در گفتوگو با پانا عنوان شد؛
جانبزرگی: بودجه ساخت فیلم کوتاه نباید دست کم گرفته شود
مخاطب جهانی برای فیلمساز دستاورد مثبتی است/ سینمای کوتاه محلی برای تجربه اندوختن و یادگیری است/ سینمای کوتاه فرصت کنکاش فیلمساز است
تهران (پانا) - حدیث جان بزرگی معتقد است بودجه ساخت فیلم کوتاه نباید دست کم گرفته شود، چراکه همه عوامل که در ساخت فیلم کوتاه شرکت میکنند برای امرار معاش دستمزد خود را دریافت میکنند و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
حدیث جان بزرگی نویسنده و کارگردان سینمای ایران در گفتوگو با پانا درباره ایده اولیه فیلم کوتاه «ماهی» که یازدهمین ساخته وی و سومین همکاریش با انجمن سینمای جوانان ایران است، گفت: «جذابیت ایده اولیه فیلم «ماهی»، لوکیشن واحدی بود که تمام فیلم در آن یعنی ماشین در حال حرکت اتفاق میافتد اما در طی زمانهای مختلف یعنی فواصل زمانی چند ساله و با دو شخصیت ثابت. تمام تلاش من و گروهم این بود که این کار را در تولید و پس تولید طبق ایده اولیه به سرانجام برسانیم.»
وی بیان کرد: «از پایان کار رضایت داشتم و در این راستا تمام تلاشم را کردم، البته اگر زمان کافی برای فیلمبرداری و پست پروداکشن داشتم، قطعا بیشتر به هدفم نزدیک میشدم. ما در ساخت فیلم کوتاه «ماهی» زمان کمی در اختیار داشتیم ولی با این وجود با مدیریت درست این کار را به سرانجام رساندیم.»
این فیلمساز سینمای کوتاه درباره ارزیابی شرایط ساخت فیلم کوتاه نیز گفت: «شرایط ساخت با توجه به تواناییهای فردی و گروهی متفاوت است؛ در واقع شرایط ساخت فیلم کوتاه به بودجه آن بستگی دارد و هر چقدر فیلمساز بودجه بیشتری در اختیار داشته باشد، میتواند شرایط بهتری را رقم بزند و به دنبال آن فیلم خوبی را کار کند.»
وی همچنین تاکید کرد: «با توجه به اینکه عوامل حرفهای در سینمای کوتاه کم نیستند، اگر بودجه کافی برای ساخت فیلم در اختیار باشد شرایط خوبی برای انجام پروژه حاکم خواهد شد. به اعتقاد من، همه چیز به بخش مالی بستگی دارد، البته با تمام این تفاسیر نباید فراموش کنیم که خلاقیت کارگردان هم از شرایط اولیه ساخت فیلم است.»
بودجه ساخت فیلم کوتاه نباید دست کم گرفته شود
جان بزرگی با بیان اینکه بودجه فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: «به اعتقاد من بودجه ساخت فیلم کوتاه نباید دست کم گرفته شود، چراکه همه عوامل که در ساخت فیلم کوتاه شرکت میکنند برای امرار معاش دستمزد خود را دریافت میکنند و نمی توان از آن چشم پوشی کرد حتی اگر نسبت به سینمای حرفه ای هزینه کمتری داشته باشد.»
وی در ادامه، جایگاه مخاطب در فیلمش را مهم ارزیابی کرد و گفت: «جایگاه مخاطب در فیلم کوتاه مهم است و نمیتوان آن را حذف کرد؛ به هر حال باید فیلم به گونه ای ساخته شود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند ولی اینگونه نیست که تماما فیلم برای مخاطب باشد؛ به اعتقاد من درصدی از آن مربوط به خود فیلمساز و درصدی برای مخاطب است، به ویژه اینکه در سینمای کوتاه محدودیت وجود دارد ولی در سینمای بدنه و سینمایی که نیاز دارد تا سرمایه کلان صرف شده در ساخت فیلم را برگرداند،»
کارگردان فیلم کوتاه «ماهی»، بحث مخاطب را جدی برشمرد و افزود: «سینمای کوتاه فرصتی است تا فیلمساز کنکاش کند و بتواند تجربه های جدیدی که افراد دیگر در سینمای حرفهای و صنعتی به راحتی نتواستهاند به دست بیاورند، کسب کند.»
مخاطب جهانی برای فیلمساز دستاورد مثبتی است
وی همچنین درباره مخاطب جهانی بیان کرد: «مخاطب جهانی داشتن برای فیلمساز دستاورد مثبتی است. هر فیلمی که ساخته شود هر چه مخاطب بیشتری داشته باشد، آن فیلمساز حس بهتری خواهد داشت از این بابت که تعداد بیشتری فیلم او را دیدهاند و این اثر هنری به مخاطبان زیادی ارائه شده است؛در نتیجه برای من هم مهم است که فیلمم مخاطب جهانی داشته باشد و دیده شود و پخش جهانی را هم با جدیت دارم.»
کارگردان فیلم کوتاه «ماهی» همچنین در این مورد گفت: «داستان برخی از فیلمها ممکن است قومی باشد و مخاطب جهانی با آن ارتباط برقرار نکند در مقابل برخی فیلمها هم میتوانند زبان بین المللی داشته باشند و مخاطب جهانی با آن ارتباط بگیرند. من به شخصه ترجیح میدهم که فیلمهایم مخاطب جهانی داشته باشد و سعی بر این دارم که داستانهایی را که برای فیلمنامه داستانی و مستند انتخاب میکنم، برای همه قابل درک و فهم باشد چه مخاطب جهانی و چه مخاطب داخلی؛ در واقع زمانی که سوژه یک فیلم درباره انسان و موضوعات و روابط انسانی باشد، برای همه قابل درک خواهد بود.»
سینمای کوتاه محلی برای تجربه اندوختن و یادگیری است
وی در پاسخ به اینکه قصدش ساخت فیلم بلند است یا ادامه کار در سینمای کوتاه، توضیح داد: «من همیشه دوست داشتم که فیلم بلند بسازم. علیرغم اینکه سینمای کوتاه را خیلی دوست دارم ولی سینمای کوتاه برای من محلی برای تجربه اندوختن و یادگیری بوده و راهی است که باید بروم تا به فیلم بلند داستانی و همچنین مستند برسم. بنابراین من فیلم کوتاه را به چشم اینکه همیشه فیلم کوتاه بسازم، نگاه نمیکنم. البته میشود که فیلم کوتاه ساخت سپس فیلم بلند و دوباره به دلیل اشباع شدن، تمایل داشت که لابلای فعالیتها، باز به سراغ فیلم کوتاه رفت؛ از این جهت من رده بندی خاصی ندارم ولی ساخت فیلم کوتاه از این جهت که آنچه را که دوست داری و حالت را خوب میکند، بسازی، هر چند که مخاطب زیادی نداشته باشد؛ اتفاق بدی نمی افتد، حتی لذت هم دارد ولی همانطور که میدانید بازگشت سرمایهای چندانی نخواهد داشت. همچنین مخاطب چندانی نسبت به فیلم بلند ندارد و همچنین برای اکران آنها از جانب پلتفرم ها، سینماها و... تمایلی وجود ندارد.»
جان بزرگی در پایان گفت: «از طرف دیگر در عرصه کتاب، داستان های کوتاه و رمان در شرایط یکسان چاپ میشوند و مخاطب میتواند از نظر قیمت انتخاب کند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد اما در زمینه سینما خیلی متفاوت است که یک فیلم، کوتاه است و دیگری بلند. در نهایت هدف غایی من سینمای بلند داستانی است نه کوتاه.»
ارسال دیدگاه