معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

دانشجو معلمان چشم و چراغ آینده ما هستند

بجنورد(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم در دیدار با دانشجومعلمان خراسان شمالی تاکید کرد دانشجو معلمان چشم و چراغ آینده نظام تعلیم و تربیت هستند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دانشجو معلمان چشم و چراغ آینده ما هستند

اصغر باقرزاده با اشاره به اهمیت و ارزش معلم و علم و نیز با طرح این سوال که چرا کار تربیتی در مدارس کمرنگ یا کم‌اثر شده است، گفت: برای پاسخ به این موضوع چند مساله اساسی وجود دارد؛ نکته اول عدم هماهنگی ما در تفسیر معنای تربیت است؛ چراکه هرکدام از ما تربیت را از یک منظر خاص معنا می‌کنیم و رفتارمان نیز بر همان اساس است و البته گاهی در همین رفتارها نیز یکدیگر را خنثی می‌کنیم؛ لذا همه این نگرش‌های ناهماهنگ و رفتارهای متضاد یا متناقض، می‌تواند بر دانش‌آموزان اثر بگذارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بیان معنای و مفهوم تربیت با دو نگاه از بیرون و درون پرداخت و افزود: تربیت از بیرون به این معنا است که ما باید کاری کنیم که بچه‌ها خوش اخلاق، خوش رفتار و مومن تربیت شوند اما معنای تربیت از درون به معنای کوشش از درون است و فرد باید خودش به مرحله کمال و اعتقاد برسد.

باقرزاده دانشجو معلمان را به مطالعه کتاب‌های "مسئولیت سازندگی" از علی صفایی، "گامی به سوی تربیت اسلامی" از زنده یاد رجبعلی مظلومی، "نگاهی دوباره به تربیت" از خسرو باقری و "تربیت آسیب‌زا یا تربیت چه چیزی نیست؟ "از عبدالکریم عظیمی توصیه کرد و گفت: شما باید یک شیوه تربیتی داشته باشید تا تبدیل به یک مربی همچون حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) و همچنین یک معلم تاثیرگذار و مفید شوید به گونه‌ای که شاگردان شما تا سال‌های سال، فقط با یک رفتار به ظاهر ساده که از عمق وجودتان برخاسته است، تحت تاثیر قرار گرفته و خودشان را همواره مرهون آموزش‌های تربیتی و فرهنگی شما بدانند.

وی تصریح کرد: گاهی خنده و توجه شما در مواجهه با یک نفر کار تربیتی محسوب می‌شود اما گاهی خنده و بی‌توجهی شما در رفتار و برخورد با یک نفر کار غیرتربیتی است؛ محال است کسی تربیت شود و نتواند دیگران را تربیت کند؛ بنابراین روی تربیت خودتان کار کنید و بر همین محور متمرکز باشید تا بتوانید دیگران را نیز به خوبی تربیت کنید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر یک پدر و مادر با یک یا چند فرزند ارتباط دارند و بر آنها تأثیر می‌گذارند، در سوی دیگر، یک معلم با ۳۶ فرزند و ۳۶ برابر در مقایسه با پدر و مادر بر روی دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند. بنابراین معلم باید نسبت به تربیت خودش جدی‌تر باشد.

باقرزاده گفت: شما برای اینکه انسان ماهری باشید باید فضاهای واقعی مدرسه، دارالقرآن‌ها، اردوگاه‌ها، مراکز مشاوره، فرهنگی و هنری، شرایط دانش‌آموزان و وضعیت دیگر معلمان را نیز از نزدیک و از منظر دیگری مشاهده و درک کنید.

وی اظهار کرد: بی‌تردید ذهن شما دانشجومعلمان خلاق، پویا و فعال‌تر است و از همین جهت می‌توانید برای تبدیل شدن به یک معلم خوب، از هم‌اکنون برنامه‌ریزی داشته باشید و بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید تا همراه با نوآوری، ایده‌پردازی و خلاقیت وارد مدرسه شوید. قطعا هر معلم خوب و خلاق و توانمند می‌تواند تعدادی زیادی از دانش‌آموزان را تحت تاثیر خود قرار داده و آینده آنان را روشن و آباد کند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار