معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در کارگاه آموزشی و توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس منطقه ۵؛
خانواده، بنیانگذار تربیت تمامساحتی در نظام تعلیم و تربیت است
رشد فکری و فرهنگی در نظام خانواده، مبنای اساسی برای پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در جامعه است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن اشاره بر اینکه خانواده، بنیانگذار تربیت تمامساحتی در نظام تعلیم و تربیت است، رشد فکری و فرهنگی در نظام خانواده را مبنای اساسی برای پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در جامعه عنوان کرد.
سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه تحکیم بنیان خانواده از راهبردهای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: «خانواده مهم ترین و اصلی ترین جامعه انسانی است که با توجه به اهمیت خانواده، یکی از کارکردهای مهم آن به عنوان نهاد اجتماعی، تربیت اجتماعی نسل جوان است. پیوند خانواده با آموزش و پرورش در رابطه با اجتماعی کردن نسل جدید، تأثیر بسزایی در تربیت نیروی متخصص و متعهد همگام با خانواده برای پیشبرد اهداف تربیتی جامعه دارد. از این رو خانواده و نظام آموزشی باید در رابطه با جامعه پذیری دانش آموزان با یکدیگر تعامل بهتری داشته باشند.»
وی در خصوص پیوند مدرسه و خانواده اظهار کرد: «نهادهای خانه و مدرسه هر دو وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان را بر دوش دارند، بنابراین ارتباط بین این دو نهاد تربیتی لازم و ضروری است؛ چرا که نه مدرسه می تواند بدون همکاری خانواده ها، رسالت تعلیم و تربیت خویش را به شکل صحیح اجرا کند و نه خانواده ها می توانند بدون ارتباط مستمر با مدرسه در جهت تربیت صحیح و رفع مشکلات تحصیلی فرزندان خود اقدامی مناسب انجام دهند.»
این مقام ضمن اشاره بر اینکه خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است، عنوان کرد: «بنیادهای اصلی شخصیت افراد در خانواده شکل میگیرد. در این میان رابطه والدین و فرزندان بسیار مهم و اساسی است، چرا که نخستین ارتباطات بیرونی کودکان با جهان پیرامون، از راه همانندسازی با والدین شکل میگیرد و خانواده نقش بسیار مهمی را در تربیت فرزندان ایفا می کند.»
موسوی با بیان اینکه نوع نگاه و نحوه برخورد خانواده ها با امر تحصیل، می تواند باورهای سازنده و یا مخربی را در ذهن فرزندان شکل دهد، افزود: «نهاد خانواده در مقام اولین جایگاه تعلیم و تربیت، شکلدهنده بسیاری از نگرش ها و دیدگاه های فرزندان است. به گونه ای که برخی از این دیدگاه ها و نگرش ها در حوزه تحصیل نیز با توجه به نوع نگرش، می تواند تاثیری بازدارنده یا ارتقاءدهنده در پیشرفت تحصیلی فرزندان داشته باشد. به تعبیر دیگر منشاء بروز پدیده افت تحصیلی دانش آموزان میتواند باورهای ذهنی باشد که در محیط خانواده شکل گرفته است.»
موسوی با بیان اینکه، حیات واقعی و زندگی متعالی در گرو ترویج و نشر احکام و قوانین اسلام و فراگیری و به کارگیری آنها در همه عرصه های زندگی انسان است، یادآور شد: «مبانی اسلام و آموزه های قرآن کریم برای همه انسان ها و در تمامی اعصار و مراحل زندگی، هدایت گر بوده است. در همین راستا جلسات و نشست های آموزش و پرورش پیرو موضوع خانواده نشان از اهمیت این موضوع در نظام تعلیم و تربیت دارد.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان ضمن اشاره بر اینکه رشد فکری و فرهنگی در نظام خانواده مبنای اساسی برای پیشگیری از بروز آسیبها در جامعه است، گفت: «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به منظور بهسازی محیط زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. البته اولین بستر بروز آسیب در نظام خانواده است، اما اینکه آموزش خانواده به چه صورت باشد، بسترهای آن در سیستم آموزشی و پرورشی شکل میگیرد. حوزهها و نهادهای فرهنگی همچون رسانهها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقش دارند، اما بستر اساسی برای تعلیم و تربیت ابتدا در خانواده و سپس در مدرسه به عنوان محل تعلیم و تربیت رسمی صورت می گیرد.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه