معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی مطرح کرد؛
حضور معاونان و مربیان پرورشی در جلسات اولیاء و پاسخ به سئوالات میتواند زمینهساز مردمیسازی فعالیتها در مدارس باشد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت تعریف فعالیتهایی که دانشآموزان و اولیاء در آن نقش داشته باشند، نظرسنجی از فعالیتها و دریافت راهکار از طریق اولیاء و حضور معاونان و مربیان پرورشی در جلسات اولیاء و پاسخ به سئوالات میتواند زمینهساز مردمیسازی فعالیتها در مدارس باشد.
غلامرضا فدوی در گفتوگو با پانا در رابطه با وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی اظهار کرد: «ارزیابی از اهداف، به جهت کیفی بودن آنها سخت است و به میزان تأثیر برنامهها بر مخاطبان بستگی دارد. در مجموع با توجه کمبود منابع و مشکلات ناشی از بیماری کرونا در حضوری کردن برنامهها در سالهای اخیر ، میتوان میزان تحقق اهداف را در حد انتظار ارزیابی کرد.»
وی در خصوص چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی استان آذربایجان غربی بیان کرد: « چالشها در زمینه قابل بحث است؛۱ - مشکل کمبود نیروی انسانی: همه مدارس دارای شرایط احراز در تخصیص معاون یا مربی پرورشی نیستند و نیروی انسانی کافی و مجرب ندارند. ۲- پستهای کارشناسی مناطق ترکیبی و تعداد آن با توجه به حجم فعالیتها کمتر است. ۳- سرانه فضای پرورشی بسیار پایینتر از میانگین کشوری است و به تبع آن تجهیزات و امکانات لازم نیز برای دانش افزایی و مهارت آموزی دانشآموزان کمتر است. ۴- هم مرزی با چند کشور در تهاجم فرهنگی و تضاد فرهنگی اثر بسزایی را میتواند داشته باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در ادامه به راهکارها و پیشنهادهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی پرداخت و گفت: «درخواست افزایش ردیف استخدامی مربی پرورشی از طریق دانشگاه فرهنگیان، افزایش سرانه فضای پرورشی (دارالقرآن، اردوگاه، مراکز مشاوره و کانون)، بازنگری در پستهای سازمانی مناطق، احیای پست بسیج دانش آموزی استان، ساماندهی وضعیت نمازخانهها و کتابخانههای مدارس از لحاظ تجهیزات، بروز نمودن تجهیزات کانونهای فرهنگی تربیتی و توجه به تعلیم و تربیت تمام ساحتی از جمله راهکارهای موجود است.»
فدوی در پاسخ به این پرسش که رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی در زمینه هویت بخشی چیست، عنوان کرد: «بسط و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب مبتنی برمعیارهای اسلامی، اولویت بخشی به نماز جماعت مدارس و ارتباط با حوزههای علمیه و مساجد، رویکرد ایرانی - اسلامی در اجرای برنامههای فرهنگی و هنری، بصیرت افزایی و جهاد تبیین با تشکیل کارگاه ها و جلسات آموزشی را میتوان راسلت و ماموریت اصلی این معاونت دانست.»
وی ادامه داد: همچنین کمبود نیروی متخصص و مجرب در حوزه پرورشی و فرهنگی، کمبود فضای پرورشی، عدم وجود ساعت آزاد برای فعالیتهای پرورشی، پایین بودن سرانه پرورشی در مدارس کم برخوردار و اولویتدهی خانواده ها به مسائل آموزشی از جمله چالشهای موجود در حوزه پرورشی است.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در پاسخ به این سوال که برای هویتبخشی در سطح مدارس استان چه راهکاری میتوان داشت، گفت: «برگزاری کارگاههای آموزشی برای همکاران، احصاء موارد مبتلابه فرهنگی جامعه دانشآموزی و تعریف برنامه عملیاتی، هادینه کردن فرهنگ اسلامی - ایرانی از طریق انجمن اولیاء و مربیان و توسعه و تقویت تشکلهای دانشآموزی با هدایت مربیان میتواند منجر به امر هویتبخشی شود.»
فدوی در پاسخ به پرسشی دیگر در رابطه با این موضوع که به چه میزان فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در استان آذربایجان غربی جذاب است و علت اصلی جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی چیست، خاطرنشان کرد: «در سطح خوبی قرار داریم چون همه برنامههای پرورشی و فرهنگی استان مخاطبان دارد و این روند رو به افزایش است و کمبود نیروی مجرب، عدم بازخورد به موقع و مناسب از طریق برگزاری چشنوارههای تجلیل از فعالان، تعدد برنامههای فرهنگی و هنری درون و برون سازمانی یا به عبارتی موازی کاری، ناکافی بودن فرایند اطلاعرسانی و جذب به موقع مخاطبان، تأخیر در ابلاغ بعضی از جشنوارهها و برنامههای اجرایی که در مجموع موجب تراکم کاری شده است از دلایل جذاب نبودن برنامههای پرورشی است.»
وی در ادامه به راهکارهای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانش آموزان و فرهنگیان پرداخت و ابراز کرد: تسریع در روند اطلاعرسانی برنامهها، کاهش تصدی برنامههای اجرایی و واگذاری مسئولیت به مناطق، افزایش نقش نظارتی کارشناسان بر مناطق و مناطق بر مدارس، برگزاری به موقع جشنوارهها و تجلیل از فعالان، جذب مشارکت و همکاریهای برون سازمانی، همکاری با نهادهای فرهنگی، توسعه و تقویت فعالیت مراکز پرورشی، هدفمند کردن و تقویت فعالیتهای اردویی، افزایش مشارکت و مسئولیت دانشآموزان از طریق تشکلهای دانش آموزی و با هدایت مربیان میتواند منجر به جذابسازی فعالیتهای پرورشی شود.»
فدوی در پاسخ به این سوال که نقش معاونت پرورشی و فرهنگی استان آذربایجان غربی در ارتقاء سطح امید بین دانش آموزان، همکاران و اولیاء چیست، عنوان کرد: تقویت روحیه نشاط و شادابی از طریق جشنوارههای فرهنگی و معرفی و تجلیل از استعدادهای برتر، هدفگذاری برای تعریف برنامههای فرهنگی برای هر سه مخاطب مانند اردوهای دانش آموزی همراه اولیاء، استفاده از ظرفیت فضاهای پرورشی برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری، تجلیل و تکریم ارباب رجوع بخصوص در مدارس و برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت از جمله فعالیتهای معاونت پرورشی در راستای ارتقاء سطح امید بین دانشآموزان و همکاران و اولیاء است.»
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط موجود جامعه که دشمن قصد نفوذ در ذهن جوانان را دارد، چه راهکاری برای امیدآفرینی در مدارس و در بین دانش آموزان و فرهنگیان دارید، گفت: «برگزاری کلاسهای بصیرت افزایی، تعریف برنامهها و جلسات مبتنی بر جهاد تبیین، برگزاری جلسات پاسخ به شبهات دینی، همکاری با سپاه و بسیج دانش آموزی و حوزههای علمیه در تأمین مدرس و سخنران موضوعی و بازدید دانش آموزان از مراکز تولید و صنعتی که در مسیر پیشرفت و استقلال کشور در فعالیت هستند راهکارهای مدنظر هستند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی در جواب این پرسش که آیا فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان به صورت مدرسهای اجرایی می شود، تاکید کرد: «قطعا برنامههای مدرسهای داریم مانند جشنوارهها و مسابقات، مراسم جشن تکلیف، اردوهای دانش آموزی، فعالیت تشکل های ۴ گانه دانشآموزی و برنامههای گرامیداشت مناسبتها.»
وی افزود: همچنین تعریف برنامهها و فعالیت با رویکرد مدرسه محوری، تبیین فعالیتهای گروهی دانش آموزان، تشکیل جلسات شورای هماهنگی تشکلهای دانش آموزی، عضویت دانش آموزان در تشکلهای دانش آموزی، تعریف اردوهای یک روزه دانشآموزی، اعزام مربی مراکز دارالقرآن و کانونها به مدارس و پذیرش اردوهای دانش آموزی در اردوگاهها با مدیریت و برنامهریزی مدارس منجر به مدرسهای شدن فعالیتها خواهد شد.»
فدوی مشکلات پیش رو در زمینه ارتقاء فعالیتهای امور تربیتی استان را مشکلاتی قابل رفع دانست و گفت: زمینههای جذب مشارکت برون سازمانی تا حدودی فراهم شده است. تلاش بر آن است تا از حداقل امکانات حداکثر بهرهوری صورت گیرد که امید آفرین است. همچنین برای عمق بخشی به فعالیتها و جایگاه امور تربیتی فعالیتهایی نظیر کیفی شدن فعالیتها، برنامهریزی برای تشکیل کارگروه پرورشی و استفاده از توانمندیهای درون و برون سازمانی، استفاده از جایگاه و نقش شورای آموزش و پرورش، ارتقای نقش تشکلهای دانش آموزی، تقویت فعالیتهای گروهی، ارتباط مدارس با مساجد، هدفمند کردن همه فعالیتهای تحت تصدی در راستای سند تحول بنیادین و توسعه و تقویت فعالیتهای دارالفرآن، کانونهای فرهنگی و تربیتی، مراکز اردوگاهی بخصوص اردوگاه استانی مد نظر قرار گرفته است.
وی در پایان در رابطه با برنامههای موجود برای مردمی سازی فعالیتها در مدارس اظهار داشت: «تعریف فعالیتهایی که دانشآموزان و اولیاء در آن نقش داشته باشند، نظرسنجی از فعالیتها و دریافت راهکار از طریق اولیاء و حضور معاونان و مربیان پرورشی در جلسات اولیاء و پاسخ به سئوالات میتواند زمینهساز مردمیسازی فعالیتها باشد.»
ارسال دیدگاه