احیا امور تربیتی تعریف حداقل یک مسئولیت برای هر دانشآموز و حتی فرهنگیان و اولیا دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی مدارس و ارتباط آنها با معاونت پرورشی است. این موضوع قطعا باعث هویت بخشی به فعالیتهای پرورشی و دانش آموزان خواهد شد.
حسن عبداللهیان در گفتوگو با پانا در رابطه با ارزیابی از وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی اظهار کرد: «قطعا وضعیت موجود مورد تائید و مطلوب ما بدلایل چالشهای موجود نیست. چالشهایی مانند کمبود نیروی انسانی بر اساس قانون احیا، تغییر بهترین نیروهای انسانی پرورشی در هرسال تحصیلی، عدم وجود سامانههای مناسب و تخصصی از سطح مدرسه تا ستاد و مشکلات و وقت گیر بودن سامانههای موجود در فعالیتهای پرورشی، تنوع و تعدد برنامههای پرورشی.و ناکافی بودن امکانات فرهنگی مناسب و همچنین بودجه ناکافی و عدم ساماندهی تشکلهای دانش آموزان در مدارس از جمله اصلیترین چالشهای موجود است.»
وی در خصوص راهکارها و پیشنهادهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی گفت: «اختصاص نیرو بر اساس قانون احیای معاونت پرورشی. عدم تغییر سمت و پست نیروی پرورشی حداقل تا پنج سال، قدرتمند شدن بخش فناوری و سامانهها با توجه به نیازسنجی مربیان و منسجم بود این سامانهها و عدم تغییر مدوام سیستم و نام و محتوی آنها، ساماندهی برنامهای معاونت پرورشی با حضور کارشناسان و مربیان مجرب برای کاهش و ارتقای بهترین فعالیتهای پرورشی، استفاده بهینه از امکانات بهینه مراکز فرهنگی استانها و اختصاص بودجه استانی و نظارت بر آن توسط نیروی ستادی معاونت و ذی حسابی پرورشی و تهیه چارت سلسله مراتبی تشکلات دانشآموزی و شرح وظایف و برنامههای هر عضو تشکل را میتوان به عنوان راهکار و پیشنهاد مطرح کرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش یزد در پاسخ به این پرسش که رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان در زمینه هویت بخشی چیست، عنوان کرد: «یکی از بهترین کارهای تعریف حداقل یک مسئولیت برای هر دانش آموز و حتی فرهنگیان و اولیا دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی مدارس و ارتباط آنها با معاونت پرورشی است. این موضوع قطعا باعث هویت بخشی به فعالیتهای پرورشی و دانش آموزان خواهد شد.»
وی در خصوص چالشها و راهکارهای موجود برای هویت بخشی در سطح مدارس استان بیان کرد: «عدم انسجام هر سه عضو آموزش و پرورش یعنی دانش آموز،.اولیا و همکاران در فعالیتهای پرورشی مدارس از جمله اصلیترین چالشها است و همانطور که اشاره شد سازماندهی ،برنامه ریزی و هدفگذاری در تمام فعالیتهای پرورشی در نیروی ها.اولیا و دانش آموزان میتواند راهکاری مناسب باشد.»
عبداللهیان در پاسخ به این سوال که به چه میزان فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان جذاب است و علت اصلی جذاب نبودن فعالیتهای در برخی مدارس، ابراز کرد: «قطعا تمام تلاش ما جذاب کردن فعالیتهای پرورشی مدارس با روشهای روانشناختی ،ارتباط موثر مربیان با دانش آموان وطراحی ها و رنگآمیزی ها و برنامه های متعدد و جذاب هستیم اما عدم نیروی قوی و متخصص پرورشی و آموزش دیده و از همه مهمتر علاقمند و عدم تنوع و ایدههای نو و مطابق برنامه های روز باعث جذاب نشدن فعالیتها میشود.»
وی در خصوص این موضوع که برای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانش آموزان و فرهنگیان چه اقداماتی در دستور کار است، گفت: «تا حد امکان جذب بهترین نیروها در معاونت و آموزشهای مداوم و بروز مطابق علایق دانش آموزان، انتقال نظر سنجی دانش آموزان و مربیان منتخب در مدارس در این زمینه و جمعبندی آن به مدارس و استفاده از راهکارهای آنان و نظارت ارزیابی مدارس میتواند باعث جذابسازی شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش یزد در خصوص نقش این معاونت در ارتقاء سطح امید بین دانش آموزان، فرهنگیان و اولیاء عنوان کرد: «باتوجه به تعدد و تنوع برنامههای معاونت و در اختیار داشتن فضاها و تریبون های مدارس و ارتباط موثر مربیان با مخاطبین خود می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.»
عبداللهیان در رابطه با بزرگترین معضل امیدآفرینی در مدارس استان و در بین دانش آموزان تصریح کرد: «غلبه فعالیتهای رسانهای دشمن، تحت تاثیر قرارگرفتن والدین غیر مطلع، در اختیار گذاشتن فضای مدارس برای ایجاد جو بصورت ناخواسته علیه امید آفرینی، عدم اعتماد بنفس بعضی از دانشآموزان و آموزش کافی به آنها و نبودن فعالیتهای پرورشی جذاب و مورد علاقه آنها در مدارس از جمله بزرگترین معضلات امیدآفرینی است.»
وی در پاسخ به این سوال که در شرایط موجود جامعه که دشمن قصد نفوذ در ذهن جوانان را دارد، چه راهکاری برای امیدآفرینی در مدارس و بین دانش آموزان و همکاران وجود دارد، گفت: «فضا سازی مناسب مدارس، ارائه محتواهای مورد علاقه دانش آموزان، آگاهی از منابع معتبر، آموزش سواد رسانهای، حضور مربی تربیتی خوب، جذب حداکثری دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی و در نهایت تقویت اعتماد بنفس و خودباوری دانش آموزان. میتواند در مقابل تفوذ دشمن امیدآفرین باشد و راه مقابله را در پیش گیرد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان به صورت مدرسهای اجرایی میشود، اظهار داشت: «تمام فعالیتهای پرورشی مدرسه محور بوده و برنامهریزیها بر این محور صورت میگیرد زیرا اصلی ترین هدف مخاطب دانش آموزان هستند.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش یزد درخصوص چالشهای اصلی مدرسهای کردن فعالیتهای استان یادآور شد: «اجرای برنامههای مدرسهمحور نیاز به نیروهای مجرب و متخصص اداری جهت پشتیبانی، نظارت و تقویت دارد که بعلت محدودیت بسیار این نیروها بخصوص در مناطق دچار مشکل هستیم. دیگر اینکه مدارس نیاز به امکان بیشتر و برنامهای قوی نیروهای مجرب و... دارد. برای مدرسهای شدن فعالیتها باید استفاده حداکثری از افراد متخصص داشت و همچنین ارزشیابیهای اختصاصی استادان و ارسال به مدارس بعنوان نقشه راه تهیه شود. همچنین آموزش همکاران نیز در دستور کار قرار گیرد.»
وی در پاسخ به این سوال که در استان شما مردمیسازی فعالیت ها به چه نحوی انجام میشود، گفت: «استفاده از اولیا جهت مشارکت بیشتر در فعالیتهای پرورشی، استفاده از خیرین استان در نذر فرهنگی و استفاده از وقف در فضاهای پرورشی و همچنین استفاده از اولیا در مشارکت برنامهای فرهنگی مدارس میتواند به مردمیسازی بسیار کمک کند.»
عبداللهیان در پایان در خصوص برنامههایی که در رابطه مردمیسازی فعالیتها در مدارس استان یزد جود دارد، عنوان کرد: «استفاده از رسانهها، مشارکت حضور اولیا بعنوان متولی بودن آنها، جلسات با اداراتی که مردم نهاد هستند و استفاده از مردم در هیات امنای دارالقرآنها، کانونها و... از جمله برنامههای مدنظر است.»
ارسال دیدگاه