معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛
برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در زمینههای تربیتی، منجر به احیا امور تربیتی خواهد شد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توانمندسازی و برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در زمینههای تربیتی، استفاده از فناوریهای نوین در زمینه تربیتی و تولید محتوا، بالا بردن کیفیت و جذابیت برنامههای امور تربیتی و پر رنگ کردن الگوهای تربیت اسلامی و ملی در نگارش کتب درسی از جمله اصلیترین راهکارهای موجود برای احیا امور تربیتی دانست.
حسن بروشکی در گفتوگو با پانا در رابطه با ارزیابی وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی اظهار داشت: «بررسی و ارزیابی موفقیت در تحقق اهداف امور تربیتی به دلیل پویایی و تغییرپذیری این زمینه، بسیار سخت است. براساس شاخصهای کیفی مانند: میزان ثبات برنامهها و تعدد برنامهها و طرحهای کم و همچنین میزان رضایتمندی دانش آموزان و کارکنان آموزشگاه کم است اما میزان اثر گذاری در محیطهای تحصیلی به نظر بنده قابل قبول است. در ضمن برای ارزیابی دستیابی و موفقیت در اهداف تربیتی، پیشنهاد میشود کار پژوهشی در سطح کشور و یا استانها با موضوعات بررسی وضعیت فردی و اجتماعی دانش آموزان و ارائه بازخورد زمینه تربیت از دانشآموزان، معلمان و دیگر اعضای جامعه تحصیلی انجام شود.»
وی در خصوص چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی گفت: «کمبود منابع مالی و انسانی، کمبود تجهیزات و امکانات، ضعف در برنامهریزی، ناسازگاری سیاستهای دولتی، تغییر الگوی تربیتی مانند تغییر الگوی تربیتی از الگوهای اسلامی و ملی به سمت الگوهای غربی، عدم پایبندی خانوادهها به پرورش فرزندان با الگوهای اسلامی و ملی و نگاه فردی در تربیت و پرورش فرزندان و تحولات فرهنگی و اجتماعی مانند تغییر در سبک زندگی مردم منجر به وجود آمدن چالشهایی در زمینه احیا امور تربیتی شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در رابطه با راهکارها و پیشنهادهای موجود در زمینه احیای امور تربیتی عنوان کرد: «توانمندسازی و برگزاری کلاسهای آموزش خانواده در زمینههای تربیتی، استفاده از فناوریهای نوین در زمینه تربیتی و تولید محتوا، بالا بردن کیفیت و جذابیت برنامههای امور تربیتی و پر رنگ کردن الگوهای تربیت اسلامی و ملی در نگارش کتب درسی از جمله اصلیترین راهکارهای موجود است.»
وی در خصوص رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان در زمینه هویت بخشی و چالشهای موجود گفت: «هدف اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان در زمینه هویتبخشی، تقویت هویت فردی و اجتماعی، ترویج ارزشهای ملی، اسلامی و انسانی، و ایجاد فضایی مناسب برای رشد فردی و اجتماعی دانشآموزان و جامعه است اما مواردی مانند عدم توجه به ارزشهای ملی و فرهنگی، پیشرفت فناوری و گسترش رسانههای اجتماعی و در پی آن تحولات فرهنگی در جهان، نبود تقویم فرهنگی و زمان بندی مناسب، تنوع فرهنگی و قومی، حفظ و تقویت ارتباط با خانواده ها و والدین، تفاوتهای فردی و توجه به نیازهای شخصی باعث به وجود آمدن چالش در رابطه با هویتبخشی خواهد شد.»
بروشکی در رابطه با راهکارهایی که منجر به هویت بخشی در سطح مدارس استان سیستان و بلوچستان میشود، اظهار کرد: «مواردی مانند شناسایی الگوهای هویتی بر اساس فرهنگ ها و قومیت ها، برگزاری جلسات گروهی با خانواده و والدین در سطح مدارس، تأکید بر تفاوتهای فردی و توجه به نیازهای شخصی دانشآموزان و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت دانشآموزان و پر رنگ کردن انجمن ها و تشکلات دانش آموزی از جمله راهکارهای مدنظر است.»
وی در پاسخ به این سوال که به چه میزان فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان جذاب است، گفت: «تنوع فعالیتها در استان خوب بوده است و رویدادها و جشنوارههایی که در این زمینه برگزار میشود نیز در سطح عالی قرار دارد.»
او در خصوص علت اصلی جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس تصریح کرد: «با توجه به اینکه فعالیتهای تربیتی و پرورشی نیاز به توجه و صبر دارد و اثرگذاری این فعالیتها در طول زمان مشخص میشود، لذا یکی از عوامل میتوانند نبود برنامههای زود بازده و نیز عدم توجه به علایق و نیازهای شخصیتی دانشآموزان باشد. در استان سیستان وبلوچستان می توان به عدم تهیه محیط کافی برای انجام فعالیتها مانند اردوگاه و تجهیز کانونها و دارالقرآنها اشاره کرد.»
بروشکی افزود: «همچنین تمرکز بیشتر مدارس بر درسهای تئوری و تمرکز بیشتر برای مسائل آموزشی و مقدم نبودن آن بر مسائل تربیتی و شفیتگی به فضایهای مجازی و شبکههای اجتماعی نیز از دیگر علتهای موجود است.»
وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانشآموزان و فرهنگیان ابراز کرد: «توانمندسازی و ارائه آگاهی در مورد برنامهها به همکاران، تهیه فضاهای جذاب تربیتی در سطح مدارس و استان و ترکیب فعالیتهای تربیتی با دیگر فعالیتهای مدارس از جمله اقدامات انجام شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در رابطه با نقش معاونت پرورشی و فرهنگی استان در ارتقاء سطح امید بین دانش آموزان، فرهنگیان و اولیاء بیان کرد: « ارتقاء سطح امید در مدارس، باید با توجه به شرایط و نیازهای هر مدرسه و جامعه محلی، انجام شود که توجه به این امر، امری حیاتی است. اما به طور کلی مواردی مانند برقراری ارتباط مستمر و باز با اولیاء دانش آموزان، ترویج روحیه کار گروهی با برگزاری همایش و جشنوارههایی با محوریت فعالیتهای گروهی، برگزاری جلسات و همایشهای انگیزشی، استفاده از داستانهای امیدآفرین و نمایشگاههای هنری مرتبط با این مفهوم پیشنهاد میشود.»
بروشکی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین معظل امیدآفرینی در مدارس استان و در بین دانش آموزان شامل چه مواردی است، گفت: « نبود تجهیزات و امکانات مناسب در مدارس، مانند کتابخانههای کافی، لوازم الکترونیکی، ورزشگاه ها و...، فشار درسی بالا و نبود قابلیت دسترسی به منابع آموزشی کافی، عدم حضور پدر و مادر در برنامههای آموزشی و پرورشی دانش آموزان، مشکلات خانوادگی و شخصی مانند درگیریهای خانوادگی، بیماری ها، مشکلات مالی و ... و تنوع کم در برنامههای تفریحی و تربیتی را میتوان از جمله بزرگترین معضلها برشمرد.»
وی در پاسخ به سوالی دیگر در این رابطه که در شرایط موجود جامعه که دشمن قصد نفوذ در ذهن جوانان را دارد، چه راهکاری برای امیدآفرینی در مدارس و بین دانش آموزان و فرهنگیان وجود دارد، عنوان کرد: «ارائه الگوهای موفق و امید بخش در سطح مدارس، تشویق به یادگیری و به دست آوردن دانش و مهارت، توسعه مهارتهای اجتماعی و همکاری و تعامل با یکدیگر، ارائه مشاوره و راهنمایی و ارائه برنامههایی برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در دانشآموزان و ارائه برنامههای روانشناختی و سواد رسانه را میتوان به عنوان راهکار به کار برد.»
بروشکی در جواب این سول که آیا فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان به صورت مدرسهای اجرایی میشود گفت: «اکثر فعالیت در مدارس سطح استان و به صورت محوری و دبیرخانهای در مناطق آموزشی و پرورشی انجام میگیرد.»
وی در خصوص چالشهای اصلی مدرسهای کردن فعالیتهای استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: «نبود تجهیزات، اعتبارات و امکانات مناسب در مدارس، عدم هماهنگی با سایر نهادها و موسسات، محدودیت زمانی در برنامهریزی و ساماندهی فعالیتها در مدارس، فشار بر برنامه آموزشی و درسی و در نتیجه آن فشار بر دانش آموزان و معلمان، چالشهای ارتباطی که در زمینه عدم علاقه والدین و دانش آموزان در برگزاری فعالیت ها است و چالشهای سازمانی در ایجاد ارتباط آموزشگاهها با سایر نهادها از جمله اصلیترین موارد است.»
بروشکی در خصوص اقدامات انجام شده برای مدرسهای شدن فعالیتها پرورشی بیان کرد: «ایجاد قرار داد با سایر نهادها جهت برگزاری کارگاههای توانمندسازی و تهیه برنامه استانی برای فعالیت در سطح استان اقدامات انجام شده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که مشکلات پیش رو در زمینه ارتقاء فعالیتهای امور تربیتی استان را چطور ارزیابی میکنید، تصریح کرد: «با توجه به نوع مشکلات پیش رو در فعالیتهای امور تربیتی میتوان به عدم اعتبار مناسب و عدم تطبیق اعتبار با فصلهای مصوب در فعالیتهای پرورشی اشاره کرد. از دیگر موراد نیز میتوان کمبود نیروی انسانی و عدم نگهداشت نیروی انسانی جنوب استان به دلیل نبود قانون نگهداشت نیروی انسانی و انگیزه کافی برای فعالیت همکاران در مناطق محروم و دور افتاده، نداشتن تخصص و دانش کافی همکاران در برخورد با مسائل تربیتی و فعالیت های تربیتی نیز اشاره کرد.»
وی در خصوص اقدامات انجام شده در رابطه با عمق بخشی به فعالیتها و جایگاه امور تربیتی در استان اظهار داشت: «برگزاری کارگاههای توانمندسازی و جشنوارههای تجارب برتر تربیتی و الگوهای برتر تدریس، تقدیر از فعالین حوزه پرورشی هم در بخش دانش آموزی و هم در بخش فرهنگیان اقدامات انجام شده در راستای عمق بخشی است.»
بروشکی در خصوص مردمیسازی فعالیتهای پرورشی در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: «استفاده از ظرفیت فضای مجازی، برگزاری جشنوارههای مردمی در سطح شهر و همکاری با شهرداریها در برگزاری این مراسمات در میادین بزرگ شهری، همکاری با سایر نهادهای مرتبط با مسائل فرهنگی، تهیه محتواهای بهروز و همکاری با صدا و سیمای استان در آگاهی دادن به خانوادهها و والدین از جمله فعالیتهای انجام شد در راستای مردمیسازی است.»
وی در پاسخ به این سوال که مشکلات پیش روی استان سیستان و بلوچستان در مردمیسازی فعالیتهای پرورشی چیست، گفت: «عدم همکاری و آگاهی از فعالیتهای پرورشی در سطح خانوادهها، وجود مکتبخانههای سنتی در سطح استان و ارائه الگوهای تربیتی نامناسب به دانش آموزان مواردی است که پیش روی مردمیسازی فعالیتهای پرورشی قرار دارد.»
بروشکی در پایان با اشاره به برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی سیستان و بلوچستان در جهت مردمیسازی فعالیتها در مدارس استان عنوان کرد: «برگزاری کارگاههای توانمندسازی ویژه همکاران و تربیت مربی و مدرس در زمینه فرهنگی و هنری، همکاری با سایر نهادها و موسسات و استفاده از ظرفیت اولیا در مدارس جهت پیشبرد فعالیتهای مردمی مدارس از جمله برنامههای مدنظر است.»
ارسال دیدگاه