معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان:

شیوه‌های تربیتی باید بازنگری و روزآمد شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، بازنگری و روزآمد کردن شیوه‌ها و روش‌ها تربیتی و کاهش حجم فعالیت‌های پرورشی را راهکار احیاء امور تربیتی می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌های تربیتی باید بازنگری و روزآمد شود

مجتبی قمری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضعیت موجود در زمینه میزان تحقق اهداف امور تربیتی گفت: «حوزه تربیت در برهه کنونی، خواه ناخواه متاثر از دگرگونی‌های پُرشتابی است که در دانش تجربی نو، سبک زندگی، تغییر نگرش‌ها و پیشرفت‌های فناوری به وجود آمده است. در چنین موقعیتی، امور تربیتی که مترصد حفظ استقلال، هویت دینی و ملی است و بر اندیشه‌ها و آرمان‌ها و مبانی تربیت اسلامی و ملی تاکید دارد با تهدیدها و آسیب‌هایی مواجه است.»

وی با بیان اینکه چالش‌های عمده احیاء امور تربیتی در ۳ حوزه روش‌ها، محتوا و اجتماع بیشتر خودنمایی می‌کند، اظهار کرد: «اساساً مقوله تربیت، طبیعتی تدریجی و پیچیده دارد. از این رو سوء روش و فهم در ناکامی‌های مباحث تربیتی نقش مهمی دارد و در حیطه اجتماع نیز دانش‌آموزان تحت تاثیر محیط زندگی، رسانه‌های ارتباط‌جمعی (سمعی و بصری)، دوستان و همسالان تشکل‌های غیررسمی و نظایر آن‌ها قرار دارند.»

قمری با اشاره به راهکارها و پیشنهادها در زمینه احیاء امور تربیتی خاطرنشان کرد: «در شیوه‌ها و روش‌های تربیتی باید بازنگری و آن را روزآمد کرد. همچنین حجم و تراکم فعالیت‌های پرورشی کاهش یابد تا فعالیت‌ها به صورت مقطعی انجام نشود، فعالیت‌ها جنبه صوری و ظاهری به خود نگیرد و فعالیت‌ها محدود به کاغذبازی و مستندسازی نشود.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان در پاسخ به اینکه مردمی‌سازی فعالیت‌ها در استان همدان به چه نحوی انجام می‌شود، گفت: «این کار به صورت برگزاری و تقویت جلسات انجمن اولیاء و مربیان و آگاهی‌دهی به والدین نسبت به نقش خطیر و اثرگذار خود با همگامی و همراهی با مدرسه و مربیان پرورشی انجام می‌شود.»

وی با اشاره به مشکلات پیش روی مردمی‌سازی فعالیت‌های پرورشی در استان همدان ابراز کرد: «در حال حاضر به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی غالبا توجه مردم به تامین نیازهای خوراک، پوشاک و مسکن فرزندان معطوف شده و این شرایط ، نقش تربیتی را تحت‌الشعاع قرار داده و تفاوت‌هایی در گرایش‌ها و کنش‌های دینی دانش‌آموزان ایجاد کرده است.»

قمری در خصوص برنامه‌های استان همدان جهت مردمی‌سازی فعالیت‌های پرورشی در مدارس خاطرنشان کرد: «برنامه‌ریزی برای حضور افراد تاثیرگذار و فعال عرصه تربیتی در مدارس و بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها در پیشبرد اهداف تربیتی از جمله این برنامه‌ها است.»

وی در خصوص میزان جذابیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در استان همدان اظهار کرد: «با توجه به برگزاری جشنواره‌ها، پویش‌ها و رویدادهای متنوع و ایجاد موقعیت‌های تربیتی متعدد و تقویت تشکل‌ها در استان به میزان زیادی فعالیت‌ها جذابیت لازم را دارا هستند. و علت اصلی جذاب نبودن فعالیت‌های پرورشی در برخی مدارس نیز آگاهی ضعیف مربیان و معاونین پرورشی نسبت به رسالت و ماموریت فعالیت‌ها و ناتوانی در بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی تربیتی و همچنین استفاده نکردن از ظرفیت هنر و هنرمندان در فضاسازی تربیتی است.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در پاسخ به اینکه چه اقدامی برای جذب دانش‌آموزان و فرهنگیان به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی دارید، گفت: «آموزش و توانمندسازی مربیان آگاه به روش‌های نوین و جذاب تا تمایل و رغبت فعال دانش‌آموزان به فعالیت‌ها را در پی داشته باشد، کشف توان و استعداد دانش‌آموزان و فرهنگیان و جهت‌دهی به این استعدادها برای حضور فعال و موثر در کانون‌های فرهنگی - تربیتی، اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و... و ترغیب سایرین به فضاهای پرورشی مذکور و ارائه محتوا و مطالب مطلوب از جمله این اقدامات است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار