حسینی: معرفی مفاخر و مشاهیر ‌قومی و مذهبی می‌تواند همبستگی و وحدت ملی را ارتقا‌ دهد 

تهران (پانا) - معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اهمیت معرفی و نکوداشت مفاخر و مشاهیر اقوام مختلف ایرانی را مورد تاکید قرار داد و گفت‌ ایران اسلامی رنگین‌کمانی از اقوام و مذاهب گوناگون است و معرفی و تجلیل از بزرگان و مفاخر اقوام مختلف در تقویت همبستگی اجتماعی، هویت ملی و نیز تحکیم روابط و پیوند با کشورها و ملت‌های منطقه مفید و مؤثر است.

کد مطلب: ۱۳۷۱۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: معرفی مفاخر و مشاهیر ‌قومی و مذهبی می‌تواند همبستگی و وحدت ملی را ارتقا‌ دهد 

‌سید‌محمد حسینی در مراسم دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بلندآوازه ترکمن که در آن اساتید و مسئولانی از استان گلستان و دیگر استان‌ها، شهروندان ترکمنی، امام جمعه آق‌قلا، فرماندار مراوه تپه، سفیر ترکمنستان در ایران و منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه حضور داشتند با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در‌خصوص بزرگداشت و شناساندن مشاهیر و مفاخر ایران زمین به‌ویژه به نسل جوان گفت: افکار و اندیشه‌های بزرگانی همچون مختومقلی در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، عدالت خواهی، ایستادگی مقابل ظلم و جفا، وطن‌پرستی و توجه به بنیان خانواده از آن‌جایی که برگرفته از آموزه‌های اسلامی است، امروز هم مفید و قابل استفاده است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: آشنایی جوانان و نوجوانان با مفاخر و اندیشمندان ایرانی، احساس هویت و اعتماد به نفس ملی ‌را تقویت می‌کند و با الگو قرار دادن روحیه سخت‌کوشی و تلاش این بزرگان، فرزندان این مرز و بوم عزم خود را جزم می‌کنند که در آینده عناصری تاثیرگذار باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: ‌اگرچه از ولادت مختومقلی نزدیک به سه قرن گذشته است اما هنوز فکر و اندیشه او زنده و پویا است چرا که با زبان مردم سخن می‌گفت، با درد و رنج آنان آشنایی داشت و آرزویش ‌زندگی بهتر برای مردم و برقراری عدالت و محو ظلم و جور و فقر و فلاکت بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: ‌مختومقلی بجای درگیری و نزاع و جنگ که گرفتاری‌های فراوان به‌همراه دارد منادی وحدت، همگرایی، صلح و صمیمیت بود و این ویژگی‌ها باعث شده که نامش همچنان زنده و سخنانش تاثیر گذار باشد.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: ‌مختومقلی را پدر شعر کلاسیک ترکمن نام نهادند او با نوآوری و بهره‌گیری از کلمات و واژه‌های ترکمن، باعث رشد ادبیات ترکمن شده و بهره‌گیری وی از قرآن، احادیث، تاریخ و مباحث عرفانی باعث ماندگاری کلام و آموزه‌هایش شده است و این یک واقعیت است که در طول تاریخ کسانی که بیان و قلمشان برگرفته از تعالیم حیات‌بخش قرآن، اولیاء و ائمه بوده تاثیرگذاری آنان از قوم، ملت، مذهب و منطقه جغرافیایی خودشان فراتر رفته است.‌

معاون رئیس‌جمهوری پژوهش تطبیقی در خصوص مکتب فکری و ادبی شعرا و نام‌آوران را حائز اهمیت دانست و با استفاده از پیشنهادی که در این زمینه مطرح شد، گفت: شعرا معمولاً اهل تحقیق و مطالعه بودند و با دیگر سرآمدان شعر و ادب آشنایی داشته و بعضاً متاثر از آن‌ها بودند همچنان که وجود مضامین بلند قرآنی در اشعار مختومقلی را می‌توان متاثر از مولوی، ابیات مربوط به پند و اندرز را برگرفته از سبک سعدی و به‌کارگیری خیال و استعاره و تشبیه را متاثر از کلام حافظ دانست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ‌مختومقلی به‌دنبال منفعت شخصی نبود و به منافع عمومی و مردم اهمیت می‌داد. وی ناملایمات زندگی را تحمل می‌کرد و آنچه بر‌نمی‌تابید ظلم و جور در حق مردم بود.

‌معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تاثیر شخصیت‌هایی همچون مختومقلی بخاطر جاذبه ظاهری و مضامین عالی کلام‌شان، فراتر از مرزهای زمان و مکان است، گفت: ابیات این شاعر پرآوازه مرز قومیت و زبان را درنوردید، وی با ترویج وحدت و همبستگی، چهره‌ای ملی شده و آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه و مورد توجه و اقبال دوستداران فکر و اندیشه در کشورهای دیگر قرار گرفته است.

حسینی افزود: دیوان مختومقلی با حمد و ثنای ایزدمنان آغاز می‌شود و سپس در ‌مدح نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار و اولیای الهی سخن می‌گوید و در جای جای اشعار و ابیات خود به دغدغه‌ها و مشکلات مردم و راهکار برون‌رفت از نابسامانی‌ها پرداخته است؛ مختومقلی سلحشوری و جوانمردی امام علی را وصف می‌کند و درخصوص ‌فرزندان پیامبر اعظم می‌گوید: امام حسن و امام حسین ماه تابان دین هستند، فاطمه زهرا سرور زنان بهشت است و این بزرگواران انوار الهی هستند و در دعایش چنین می‌گوید که خدایا به حق امام حسن که جایگاه او در بهشت است و امام حسین که شمر و یزید بر ایشان جفا کردند ما را ببخش، همچنین از امام حسن و امام حسین به‌عنوان بندگان خوب خدا، بلبل مصطفی، گل باغ رضوان، گل‌های دو جهان و شهسواران یاد می‌کند.

حسینی گفت: وطن‌پرستی و احترام به میهن، مهر و محبت و تحکیم بنیان خانواده در اشعار مختومقلی موج می‌زند و به مانند یک جامعه شناس درد جامعه را به خوبی درک کرده و در اشعار خود نسخه و درمانی برای آن بیان می‌کند.

حسینی گفت: مختومقلی، منادی وحدت بین مذاهب و اقوام است، بر خلاف تنگ‌نظرانی که ندای تفرقه و نزاع سر می‌دهند و هم آوا با دشمنان به دنبال انشقاق و درگیری در جامعه هستند؛ لذا مختومقلی را می‌توان مظهر و نماد وحدت و همبستگی اقوام و مذاهب دانست که این بعد شخصیت وی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس خاطرنشان کرد: مختومقلی در اشعار و سخنان خود به همه اقشار توجه داشت و یک یا چند قشر خاص مخاطب سخنان او نبودند و بخاطر این ویژگی اشعار او، همگان می‌توانند با بخشی از سخنان او ارتباط دلی برقرار کنند و مأنوس شوند و بهره ببرند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: مختومقلی انسانی مقاوم با قامتی برافراشته در مقابل ناملایمات و سختی‌ها بود و حاضر نبود در برابر زورگویان و غارتگران سر خم کند و با شجاعت از مظلومان دفاع می‌کرد و بدون شک این روحیه که انسان در مقابل مسائل اطراف خود بی‌تفاوت نباشد و شجاعانه در مقابل کژی‌ها بایستد و از حق و راستی دفاع کند موضوع مهمی است که توجه به آن می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

حسینی گفت: مختومقلی از تبعیض و فقر و فلاکت مردم رنج می‌برد و آرمانش این بود که در جامعه فقر و فاصله طبقاتی برچیده شود و امروز همه ما اعم از دولت و ملت وظیفه داریم برای ایجاد شرایط بهتر اقتصادی با احساس مسئولیت وارد عرصه شده و در حد توان نسبت به رفع مشکلات معیشتی قدم برداریم.

معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر کسی واقعاً به خدا ایمان داشته باشد و عشق بورزد باید دوستدار و عاشق مردم باشد و به آنان خدمت کند و این توصیه‌ها در ابیات مختومقلی فراوان یادآوری شده است.

حسینی در ادامه بار دیگر بر ضرورت معرفی مفاخر و اندیشمندان ایران زمین در داخل و خارج کشور تاکید کرد و اظهار داشت: معرفی عالمان و مفاخر به نسل جوان به طرق مختلف از جمله گنجاندن در کتاب‌های درسی در تقویت احساس هویت و اعتماد به نفس ملی‌ نقش بسزایی دارد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: از توصیه‌های مختومقلی وطن‌دوستی و احترام به آب و خاک است لذا بجای بی‌تفاوتی همه باید نسبت به سرزمین خود احساس مسئولیت کنند و بکوشند تا مشکلات از سر راه جامعه برداشته شود و گره‌ها باز شود و در طول تاریخ کسانی نام‌شان جاودان مانده است که دائم در فکر بهبود شرایط زندگی مردم و خدمت صادقانه به آنان بوده‌اند.

حسینی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی کشورمان با کشورهای منطقه و همسایه اظهار داشت: بسیاری از شعرا، اندیشمندان و مفاخر دینی و فرهنگی ایران مورد علاقه مردم کشورهای همسایه هستند و از این ظرفیت می‌توان برای تحکیم ارتباط و پیوند با ‌ملت‌ها و دولت‌های منطقه استفاده کرد، همچنان که مردم ترکمنستان عشق و علاقه وافری به مختومقلی فراغی دارند و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک می‌تواند در پیوند و نزدیکی دو ملت بسیار موثر باشد.

‌در این مراسم با حضور ‌حسینی نشان ملی مختومقلی به کسانی که در ترویج و نشر اندیشه‌ها، افکار و اشعار مختومقلی فعالیت‌های شاخصی داشتند اهدا شد. ‌همچنین توسط ‌علی رهبر مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خانه فرهنگ ترکمن، جدیدترین کتاب‌هایی که درخصوص مختومقلی نوشته شده به دکتر حسینی اهدا شد و فرماندار مراوه تپه، شال ترکمنی را از سوی خانه فرهنگ ترکمن بعنوان شهروند افتخاری ترکمن صحرا بر گردن معاون رئیس جمهور انداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار