معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی:

گفتمان مطالبه‌گرانه، دفاع جانانه و زیرکانه و مدیریت هوشمندانه از نیازهای امروز سوادآموزی است

تهران (پانا) - معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سوادآموزی، یک رسالت و مسأله اجتماعی است، گفتمان مطالبه‌گرانه، دفاع دلسوزانه و زیرکانه و مدیریت هوشمندانه را از نیازهای امروز سوادآموزی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
گفتمان مطالبه‌گرانه، دفاع جانانه و زیرکانه و مدیریت هوشمندانه از نیازهای امروز سوادآموزی است

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی؛ عابدین بازگیر در جلسه وبینار استانی روسا و کارشناسان سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کردستان، باور به کار را باعث شیرین شدن سختی‌های آن دانست و با بیان اینکه باید به سوادآموزی باور داشته باشیم، اظهار داشت: سوادآموزی، یکی از باسابقه‌ترین و سخت‌ترین کارهای آموزشی در دنیا است.

وی با اشاره به اینکه ما در سوادآموزی به دنبال آن هستیم که از وضع موجود فاصله بگیریم، با تاکید بر اتخاذ گفتمان مطالبه گرانه در نشست‌های شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و شهرستان گفت: در فرمایش امام راحل (ره) از عنوان نهضت استفاده شده است تا امر سوادآموزی محقق شود.

بازگیر با بیان اینکه در جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی باید پیام حضرت امام خمینی ( ره ) که به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی صادر شده است، قرائت و بازخوانی شود، سوادآموزی را یک موضوع تکلیف‌محور عنوان کرد که همه مکلف به اجرای آن هستند و اظهار داشت: در کنار گفتمان مطالبه‌گرانه باید به صورت دلسوزانه و زیرکانه از این حوزه دفاع کنید.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، یکی از اقدامات لازم را مطالعه سابقه فعالیت‌های سوادآموزی و آشنایی با اقدامات و ابتکارات فراوان این حوزه بر شمرد و گفت: کسب شش جایزه بین المللی ، نشان دهنده الگو بودن سوادآموزی ایران است.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند در خصوص سوادآموزی کاری انجام نشده است، افزود: با برخورداری از گفتمان مطالبه‌گرانه، دفاع دلسوزانه و مدیریت هوشمندانه که از نیازهای امروز سوادآموزی است باید به دنبال چرخش‌های لازم باشیم.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه سخنان خود به دستور کار وبینار استانی پرداخت و با تشکر از اقدام موفق کردستان در راستای کلاسگذاری در سال تحصیلی جاری، عملکرد استان کردستان در پوشش حجم ابلاغی دوره‌های سوادآموزی را ۹۶ درصد عنوان کرد و این موفقیت را نتیجه همدلی، همگرایی و همکاری جمعی برشمرد که باعث جذب خوب شده است.

وی در ادامه «کمیت مهم است اما کیفیت از آن مهم‌تر است» را شعار سازمان نهضت سوادآموزی عنوان و تصریح کرد: حالا که در سطح استان وقت و انرژی لازم صرف و جذب خوبی انجام شده است، جذب یک سواد آموز را معادل با حداقل ۱۰ نفر دانش آموز عادی دانست و اظهار داشت: این جذب زمانی شیرین و ماندگار خواهد شد که استان در نگهداشت سواد آموزان و برگزاری امتحانات پایانی نیز موفق باشد.

بازگیر ادامه داد: در شرایط فعلی گروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان، شهرستان‌ها و مناطق باید فعالانه روی نگهداشت سوادآموزان کار کرده و نظارت لازم را داشته باشند و در مقوله امتحانات نیز، ستاد امتحانات تقویت و نظارت بر آن کیفی شده و ناظرین آموزشی نیز در بازدید ها، دقت کافی داشته باشند و در فرصت باقی مانده تا پایان سال تحصیلی جاری، قبل از کلاس گذاری جدید، موضوع نظارت، نگهداشت سواد آموزان و برگزاری امتحانات با جدیت دنبال شود تا با موفقیت از این مرحله عبور کرده و کردستان مجدد به جایگاه خودش دست یابد.

معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور همچنین از عملکرد موفق معاونت سواد آموزی استان در راستای انعکاس و اطلاع‌رسانی مستمر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده تشکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نخستین فراخوان بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید اشاره کرد و با بیان اینکه برخی بهانه می‌کردند که سواد آموزی سنتی کار می‌کند، تصریح کرد: سازمان نهضت سوادآموزی با برگزاری فراخوان رسا در صدد آن است که گفتمانی ایجاد کند تا دانشگاه‌ها، دانشجویان، مراکز علمی و پژوهشی، دانش‌بنیان‌ها ، واحدهای فناوری، پارک های علم و فناوری و هر کسی که ایده ، تولید و محصولی دارد در قالب این فراخوان ارائه بدهد.

بازگیر با بیان اینکه فراخوان رسا یک اتفاق بین‌المللی است که ۵۵ کشور جزو آیسسکو پیام، پوستر و فرم فراخوان را دریافت و کشورها و سازمان یونسکو نیز برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته اند، اظهار داشت: این یک اتفاق بین‌المللی است که ما در سطح دنیا کار می‌کنیم.

وی یکی از اقدامات سازمان را ارزیابی فعالیت استان‌ها در اجرای فراخوان رسا عنوان کرد و با بیان اینکه در این موضوع، اطلاع‌رسانی و اشاعه یک بحث و مشارکت نیز بحثی دیگر است، از کردستان به عنوان استانی نام برد که دارای افراد صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف از جمله سوادآموزی است که می‌توانند ایده و نظر بدهند، هدف از برگزاری فراخوان را جمع آوری ایده ها، محصولات و داشتن حرف جدید در حوزه سواد آموزی عنوان و گفت: لازمه موفقیت استان در این زمینه ، اهتمام شهرستانها و مناطق و طرح موضوع ، ضرورت و چگونگی اجرای آن در شورای پشتیبانی سواد آموزی است و اگر لازم باشد، سازمان آمادگی دارد در جلسات استانی برای تبیین موضوع شرکت کند.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی ، همچنین افزود: ملاک ارزیابی استان را میزان مشارکت افراد در فراخوان می باشد و در اجرای این برنامه، بیشتر به دنبال تشویق کارهای تولیدی مثل سایت ها، بازی ها و سرگرمی ها باشید، تا با بکار گیری یک شیوه جدید، از این فرصتی که در آن قرار گرفته ایم بهتر استفاده کنیم.
بازگیر موضوع پالایش را خیلی مهم عنوان کرد و با تاکید بر اینکه امسال حجم و عملکرد استان به پالایش افراد گره خورده است، عملکرد استان کردستان در پالایش توسط آموزش دهندگان فعال را قابل توجه ندانست و گفت : به نظر من امروز مهم ترین بحث برای پی گیری در سطح استان، موضوع پالایش افراد می باشد.
وی عملکرد استان در پالایش توسط آموزش دهندگان غیر فعال را بهتر ارزیابی کرد و گفت: تا امروز ۳۳۶ نفر از آموزش دهندگان تعداد ۳۵۷۲ نفر را پالایش کرده اند که تعداد ۱۵۶۸ نفر آنان توسط سازمان مورد تایید قرار گرفته است.
معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور، نظارت بر کلاس و امتحانات سواد آموزی، فراخوان رسا و پالایش را اولویت اقدامات استان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر استان کار پالایش را به خوبی به سرانجام برساند می توان گفت که وضعیت سواد چگونه است و در این صورت می توان برای سال جاری، سال بعد و چند سال آینده برنامه ریزی کرد، لذا ضمن هماهنگی ، گروه بهبود کیفیت استان و شهرستان ها و مناطق باید به این سمت حرکت کنند تا کردستان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند تا وضعیت افراد بی سواد مشخص شود و بدانیم چقدر بی سواد داریم ، لذا سرانجام بخشی به پالایش یک ضرورت است.
بازگیر در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه افراد شاغل در حوزه سواد آموزی باید تخصص و توان علمی خود را افزایش و اطلاعات شان در زمینه سواد آموزی و آموزش بزرگسالان را بالا ببرند، تصریح کرد: به نظر من کسی که در عرصه سواد آموزی در سطح استان و شهرستان مسئولیت دارد، باید متخصص ترین فرد در زمینه آموزش بزرگسالان باشد.

وی با بیان اینکه باید به این باور برسیم که سواد آموزی یک مسأله اجتماعی است تا یک فرایند آموزشی و اگر ما بی سواد داریم و بی سواد فردی آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب زا است، اظهار داشت: اگر این مهارت باشد، ما باید بتوانیم افراد را به حدی از سواد برسانیم که بر اساس تعریف سواد ، افراد بتوانند در زندگی خود تغییر ایجاد کنند، در این صورت حتما مسأله آسیب های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد، پس در هر جلسه ای که تشکیل می شود، نباید سواد آموزی مورد غفلت قرار گیرد.
عابدین بازگیر نقش آفرینی سواد آموزان در پویش درخت کاری و سایر فعالیت ها را نشان دهنده مشارکت در مسائل اجتماعی عنوان کرد و گفت: ثابت شده است که میزان رونق و خروجی کار در کسانی که از طریق سواد آموزی آموزش دیده اند ، ۵۰ درصد بیشتر از افراد بی سواد بوده و کیفیت کار آنان بهتر است، لذا ضرورت دارد توجه به مسأله محوری کردن سواد آموزی در مجامع مورد توجه قرار گیرد، چرا که سواد آموزی یک مسأله اجتماعی است و باید آن را خوب انتقال بدهیم .
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در ارزیابی استانها به این نکته رسیدیم که دو نوع کار داریم و در جاهایی که مشکل داریم این دو مسأله وجود دارد که یا مسئولان سوادآموزی استان خیلی اطلاعات نداشته و یا به این کار باور ندارند و یا اینکه قدرت مهارت متقاعد سازی را ندارند و همیشه با التماس، خواهش و تمنا سراغ مسائل می روند و هدف سازمان این است که در زمان حضور در مجامع ، سرافرازانه و طلب کارانه و علمی حرف بزنیم و مطالبه گری کنیم.
وی در خاتمه از اهتمام و زحمات مسئولان و دست اندرکاران سواد آموزی استان، به ویژه همکاران پر تلاش حوزه در صف و عملیاتی شهرستان ها و مناطق تشکر و ابراز امیدواری کرد در آینده در جلسه حضوری در جمع سواد آموزی استان شرکت نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار