در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

پیشنهاد شورای شهر برای متروی شهرهای اقماری تهران

هزینه بهره‌برداری از خطوط متروی کرج و هشتگرد را شهرداری تهران پرداخت می‌کند که خلاف قانون است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از تهیه طرحی برای شفافیت مدیریت و هزینه‌های متروهای اقماری شهر تهران خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۶۹۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد شورای شهر برای متروی شهرهای اقماری تهران

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص همکاری شهرداری تهران در فرایند احداث متروی شهرهای همجوار تهران مانند ورامین، پروند و ... گفت: «نام شرکت متروی تهران، شرکت متروی تهران و حومه است. شرکت متروی تهران و شهرهای اقماری یا شهرهای استان‌های همجوار نیست بنابراین مسئولیت این کار بر عهده شهرداری تهران نخواهد بود مگر آنکه دولت منابع لازم آن را چه در ساخت و چه در بهره برداری تامین کند.»

وی ادامه داد: «امروز هزینه بهره‌برداری از خطوط متروی کرج و هشتگرد را شهرداری تهران پرداخت می‌کند و این هم خلاف قانون است و هم به نوعی منصفانه نیست که مردم تهران هزینه شهرهای همجوار را پرداخت کنند. قطعا اگر قرار باشد در آینده مترو در شهرهای جدید راه‌اندازی شود، باید هزینه و مجری ساخت و هم هزینه‌های بهره‌برداری آن تعیین تکلیف شود.»

تشکری هاشمی با اشاره به تهیه طرحی در شورای شهر برای بهره‌برداری متروهای اقماری گفت:‌ «طرحی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در حال تهیه است که بر مبنای آن پیشنهاد دادیم شرکتی تشکیل شود که سهامدار آن علاوه بر وزارت خانه‌های مسئول مانند وزارت کشور، شهرهای اقماری تهران که مایل هستند مترو داشته باشند، خواهند بودند. این شهرها آورده‌های خود را به میزانی که مسئولیت دارند می‌آورند تا با آن اداره شوند. با این اتفاق اگر مترو در اطراف شهر تهران راه‌اندازی شد هزینه بهره‌برداری، یارانه‌ها و... از طریق آن شرکت و مبادی مربوطه تامین می‌شود و این بار بر دوش شهرداری تهران نخواهد افتاد.»

هفته گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد: دولت انتظار دارد که برای اجرای خط ورامین، پرند و پردیس، مترو تهران نیز همکاری شود، خط پرند با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ایستگاهی و ۸۵ درصد ساختمانی روبه رو است و تأخیر در واگذاری زمین وجود داشت که خارج از حوزه وظایف مترو و پیمانکار بود که جلسه‌ای با حضور شهرداری تهران، وزارت راه و معاون اجرایی ریاست جمهور برگزار شد و امسال مردم می‌توانند از این خط استفاده کنند.

شهردار تهران با اعلام اینکه مشاور را برای خط ورامین-پیشوا معرفی کرده‌ایم، گفت: برای خط پردیس نیز قرار شد در جلسه آینده تعیین تکلیف شود تا بتوانیم اجرای خط را دنبال کنیم. کل هزینه‌های خطوط حومه را دولت پرداخت خواهد کرد و بهره‌برداری آن با شهرداری تهران خواهد بود تا الگوی مشترک حمل و نقلی را داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار