جمشیدی:

دنبال پایدارسازی همکاری‌های اقتصادی در سوریه هستیم

تهران (پانا) - معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه دنبال پایدارسازی همکاری‌های اقتصادی در سوریه هستیم، گفت تلاش می کنیم تا حضور بخش خصوصی در سوریه روانتر شود.

کد مطلب: ۱۳۶۸۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
دنبال پایدارسازی همکاری‌های اقتصادی در سوریه هستیم

محمد جمشیدی در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره اهمیت سفر فردای رییس جمهور به سوریه، اظهار کرد: این سفر تاریخی دو بعد راهبردی و اقتصادی دارد. منطقه در یک دهه گذشته شاهد تحولات ژئوپولتیک پرتنشی از جمله جنگ یمن، ظهور داعش و جنگ سوریه، گسترش تروریسم و سیسات فشار حداکثری بوده است.

وی ادامه داد: هدف این سیاست‌ها، مهار ایران و محور مقاومت بود اما این سیاستها شکست خورد و محور مقاومت و ایران پیروز شد و اعراب منطقه به سمت تعامل با محور مقاومت تمایل پیدا کردند. توافق ایران و عربستان نمونه ای است که اعراب در برابر ایران کوتاه آمده اند و قدرت ایران را شناخته اند.

معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت به دنبال حفظ و ارتقای همه مولفه های قدرت است، گفت: دولت اعتقاد دارد که همه مولفه های قدرت را باید همزمان حفظ کرد و آنها را ارتقا داد؛ بنابراین ما قدرت منطقه ای را حفظ می‌کنیم و به سمت همکاریهای اقتصادی حرکت می‌کنیم. ما حضور اقتصادی خود را در سوریه فعال‌تر خواهیم کرد و دنبال پایدارسازی همکاریهای اقتصادی در سوریه هستیم.

وی با اشاره به پررنگ بودن اسناد اقتصادی که در این سفر به امضای روسای جمهور دو کشور خواهد رسید، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا حضور بخش خصوصی در سوریه روانتر شود و کشور و مردم از نتایج اقتصادی پیروزی راهبردی در سوریه استفاده کنند.

جمشیدی گفت: اساساً رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جناب آقای رئیسی این است که مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند و بر ابعاد آن بیفزاید. یعنی ایران را قوی‌تر کند. در دوره های گذشته برخی دولت ها بودند که بر این باور بودند که برای این که بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند باید امتیاز ژئوپلتیک دهند، یعنی قدرت منطقه‌ای ایران را واگذار کنند تا بتوانند یک امتیاز اقتصادی بگیرند.

وی افزود: دولت آقای رئیسی چنین باوری ندارد و در واقع اعتقاد دارد که باید همه مولفه های قدرت را همزمان حفظ کرد و تنها راه موفقیت همین است. بر این اساس، در عین اینکه قدرت راهبردی و منطقه‌ای و مقاومت را حفظ خواهیم کرد و به آن پایبند و متعهد هستیم به سمت تقویت همکاری های اقتصادی حرکت می کنیم.

جمشیدی گفت: از این رو بعد دوم کاری که جمهوری اسلامی ایران در سوریه دنبال می کند این است که حضور اقتصادی و نقش آفرینی اقتصادی خود را فعال‌تر بکند. متاسفانه در دوره گذشته و به خاطر این که تمایلی به این رویکرد در سیاست خارجی وجود نداشت، عملاً همکاری اقتصادی هم به صورت معنی دار پیگیری نمی شد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: به دنبال این هستیم که همکاری های اقتصادی پایداری در سوریه ایجاد کنیم، به طوری که بتوانیم در نهایت در ساحل مدیترانه حضور فعال اقتصادی داشته باشیم. بنابراین در اسنادی هم که قرار است بین رؤسای جمهور دو کشور و هیئت های همراه امضا شود، بعد اقتصادی به صورت اساسی وجود دارد.

وی گفت: مدت طولانی است که روی اسناد کار شده و بر روی ابعادی دارد کار می‌شود که بتواند حضور تجاری و اقتصادی ایران و حضور بخش خصوصی را در آنجا تثبیت کند تا ملت ایران بتواند از منافع اقتصادی این پیروزی راهبردی استفاده بکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار