در نشست خبری مطرح شد؛

ارائه تسهیلات خرید کتاب برای معلمان در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

تهران (پانا) - قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران می‌گوید در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران تسهیلاتی برای خرید معلمان توسط بانک ملی اختصاص داده خواهد شد. همچنین وزارت کار نیز اعلام کرده تا کارگران نیز از تسهیلات خرید برخوردار شوند.

کد مطلب: ۱۳۶۹۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ارائه تسهیلات خرید کتاب برای معلمان در سی و چهارمین نمایشگاه  کتاب تهران

نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در محل برگزاری نمایشگاه برگزار شد.

یاسر احمدوند در ابتدای نشست خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن ابراز امیدواری برای اینکه نمایشگاه کتاب سی وچهارم، پدیده فرهنگی و پیش‌برندِ سال 1402 باشد، درباره شعار نمایشگاه گفت: شعار نمایشگاه «آینده خواندی است» به این معناست که آینده درگرو بیشتر خواندن است و تاریخ جوامع نشان می‌دهد پیشرفت در بیشتر و بهتر خواندن است. خوشبختانه در عصر امروز، آمار مطالعه بیشتر از آمار اقتصادی است و توجه خانواده‌ها را جلب کردن به این موضوع مهم از رویکردهای اصلی ما است. رویکرد اصلی ما در نمایشگاه کتاب، توجه به محتوای فرهنگی و تلاش برای فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای رسیدن به این مقصود است.
وی بیان کرد: با اهتمام ویژه و تمام توان دستگاه‌های مختلف کمک‌حال برگزاری نمایشگاه بوده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شهرداری، بانک ملی ایران و شرکت پست اشاره کرد. امیدواریم این نمایشگاه با همکاری ناشران نویسندگان و مردم خوب خاطره شیرینی بجا بگذارد.

علی رمضانی نیز گفت: آنچه از دوره‌های قبلی نمایشگاه کتاب برجا مانده، موضوع دسترسی عمومی فراهم کردن برای مردم است و برای همین امسال نیز برای دومین بار بخش مجازی را خواهیم داشت. همچنین امسال یکی از موضوعات جدید، اضافه شدن کتاب‌فروشان به مجموعه نمایشگاه است. مطرح بود که احتمالاً نمایشگاه کتاب نسبت به کتاب‌فروشان نقصانی وارد می‌کند و برای اینکه این شبهه برطرف شود، کتاب‌فروشان نیز امسال در حال فعالیت خواهند بود و غیرازاین، آنچه باید توجه شود زمان آغاز نمایشگاه است. پس از پایان دوره قبلی دبیرخانه سی و چهارم تشکیل شد و بر اساس آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته سعی کردیم نقصان‌ها برطرف شود.

وی در توضیح کمیته‌های مختلف نمایشگاه کتاب بیان کرد: در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی با توجه به تجارب گذشته، امسال مرکز پاسخگویی نمایشگاه را به‌صورت مجزا راه‌اندازی کردیم که در بیست نقطه در سطح نمایشگاه به مردم پاسخگو خواهند بود. تجربه نشان داد که باید کارافزار را فراهم کنیم تا در دسترس همه مردم باشد و در نرم‌افزار بازار قابل‌دسترس است. غیرازاین موارد، مراکز توزیع نقشه و بهبود فرآیند مرکز تماس را نیز داریم.

رمضانی توضیح داد: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به صد ناشر خارجی است که کتاب‌هایی را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ ارائه خواهند کرد. کمیته بین‌الملل میزبان کشور تاجیکستان خواهد بود و این کشور با 20 ناشر و شخصیت شاخص میهمان ویژه نمایشگاه کتاب است. همچنین روسای نمایشگاه‌های دوحه، مسقط و دهلی‌نو و وزرای فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا نیز در نمایشگاه حضور دارند؛ در ایام نمایشگاه کتاب، از کتاب وزیر فرهنگ ونزوئلا که با محتوای مبارزه با استکبار است، رونمایی خواهد شد. در کل، 30 مهمان از کشورهای مختلف حضور دارند و مجموعا قریب چهل کشور حاضر هستند.

وی اضافه کرد: در کمیته فعالیت‌های فرهنگی تالارهایی پیش‌بینی‌شده که تلاش کردیم دستگاه‌ها را مشارکت ویژه دهیم و از اقدامات آن‌ها نیز استفاده کنیم. نیم‌طبقه شبستان میزبان ۲۲ غرفه فعالیت‌های فرهنگی و «سینما کتاب» با مشارکت انجمن سینمای جوان است. «گوشه نقد» نام تالار دیگری است که به ناشران اختصاص دارد. کارگاه‌های آموزشی با برگزاری سی کارگاه و نشستهای تخصصی نیز شاهد خواهیم بود که مجموعه ۱۵۰ نشست را خواهیم داشت. جایگاه برنامه‌های کودک و نوجوان میزبان رویدادهای عمومی ازجمله افتتاحیه رویدادهای ویژه این بخش خواهد بود. همچنین غرفه هنرمندان و تصویرگران نیز در این بخش خواهد بود.

قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران درباره یارانه تخصیص‌یافته به اهالی قلم و دانشجویان گفت: یارانه دانشجویان و طلاب و اساتید نیز با افزایش اعتبار مواجه شده است؛ اعتبار ۶۰۰ هزارتومانی برای دانشجویان، اعتبار ۷۰۰ هزارتومانی برای اساتید و هیأت علمی و برای اهل‌قلم نیز بر اساس گروه‌های مختلف از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کمیته روابط عمومی و تبلیغات امسال نقصی را که در تابلوهای راهنما وجود داشت، برطرف کرده است. همین‌طور برای خبرنگاران بخشی مجزا با عنوان مرکز خبر پیش‌بینی کرده که میزبانی می‌کند. موضوع دیگر در این بخش، توجه بیشتر رسانه‌ها به یک موضوع مهم است؛ هدف ما این است که نمایشگاه کتاب تهران را خارجی‌ها بیشتر بشناسند و بازخورد دریافت کنیم، به همین دلیل، از همین‌جا از مجموعه رسانه‌ها نیز درخواست دارم در شناسایی خط فرهنگی و این میراث ناملموس فرهنگی مؤثر باشند.

رمضانی عنوان کرد: ناشران امسال مشتاقانه‌تر کار را شروع کردند و از چندین روز پیش در حال فعالیت در فضای نمایشگاه هستند. همچنین ۲۰۰ کتاب‌فروشی در بخش مجازی حضور دارند.

یاسر احمدوند در ادامه نشست با عذرخواهی از حاضران برای کمبود جا در سالن برگزاری نشست خبری، درباره بحث فروش کتاب صرف در نمایشگاه کتاب و حضور کتاب‌فروشان، گفت: تقریباً همه نمایشگاه‌های کتاب دنیا فروشگاه هستند و در همه آن‌ها کتاب فروخته می‌شود؛ این‌یک گزاره تکرارشونده نادرست است اما نمایشگاه کتاب غیرازاین کارکرد، باید به همه حلقه‌های توزیع و تولید کتاب کمک کند و یکی از این حلقه‌های مهم کتاب‌فروشان هستند که نیاز به کمک بیشتر دارند و دولت باید به آن‌ها کمک کند و به همین دلیل، زمینه حضور آن‌ها در نمایشگاه نیز به‌گونه‌ای فراهم‌شده که از یارانه مستقلی برخوردار خواهند بود. سال اولی است که کتاب‌فروشان در نمایشگاه حضور دارند و قطعاً باید نواقص آن برطرف شود.

علی رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ ارز و اعتبار و یارانه برای خرید کتاب‌های خارجی توضیح داد: برای خرید کتاب‌های خارجی و مبحث ارز، قرار ما با اتکا به نرخ کانونی کشور یعنی نرخ نیمایی است اما تلاش داریم بیش از این میزان، حمایت کنیم. در مورد نرخ ارز در مذاکره با بخش‌های مختلف هستیم که در حال پیش رفتن است و امیدوارم بتوانیم حداکثر تسهیلات را دریافت کنیم.

اسماعیل جانعلی پور مدیر کمیته ناشران خارجی و بین‌الملل نیز در پاسخ به پرسشی درباره تخصیص ارز برای احداث غرفه در بخش خارجی و اینکه آیا فضای اختصاص‌یافته به ناشران خارجی بیش از ناشران داخلی است، گفت: در مورد تعیین متراژ ناشران خارجی، 10 درصد افزایش فضا داشتیم که ممکن است این ده درصد توسط ناشران داخلی مورد اعتراض باشد اما ما تابه‌حال اعتراضی نشنیدیم.
وی همچنین درباره میزان تخفیف‌های خرید کتاب خارجی بیان کرد: سی درصد تخفیف در بخش خارجی داریم و برای تقویت ناشران خارجی که پیرو درخواست هرساله شأن بود، قرار شد کتاب‌های تولید ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ را بدون یارانه به فروش برسانند.

علی رمضانی در ادامه نشست آماری از حضور ناشران ارائه کرد و گفت: قریب به سه هزار عرضه‌کننده در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهیم داشت که شامل ۲۰۰ کتاب‌فروشی، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش مجازی و حضوری هستند.

وی درباره ناشر محروم شده از سال قبل بیان کرد: تعدادی از ناشران بودند که رأی محرومیت قطعی در دوره قبلی داشتند و اجازه ندادیم حاضر شوند و حتی یک ناشر دولتی بود که نتوانست حضور پیدا کند. امسال نیز یکی دو موردداریم که اجازه حضور نخواهند داشت.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران تسهیلاتی برای خرید معلمان توسط بانک ملی اختصاص داده خواهد شد. همچنین وزارت کار نیز اعلام کرده تا کارگران نیز از تسهیلات خرید برخوردار شوند.

رمضانی در پایان درباره بودجه نمایشگاه کتاب گفت: بودجه نمایشگاه، بودجه قابل‌توجهی است و طبیعتاً ملزم به‌صرفه جویی هستیم و افزایش اعتبارات وزارتخانه نیز چندان قابل‌توجه نیست اما لازم است از جزئی‌ترین امور صرفه‌جویی کنیم و با توجه به محدودیت‌های موجود مجبور به چشم‌پوشی از برخی موارد شدیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار