آیتالله رئیسی در آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد:
تحول واقعی از مدارس آغاز میشود
انتخاب مدیران در حوزههای مختلف باید مبتنی بر نگاه تحولگرایانه باشد/ تحول در نظام آموزشی کشور نیازمند اتاقهای اندیشهورزی است/ هر سندی برای آموزش و پرورش و حوزههای فرهنگی باید ذیل سند تحول بنیادین تعریف شود/ ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
تهران (پانا) - رئیسجمهوری اظهار داشت اینکه میگویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز میشود، سخن درست و حکیمانهای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرحهای تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آیندهسازان کشورند به گونهای استفاده شود که نسبت به این طرحها بیگانه نباشند.
آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی در آیین تجلیل و بزرگداشت مقام معلم که پیش از ظهر امروز یکشنبه در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به بیانات جامع رهبری معظم انقلاب در دیدار با معلمان، اقتضای اجرای توصیهها و منویات ایشان را تلاش مضاعف در آموزش و پرورش و سایر دستگاههای مربوطه عنوان کرد و گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در انجام این تحول، یعنی هدایت وضع موجود به سمت وضع مطلوب، رفع کاستیها و تقویت نقاط قوت باید تلاش مضاعف کنند.
دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزش و پرورش هستند
رئیسجمهوری در ادامه تحول در نظام آموزشی کشور را نیازمند اتاقهای اندیشهورزی دانست و اظهار داشت: در اجرای این تحول دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه و دانشجویان و اساتید آن بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزش و پرورش هستند.
رئیسی با تأکید بر اهمیت نقش اساتید و دانشجویان آیندهنگر و آیندهساز در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: اینکه میگویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز میشود، سخن درست و حکیمانهای است، لذا تأکید دارم که در تهیه و تنظیم طرحهای تحولی در آموزش و پرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آیندهسازان کشورند به گونهای استفاده شود که نسبت به این طرحها بیگانه نباشند.
رئیسجمهوری با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، تجربیات بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت کسب شده است، تصریح کرد: دوره آزمون و خطا در حوزه تعلیم و تربیت گذشته و همه تصمیمات و کیفیت اجرای آنها باید دقیق و برنامهریزی شده باشد.
اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین، مهمترین دستورکار شورایعالی آموزش و پرورش
آیتالله رئیسی مهمترین دستور کار شورایعالی آموزش و پرورش را اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزش و پرورش آمادگی یا روحیه تحولخواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتماً باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود.
انتخاب مدیران در حوزههای مختلف باید مبتنی بر نگاه تحولگرایانه باشد
رئیسجمهوری باور، عزم و اراده جدی و عمل و اقدام در میدان را ۳ لازمه مهم تحول دانست و اظهار داشت: انتخاب مدیران در حوزههای مختلف و در همه سطوح به ویژه در دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر نگاه تحولگرایانه باشد چرا که این دانشگاه کانون تحول در آموزش و پرورش است و اگر این کانون به وظایف خود عمل نکند، تحول ایجاد نخواهد شد.
در وزارت آموزش و پرورش باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد
رئیسجمهوری خلاقیت ابتکار، مهارتآموزی و مهارتافزایی را از جمله نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: در وزارت آموزش و پرورش نیز باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.
آیتالله رئیسی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در نظام حکمرانی کشور، اظهار داشت: این معلم است که نیروی مستعده و متعلم را به شکوفایی میرساند و جامعه مبتنی بر علم را پایهگذاری میکند.
ضرورت افزایش بهرهوری در کنار ارتقای علم در آموزش و پرورش
رئیسجمهوری در ادامه توجه به افزایش بهرهوری در کنار ارتقای علم در آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایهگذاری برای کشور میدانیم، اما مهم است که به صورت ماهانه و حتی هفتگی میزان بهرهوری را ارزیابی کرد.
رئیسی در ادامه مصونسازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: اگر با رویکرد تحولگرایانه مدیران و اساتید آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد تحول و زمانهسازی باشیم، در آن صورت است که دیگر نگران فرزندانمان در دنیای اطلاعات و ارتباطات نخواهیم بود.
ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
رئیسجمهوری ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این دانشگاه باید دقیقترین جذب، بهترین نگهداری و بالاترین سطح ارتقا در میان دانشگاههای کشور را دارا باشد.
مناسبسازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحبنظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلین در دانشگاهها با اولویتدهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حقالتدریس از دیگر تأکیدات رئیسجمهوری در این مراسم بود.
آیتالله رئیسی در ادامه تأکید کرد: سند مورد استناد برای آموزش و پرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم میشود باید ذیل این سند تعریف شوند.
نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد
رئیسجمهوری به اهمیت نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: خانوادهها در تعلیم و تربیت نقش محوری دارند و نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد.
غیر از معیشت، توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد
رئیسی همچنین به تبیین نامناسب طرح رتبهبندی معلمان در برخی محافل سیاسی و رسانهای نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً در تجلیل و تکریم معلمان باید به معیشت آنها نیز توجه داشت، اما موضوع معیشت تنها یک بعد این مسئله است و توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در اجرای طرح رتبهبندی معلمان به درستی تبیین نشد و صرفاً مشکلات معیشتی آنها مورد تأکید قرار گرفت.
رئیسجمهوری در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰۰ شهید تربیت معلم، افزود: امیدوارم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به عنوان مراکز مهم تربیت معلم روز به روز ارتقا یابند و دولت هم آمادگی دارد در این راستا به وظایف خود عمل کند.
پیش از سخنان رئیسجمهوری، «رضامراد صحرایی» سرپرست آموزش و پرورش در سخنانی به تشریح برنامههای این وزارتخانه از جمله ارائه نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین، تأسیس پردیس مدیر، طرح اتصال مدارس به مساجد و آموزش به شیوههای نوین پرداخت.
رونمایی از سامانههای وزارت آموزش و پرورش با قابلیت ارائه ۳۰ خدمت الکترونیکی به ۱۷ میلیون کاربر
همچنین با حضور آیتالله رئیسی از سامانههای وزارت آموزش و پرورش با قابلیت ارائه ۳۰ خدمت الکترونیکی به ۱۷ میلیون کاربر رونمایی شد. سامانه جامع منابع انسانی، پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش، پرتال وزارت آموزش و پرورش، سامانه جامع دانشآموزی، سامانه پرداخت اعتباری تواناکارت فرهنگیان و داشبورد هوشمند مدیریتی از جمله سامانههایی بود که با هدف تحقق اهداف دولت در راستای ارائه خدمات نوین دولت هوشمند در وزارت آموزش و پرورش مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
ارسال دیدگاه