معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان مطرح کرد؛
کمبود نیروی انسانی از جمله اصلیترین چالشهای امور تربیتی است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان کمبود نیروی انسانی با توجه به تعداد دانشآموزان و پراکندگی مدارس ، تعدد برنامهها و حجم زیاد برنامههای ابلاغی به مدارس ، عدم توجه لازم به مدرسه محوری برنامهها ، نبود نشاط شغلی و بیانگیزگی شغلی در بین مربیان حوزه پرورشی و بهخصوص مشاوره را از جمله چالشهای امور تربیتی دانست.
علیاکبر عربخراسانی در رابطه با ارزیابی خود از وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی به پانا گفت: «این موضوع در چند محور قابل بررسی و تحلیل است؛ در خصوص نیروی انسانی که قلب تپنده فعالیتهای امور تربیتی و مشاوره است، در سالهای گذشته با غفلت رو به رو بودهایم و این حوزه با کمبود نیرو مواجه است. متاسفانه بسیاری از نیروهای استفاده شده در حوزه پرورشی نیروهای تخصصی این حوزه نیستند.»
وی ادامه داد: «انتظار داریم زیرساختهای لازم جهت تحقق اهداف مدنظر از جمله شناسایی دانشآموزان در معرض خطر و پرخطر به شکل مناسبی مهیا شود و در حوزه مشاوره نیز سامانهها در زمان مناسب در اختیار کاربران و خروجی آزمونها نیز در اختیار استانها قرار گیرد تا در زمان مناسب نسبت به برنامهریزی و طرحریزی های لازم بهویژه در حوزه مشاوره اقدامات لازم انجام شود. به عنوان مثال آزمونهای غربالگری در سال گذشته اجرا شد اما نتیجهای در بر نداشت و موجب شکلگیری نگرش منفی در صف نسبت به آزمونهای روانشناختی شده است. در سال جاری اجرای آزمونها در پایان سال تحصیلی به موازات برگزاری امتحانات پایان سال از اهمیت این آزمونها کاسته و فرآیند اجرای آنها را با خلل جدی روبه رو خواهد کرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان در پاسخ به این سوال که چالشهای موجود در زمینه احیاء امور تربیتی استان سمنان شامل چه مواردی می شود، اظهار کرد: «کمبود نیروی انسانی با توجه به تعداد دانشآموزان و پراکندگی مدارس استان، تعدد برنامهها و حجم زیاد برنامههای ابلاغی به مدارس ، عدم توجه لازم به مدرسه محوری برنامهها ، نبود نشاط شغلی و بیانگیزگی شغلی در همکاران حوزه پرورشی و بهخصوص مشاوره از جمله چالشهای موجود است.»
وی افزود: «قطعا با تخصیص نیروی انسانی لازم در حوزه پرورشی و مشاوره، واگذاری برنامههای مدرسه محور به مدارس و بومیسازی برنامهها و همچنین تخصیص اعتبار لازم در خصوص اجرای فعالیتهای پرورشی چالشهای پیشرو از رفع خواهد شد.»
عربخراسانی با بیان اینکه احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی، احترام به پرچم و ایجاد نشاط اجتماعی رسالت و ماموریت اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی استان سمنان است در زمینه هویتبخشی است به چالشهای این حوزه پرداخت و بیان کرد: «عدم مطالبه صحیح گروه والدین و نیز برخی از جریانات اجتماعی نظیر رسانه و فضای مجازی زمینه فاصله گرفتن دانشآموزان از هویت را فراهم کرده است، البته فقر رویکرد در بعضی از عناصر آموزش و پرورشی در مدارس بهویژه مدیران به این موضوع نیز اضافه میشود.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان درخصوص راهکارهای هویتبخشی در سطح مدارس گفت: «تبیین اهمیت هویتبخشی به نسل دانشآموزان برای والدین و کلیه عناصر آموزشی و پرورشی در مدارس ، ایجاد فرصتهای جدی کوتاه مدت و پر تکرار جهت نقشپذیری، واسپاری و مسئولیتپذیری منطبق با ذائقه دانش آموزان به آنها همانند واگذاری مسئولیت در یک اردوی روزه به دانشآموزان در بخشهای مختلف و منطبق با توانایی هر فرد میتواند راهکارهایی باشد برای هویتبخشی به دانشآموزان در سطح مدارس.»
عربخراسانی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در استان سمنان جذاب است، بیان کرد: «کلیه فعالیتهایی که در مدارس با همکاری و نقشپذیری دانشآموزان همراه است و در این مسیر حمایت گروه والدین، مربیان و معلمان وجود دارد برای دانش آموزان جذاب است. البته این فعالیتها نیازمند تقویت و بهروز رسانی و خلق موقعیتهای و فعالیتهای جدید است.
وی در رابطه با علت اصلی جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس اظهار کرد: «نبودن محرکهای لازم تشویقی برای دانشآموزان و همکاران جهت مشارکت یا اجرای برنامه، عدم تعریف زمان لازم برای اجرای برنامههای پرورشی در مدرسه، عدم تطبیق فعالیت با سلایق و علاقهمندی و نیاز دانش آموزان از جمله علل اصلی جذاب نبودن فعالیتهای پرورشی در برخی مدارس است.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان در پاسخ به این پرسش که برای جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانشآموزان و فرهنگیان چه اقداماتی در دستور کار است، عنوان کرد: «پیگیری جهت جذب سرمایههای برون سازمانی و درون سازمانی در جهت اجرای برنامههای حوزه پرورشی و تشویق مناسب دانشآموزان و همکاران، گنجاندن برنامههای پرورشی در برنامه بوم مدارس، برنامههای اردویی، سفرهای یک روزه با نقش پذیری خود دانشآموزان، برگزاری محافل انس باقرآن دانش آموزی، برگزاری برنامههای رویداد محور از جمله مسابقات مختلف ، معرفی بیشتر ظرفیتهای کانون و دارالقرآنها برای دانشآموزان علاقمند و تولید محتوای دانشآموزی بر اساس مهارتهای دانشآموزان در حوزههای مختلف مواردی است که میتواند منجر به جذابسازی فعالیتهای پرورشی و جذب دانشآموزان و فرهنگیان شود.»
وی نقش معاونت پرورشی و فرهنگی استان سمنان در ارتقاء سطح امید بین دانشآموزان، فرهنگیان و اولیاء را مهم دانست و گفت: «برگزاری جشنوارههای فرهنگی هنری و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و برگزاری اردوهای یک روزه در جهت افزایش روحیه امید و نشاط در دانش آموزان فعالیتهای امید بخش خواهد بود.»
عرب خراسانی بزرگترین معظل امیدآفرینی در مدارس استان سمنان و در بین دانش آموزان را عدم توجه کافی به فعالیتهای نشاط آفرین پرورشی و فرهنگی ورزشی در مدارس دانست و ابراز کرد: «آموزش محوری در فعالیتهای مدارس، عدم برآورده شدن انتظارات دانشآموزان از نظام آموزشی و عدم رویکرد و رضایت معلمان و مدیران از انجام صحیح امور موظف در راستای تربیت دانشآموزان دیگر معضلهای امیدآفرینی است.»
وی در ادامه برگزاری کارگاههای تبیین و روشنگری مسائل روز برایدانش آموزان و اولیا را با توجه به شرایط موجود جامعه که دشمن قصد نفوذ در ذهن جوانان را دارد، یکی از راهکارهای امیدآفرینی در مدارس و در بین دانش آموزان و فرهنگیان دانست و افزود: «استفاده از تریبونهای آزاد در مدارس جهت پاسخگویی به دانشآموزان با حضور مسئولین و استفاده از مدرسین سایر حوزهها جهت برگزاری کارگاهها و همایشهای امید آفرین نیز در زمره راهکارهای مناسب قرار میگیرد.»
او در پاسخ به این سوال که آیا فعالیتهای پرورشی و فرهنگی استان سمنان به صورت مدرسهای اجرایی میشود یا خیر، خاطرنشان کرد: «برخی از فعالیتها به صورت مدرسه محور اجرا میشود و برخی دیگر بصورت متمرکز شهرستانی یا استانی. البته نباید از یاد برد که تعدد زیاد برنامهها در حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی امکان مدیریت کلیه برنامه ها را برخی اوقات سلب می کند. همچنین فقر رویکرد برخی مجریان فعالیتها در مدارس و عدم انگیزه در راستای اجرای وطایف شغلی چالشهایی را برای فعالیت مدرسهای به وجود آورده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان سمنان در پاسخ به پرسشی دیگر در این رابطه که برای مدرسهای شدن فعالیتها چه اقداماتی در استان انجام شده است، گفت: «اجرای فعالیتهای شهرستانی و منطقهای بر اساس برنامه عملی، ارزیابی شهرستانها و مناطق بر اساس برنامههای ابلاغی و برنامه عملی از جمله اقدامات است.»
عربخراسانی مشارکت فعال نهادهای مشارکتی از جمله تشکلها، انجمنهای فعال و حمایت سایر دستگاه های مرتبط در استان سمنان را در راستای مردمیسازی فعالیتها دانست و در خصوص مشکلات پیشرو در رابطه با مردمیسازی فعالیتهای پرورشی عنوان کرد: «کندی و سختی در شناسایی گروههای مردمی فعال، عدم اطلاعرسانی و نبود سازکار قوی در تبلیغات و سختی جلب مشارکت به دلیل عدم آشنایی گروهها با نیاز های تربیتی مدارس به عنوان اصلیترین معضل پیشروی مردمیسازی فعالیتها است.»
وی در پایان افزود: «شناسایی بخشهای مختلف مردمی، اطلاعرسانی، تبیین و تبلیغ فعالیتها و نیازهای تربیتی مدارس جهت استفاده از ظرفیت و توان آنها جهت انجام فعالیتها، تقویت حضور عناصر دغدغهمند محلهها در مدارس، استفاده از ظرفیت انجمن اولیا ومربیان و تقویت مشارکتجویی دانشآموزان در قالب طرح کانون یاریگران زندگی از برنامه مدنظر جهت مردمیسازی فعالیتها در مدارس استان سمنان است.»
ارسال دیدگاه