گزارش پانا از اداره یک روز مدرسه توسط دانش‌آموزان؛

دانش‌آموزانی که در جای معلمان خود نشستند

تهران (پانا) - اداره یک روزه مدرسه توسط دانش‌آموزان از آن دسته طرح‌هایی بود که بارها در آموزش و پرورش مورد بررسی و تاکید قرار گرفت و امروز یکی از مدارس در تهران در راستای مسوولیت‌پذیر کردن دانش‌آموزان به این مهم جامه عمل پوشاند و دانش‌آموزان این مدرسه تجربه ای فراموش نشدنی را روایت می‌کنند‌. دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول غیردولتی کلام مهر تهران در راستای مدیریت یک روز مدرسه توسط دانش‌آموزان، مدیریت امور این مدرسه را یک روز بر عهده گرفتند.

کد مطلب: ۱۳۶۸۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزانی که در جای معلمان خود نشستند

دانش‌آموزان دبیرستان غیردولتی کلام مهر تهران همزمان با آغاز هفته گرامیداشت مقام معلم، مدرسه خود را به مدت یک روز اداره کردند. در این برنامه، مدیریت، معاونان، کادر و عوامل اجرایی، دبیران و حتی نیروهای خدماتی مدرسه از بین خود دانش‌آموزان انتخاب شده بودند و هر کدام با توجه به شرح وظایفی که از قبل به آن‌ها سپرده شده بود به خوبی توانستند از عهده این مسئولیت برآیند و در کنار کسب تجربه برای استفاده در آینده شغلی، یک روز ماندگار و خاطره‌انگیز را در فضای مدرسه رقم زدند.

معلمان واقعا کار سختی دارند

آرین درویشی، دانش‌آموز پایه هشتم متوسطه اول که به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شده بود به پانا گفت: «امروز به خاطر روز معلم، تصمیم گرفتیم و مدرسه ما طرحی را ارائه داد که جای معلمان با دانش‌آموزان عوض شود و ما مدرسه را اداره کنیم که خوشبختانه کارها به خوبی پیش رفته و مدرسه ما بالای ۱۰ سال سابقه کار دارد که من خودم از پیش‌دبستانی در این مدرسه بودم و الان پایه هشتم هستم.»

درویشی اظهار کرد: « از ۲ هفته پیش به ما این اطلاع را داده بودند و تا امروز برنامه‌ریزی‌های مختلفی کرده‌ایم که بتوانیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.»

وی با بیان اینکه این مدرسه به صورت مجتمع بوده و مقاطع ابتدایی و متوسطه اول را دارد، خاطرنشان کرد: «امروز تعدادی از دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی قبلی، مسئولیت تمام مسائل اجرایی مدرسه را بر عهده داریم که تعدادمان به بیش از ۲۰ نفر می‌رسد. همچنین گروه ارزیاب داریم که سر کلاس‌ها می‌روند و عملکرد معلمان را یادداشت کرده و به ما تحویل می‌دهند و در واقع از مدیریت و تدریس گرفته تا خدمات و عوامل اجرایی مدرسه امروز بر عهده ما گذاشته شده است.»

درویشی در خصوص اینکه چه احساسی دارد که امروز معلم مدرسه شده و اینکه مسئولیت چقدر سنگین و سخت است، گفت: «امروز هر اتفاقی در مدرسه بیفتد، مسئولیت آن با ماست چون به عهده گرفته و خودمان خواسته‌ایم که این مسئولیت‌ها را داشته باشیم و حس خیلی خاصی دارد که یک روز کامل بخواهی مدرسه را اداره کنی و اینکه خیلی کار سختی است چون تا حالا جای مدیران و معلمان نبودیم اما واقعا کارشان سخت است و سرشان شلوغ است.»

وی در پاسخ به اینکه دانش‌آموزان چگونه می‌توانند از زحمات معلمان قدردانی کنند، اظهار کرد: «دانش‌آموزان با اخلاق خود و اینکه وقتی که معلمی تدریس می‌کند، دانش‌آموز باشند یعنی مشکلی برای معلم پیش نیاورند و قدردانی کنند و همیشه از معلم خود به خاطر کاری که انجام می‌دهد، تشکر کنند.»

درویشی با بیان اینکه سطح مدرسه ما از نظر درسی، فوق‌العاده است و بچه‌های فوق‌العاده باهوشی داریم، خاطرنشان کرد: «خیلی از آن‌ها در آزمون مدارس تیزخوشان شرکت کرده‌اند و همینطور تصاویر نفرات برتر آزمون نوبت اول در تابلو اعلانات درج شده است. و در آزمون اجتماعی مرآت، نفر دوم کشور شدیم.»

وی با اشاره به شرایط ورود و ثبت‌نام در مدرسه کلام مهر ابراز کرد: «هر کسی را در این مدرسه ثبت‌نام نمی‌کنند، مدرسه، قوانینی دارد که ما باید آن‌ها را رعایت کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم. ابتدا مسائل اخلاقی و سپس وضعیت درسی برای ثبت‌نام در این مدرسه مهم است.»

درویشی در خصوص امکانات مدرسه افزود: «ما ۳ مدرسه داریم که یکی از شهرتاش، یکی سیدخندان و دیگری در این منطقه (تیرداد) قرار دارد. آن مدرسه‌ای که در سیدخندان است، سالن تئاتر و سینما دارد و همه تجهیزات ورزشی در محوطه این مدرسه وجود دارد. همچنین ما دوشنبه‌ها برای زنگ ورزش به سالن ورزشی می‌رویم و یک و نیم ساعت ورزش می‌کنیم.»

انجام چنین کارهایی دانش‌آموزان را مسئولیت‌پذیرتر می‌کند

امیرمهدی باغبانی، دانش‌آموز پایه هشتم که به عنوان یکی از عوامل تشریفات مدرسه فعالیت می‌کرد به پانا گفت: «امروز مسئولیتی که به گردن ما هست این است که تشریفات هستیم و هر کاری که اجرایی باشد، ما آن را انجام می‌دهیم و به نوعی به عنوان میزبان هم در مدرسه هستیم که مراجعه‌کنندگان بتوانند از ما راهنمایی‌ها را بگیرند و راحت‌تر بتوانند کار انجام دهند.»

وی افزود: «مراجعه‌کنندگانی هم امروز داشتیم از مجله رشد و چند نفر از مدیران منطقه وارد مدرسه شدند و امروز کلاس‌های آموزشی عین قبل دایر است و بقیه بچه‌ها حتی بعضی از معاونان و مدیرانی که مسئولیت در مدرسه دارند می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.»

باغبانی در خصوص تاثیر چنین کارهایی به دانش‌آموزان اظهار کرد: «طبق اینکه به دانش‌آموزان مسئولیت‌هایی داده شده که بتوانند مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند، باعث می‌شود که نه تنها در آینده بلکه در زمان حال هم بچه‌های مسئولیت‌پذیرتر نسبت به جامعه و اطرافیان خود باشند و باعث می‌شود که آینده موفق‌تری داشته باشند و بتوانند کارهای خود را راحت‌تر انجام دهند.»

اداره امور مدرسه سبب کسب تجربه برای ما می‌شود

کیارش کُرد، دانش‌آموز پایه هشتم که امروز نقش معلم درس قرآن و عربی را بر عهده داشت به پانا گفت: «دانش‌آموزان از نقش دبیری امروز من استقبال کردند و مثل آموزش دبیران واقعی به تدریس من توجه کردند.»

وی افزود: «سپردن مسئولیت به دانش‌آموزان سبب کسب تجربه برای ما شده و مشاهده می‌کنیم که معلمان چقدر سختی می‌کشند و برای آن‌ها که می‌خواهند در آینده معلم یا مدیر شوند، تجربه خیلی خاصی است.»

کُرد در پاسخ به اینکه دانش‌آموزان چگونه می‌توانند قدردان زحمات معلم خود باشند، اظهار کرد: «دانش‌اموزان با خوب گوش کردن به حرف‌های معلمان می‌توانند قدردان زحمات آن‌ها باشند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا در آینده شغل معلمی را انتخاب می‌کنید، خاطرنشان کرد: «نه! چون سخت است و بعضی مواقع بچه‌ها به درس توجه نمی‌کنند که باعث رنجش خاطر معلم می‌شود.»

در آینده اگر خدا بخواهد معلم می‌شوم

پارسا اکرمی‌راد، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه کلام مهر به پانا گفت: «امروز دوستان ما مدرسه را مدیریت می‌کنند. حال و هوای مدرسه امروز خیلی شادتر از همیشه است. دانش‌آموزی که امروز به عنوان معلم در کلاس حاضر شده، نسبت به معلم واقعی خیلی کلاس درس را جدی نمی‌گیرد.»

وی در پاسخ به اینکه اگر روزی به شما در مدرسه، مسئولیت بسپارند آیا آن را می‌پذیرید، اظهار کرد: «بله، می‌پذیرم. شاید من هم در آینده اگر خدا بخواهد بتوانم معلم یا مدیر یک مدرسه باشم و در آینده می‌توانم معلمی را به عنوان شغل برای خودم انتخاب کنم.»

اکرمی‌راد در خصوص تاثیر چنین کارها بر دانش‌آموزان بیان کرد: «سپردن مدیریت امور مدرسه به دانش‌آموزان هم خوب است و هم بد؛ خوبی کار این است که جوّ مدرسه عوض می‌شود و بدی کار این است که مدیر، خودش را خیلی جدی می‌گیرد و خودش را فراموش کرده و خیلی ادای مدیران را درمی‌آورد!»

با اداره امور مدرسه می‌توانیم احساس معلمان را درک کنیم

پارسا فلاح‌صفری، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه کلام مهر به پانا گفت: «تغییری که امروز برنامه مدرسه نسبت به روزهای دیگر داشته این است که تغییر خیلی بزرگی داشته و اینجا یک سری از بچه‌ها می‌توانند مدرسه را اداره کنند و این خیلی خوب است و ما می‌توانیم احساس معلمان را درک کنیم. امروز یک گروه ارزیاب در مدرسه است که کلاس‌ها توسط ۲ نفر ارزیابی می‌شوند. دوستانم که امروز به عنوان عوامل اجرایی مدرسه هستند به خوبی توانسته‌اند مدرسه را مدیریت کنند و دانش‌آموزی هم اگر بخواهد اذیت کند، توسط معاونت‌ها تذکر داده می‌شود.»

وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که امروز نقش معلم را ایفا می‌کنند نیز به خوبی توانسته‌اند کار خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: «من همه همکلاسانم کلاس درس را خیلی جدی گرفته بودیم شاید خیلی اندک بخواهیم شوخ‌طبعب داشته باشیم اما کلاس را جدی گرفتیم.»

فلاح‌صفری با بیان اینکه اگر امروز به من هم مسئولیت سپرده می‌شد، می‌توانستم بپذیرم، افزود: «هر چند کار خیلی سختی است اما اگر پیشنهاد می‌دادند می‌پذیرفتم اما در آینده شغل معلمی را برای خودم انتخاب نمی‌کنم زیرا یک رشته ورزشی را شروع کرده‌ام و آن را می‌خواهم ادامه دهم.»

دوستانم وظایف خود را به خوبی انجام دادند

یزدان مشهدی‌فراهانی، دانش‌آموز پایه هشتم که امروز نقش ارزیاب کلاس‌ها را ایفا می‌کرد به پانا گفت: «ارزیاب یعنی اینکه در کلاس‌ها می‌نشینم و می‌بینم دانش‌آموزانی که امروز معلم شده‌اند چه رفتاری دارند و چگونه تدریس می‌کنند و کلاس را مدیریت می‌کنند.»

وی در پاسخ به اینکه چطور شد که این مسئولیت را به شما سپردند، بیان کرد: «طرحی را امروز می‌خواستند در مدرسه اجرا کنند که جای معلمان با دانش‌آموزان عوض شود و این کار توسط شورای مدرسه انجام شده بود و همچنین هنگام تقسیم‌بندی شرح وظایف، نقش ارزیاب به من رسید. در خصوص دوستانم که امروز در نقش معلم بودند نیز توانستند امروز نقش خود را به خوبی انجام دهند. برخی کلاس‌ها فضای شوخی داشت و بعضی دیگر هم جدی بودند اما در مجموع وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.»

مشهدی‌فراهانی خاطرنشان کرد: «معلمی کار سختی است اما بعضی‌ها این شغل را دوست دارند و به خوبی می‌توانند انجام دهند. از سختی‌های شغل معلمی این است که با دانش‌آموزان سر و کار دارید که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و در مجموع کار سختی است.»

برای انتخاب عوامل اجرایی مدرسه از معلمان کمک و مشورت گرفتیم

نیما احمدی که امروز در نقش معاون آموزشی مدرسه بود به پانا گفت: «دانش‌آموزانی که امروز معلم و ارزیاب هستند را من انتخاب کرده‌ام و از معلمان نیز برای این کار کمک گرفتیم.»

وی با بیان اینکه دوستانم امروز کار خود را به خوبی انجام داده‌اند، اظهار کرد: «دوستانی را امروز انتخاب کردیم که مسئولیت‌پذیر بودند و همه کارهایشان را به درستی انجام دادند. مسئولیت خیلی سخت است و واقعا مدیر یک مدرسه بودن به نظر من از همه چیز سخت‌تر می‌تواند باشد چون هم دغدغه زیادی دارد و هم کارکرد افرادی که زیرمجموعه او فعالیت می‌کنند را باید ببیند و رصد کند.»

احمدی با بیان اینکه دوست دارم در آینده معلم شوم البته باز هم باید ببینیم چه می‌شود، تصریح کرد: «۳ کلاس از ۵ کلاس خوب بودند اما دانش‌آموزان ۲ کلاس، شیطنت‌هایی داشتند اما در مجموع نسبتاً دانش‌آموزان خیلی خوبی بودند.»

مهارت‌محوری و مسئولیت‌محوری جزء شعارهای اصلی مدرسه است

رضا بهزادیان، مدیر داخلی دبیرستان متوسطه اول کلام مهر به پانا گفت: «این مجتمع شامل دبستان دوره اول و دوم و مقطع متوسطه اول است و در مجموع حدود ۴۵۰ دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه تحصیل می‌کنند. برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در این مدرسه، مصاحبه و آزمون ورودی می‌گیریم، کیفیت و معیارهایی که ما می‌خواهیم دانش‌آموزان داشته باشند خیلی مهم است و مصاحبه‌ای که انجام می‌شود، بیشتر مهارتی و رفتاری است و از بچه‌ها می‌خواهیم که مهارت‌های ورزشی، هنری علمی، کامپیوتر و... را اعلام کنند که بر اساس مهارت‌ها به آن‌ها امتیاز می‌دهیم تا بتوانند وارد این مدرسه شوند.»

وی با اشاره به فعالیت‌های مدرسه اظهار کرد: «فعالیت‌های آموزشی که طبق معمول و ساعت‌های تعیین‌شده صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه شورای دانش‌آموزی و انجمن اولیا و مربیان را در این مدرسه فعال کرده‌ایم. اولیا، مربیان و خانواده‌ها در تمام تصمیمات مدرسه دخیل هستند.»

بهزادیان با بیان اینکه در این مجوعه خیلی رقابت فردی نداریم و رقابت‌ها به صورت گروهی است، خاطرنشان کرد: «لیگی تحت عنوان لیگ کلام مهر داریم و همه معلمان در آخر هر ماه بر اساس مسائل رفتاری، انضباطی و درسی، نمره‌ای از ۱۰۰ به کلاس می‌دهند که اخر هر ماه امتیارات جمع‌بندی می‌شود. دانش‌آموزان تا اندازه‌ای هیچان دارند که آخر هر ماه، کلاس برتر را به اردوهای تشویقی اعزام می‌کنیم و وقتی برای مثال؛ اعلام می‌کنیم که کلاسی با میانگین ۸۷.۵ اول شده، شور و حال خاصی در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌شود و انگیزه‌ای هم در بین آن‌ها به وجود می‌آورد و همین سبب شده تا فعالیت گروهی دانش‌آموزان خیلی خوب شود.»

مدیر داخلی دبیرستان متوسطه اول کلام مهر با بیان اینکه «پژوهش‌محور بودن» ، «مهارت‌محور بودن» و «مسئولیت‌محور بودن» شعارهای ما در مدرسه است، گفت: «به ازای تک‌تک دانش‌آموزان مدرسه، مسئولیت تعریف شده تا از ظرفیت و استعداد دانش‌آموزان به نحو احسن استفاده شود و در طول سال تحصیلی به هر کدام مسئولیتی سپرده می‌شود و به صورت جدی هم پیگیری می‌شود و به همین دلیل سعی می‌کنند مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند.»

وی افزود: «در خصوص مهارت‌محور بودن نیز در کنار آموزش دروس، دوره‌های مختلف مهارتی نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود تا با یادگیری یک مهارت بتوانند به پایه بالاتر تحصیلی بروند. دانش‌آموزان در طول تابستان با این مهارت‌ها آشنا می‌شوند و در طول سال تحصیلی فقط می‌توانند یک رشته مثل عکاسی، سینما و... را انتخاب کنند که این کلاس‌ها تاثیر خیلی زیادی هم در بین دانش‌آموزان داشته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار