پانا گزارش می‌دهد

حرکت لوکوموتیو تولید؛ راه حل گشایش اقتصادی آذربایجان شرقی

تدوین برنامه جامع اقتصادی توسط کارگروه اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی

تبریز (پانا) - نظام تامین، توزیع و نظارت اقتصادی آذربایجان‌شرقی نیز همانند کل کشور و برخلاف کسب رتبه‌های برتر در حوزه اقتصاد، دارای نقض‌هایی است که در این راستا برنامه‌ای جامع توسط کارگروه اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» تدوین شده که بنا به گفته مسئولین، راه حل گشایش اقتصادی استان به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۶۷۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
حرکت لوکوموتیو تولید؛ راه حل گشایش اقتصادی آذربایجان شرقی

اقتصاد، اصلی‌ترین شریان حیات یک کشور و علم اقتصاد قلب تپنده ای است که خون را در شریان ها به راه می اندازد و کانون توجه دانش اقتصاد بر این است که عوامل اقتصادی چگونه رفتار و تعامل می‌کنند و اقتصادهای مختلف چگونه کار می‌کنند؛ امروزه در کشور ما، شاهد جنگ اقتصادی هستیم که تمام مسئولین کشوری و استانی سعی در حل این مور به جان افتاده هستند، ولی راه‌حل اصلی این موضوع همکاری دولت با مردم است.

هم‌اکنون، ایران بر اساس فهرست صندوق بین‌المللی پول با توجه به درآمد ناخالص ملی اسمی بیست و یکمین و بر اساسِ درآمد ناخالص ملی تعدیل شده با شاخص برابری قدرت خرید هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست. در این رتبه‌بندی و بر اساس معیار اولی به ترتیب کشورهای ترکیه و عربستان سعودی و بر اساس معیار دوم کشور ترکیه بالاتر از ایران قرار می‌گیرند.

مهار تورم و رشد تولید، اصلی‌ترین هدف دولت سیردهم در سال 1402

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در نشست هم‌اندیشی با رسانه های استان در راستای تبیین شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» گفت: در ۱۴ سال گذشته شعاری که رهبر معظم انقلاب برای سال ها انتخاب فرموده‌اند، شعاری اقتصادی است و دلیل آن این است که امروزه فشار بر نظام جمهوری اسلامی ایران بیشتر جنبه اقتصادی دارد.

وی افزود: در دهه ۶۰، ماهیت دشمن برای فشار بر جمهوری اسلامی با توجه به گروهک‌ها و جنگ و ... نظامی بود؛ در دهه ۷۰ جنگ، جنگ فرهنگی و بعد از دهه ۸۰ تاکنون جنگ اقتصادی را شاهد هستیم که به مرور زمان شدیدتر شده است.

وی با بیان این که هر کشوری که بخواهد در دنیا قدرت نرم و در داخل هم پشتوانه مردمی داشته باشد باید دارای اقتصاد قدرتمند باشد، اظهار کرد: این عوامل سبب مقبولیت دولت در بین مردم است؛ از دیدگاه مقام معظم رهبری تحقق تولید، درمان اصلی تمام درد های اقتصادی کشور است و باید قبول کنیم که محقق و عملیاتی کردن این دو شعار در کنار یکدیگر کار بسیار ظرافت‌مندانه ای است که راهکار آن، ارتقا سطح بهره‌وری در جامعه است که در این راستا بعد از ابلاغ شعار سال، به دستور استاندار محترم، کارگروهی تشکیل شده و تیم اقتصادی موظف شد تا برنامه ای در راستای تحقق شعار سال تدوین کند که اکنون آماده شده و برای سازمان‌های زیربنایی و اقتصادی استان ابلاغ شده است.

انتخاب ۱۰ صنعت پیشران استان برای حمایت و ارتقا زنجیره تولید و مهار تورم

وی ضمن اشاره به مفاد برنامه تدوین شده برای تحقق شعار سال گفت: ما در بحث تولید برای تحقق شعار سال محورهایی را طراحی کرده ایم که از جمله آنان می توان به تکمیل زنجیره های ارزش اشاره کرد. تامین مالی غیربانکی، بانکی و نیروی جوان و کاری ما محدود است و بنابه به تصمیم کارگروه، ما ۱۰ صنعت استان را به عنوان صنایع پیشران استان انتخاب کرده ایم که حمایت های مالی ما با این صنایع خواهد بود.

در برندسازی مشکل داریم

وی ادامه داد: محور بعدی در این برنامه، حمایت از معدن و صنایع معدن و پیگیری تولید قطعات خودرویی است؛ لوازم خانگی نیز از دیگر صنایع قابل حمایت است که ۶۰ درصد تولید لوازم خانگی کشور در استان ما رخ می دهد ولی در برند سازی دارای مشکل هستیم.

وی افزود: حوزه فرش، کیف و کفش و چرم از دیگر زنجیره های پیشران استان است که در این راستا برای هر زنجیره، یک راهبر انتخاب شده است؛ موضوع دیگر برای حمایت از کسب و کارها، بهبود فضای مرکز تولیدکنندگان و تسهیل صدور مجوزها برای کسب و کارهای تولیدی است.

کمبود کارگر، مشکل اصلی تولیدکنندگان در آذربایجان شرقی

کلامی ضمن اشاره به مشکلات تولیدکنندگان، یکی از مشکلات آنها را پیدا کردن کارگر و کبود نیروی انسانی عنوان کرده و گفت: رفع بیکاری ما معطوف به نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها است.

وی افزود: رشد اقتصادی استان در سال گذشته بنابر اعلام سازمان برنامه و بودجه، 6/3 درصد بوده و جایگاه استان از رتبه چهارم کشوری در شتاب تورم به رتبه ۱۸ ارتقا یافته است. سهم سرانه تولید ما نیز بنا بر آمار اعلامی مرکز آمارهای ملی ایران، ۸ درصد تولید صنعت ایران برای ما است که نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۳ درصد پیشرفت داشته است.

این مقام مسئول در حوزه اقتصاد استان و کشور بیان کرد: در بحث تولید ناخالص داخلی، آذربایجان شرقی رتبه ۶ در کشور را از آن خود کرده است. توسعه اقتصاد معدن و صنایع وابسته آن که از داشته های اصلی ما به شمار می رود، ۲ درصد ارزش افزوده ما از معادن است، ولی اکنون مس سونگون نزدیک به ۱۱۰ همت پروژه مصوب دارد که ایجاد شهرک مس در ورزقان نیز قبل از عید مصوب شده است.

وی ادامه داد: احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل از دیگر اهداف قابل پیشبرد در استان است که آذربایجان شرقی دارای واحدهای تعطیل و یا نیمه تعطیل است و ما در سال گذشته بنابه به گزارش واحد اقتصادی ریاست جمهوری، سومین استان در احیای کسب و کار های راکد را کسب کرده ایم و به لحاظ واحدهای نیمه تمام بالای ۶۹ درصد، رتبه اول کشور هستیم. اگر ما بتوانیم حمایت های تحصیلاتی خود را افزایش دهیم می توانیم این واحدها را به زنجیره تولید برگردانیم.

تولید، لوکوموتیو و تجارت واگن است

کلامی ضمن بیان این که تولید، لوکوموتیو و تجارت واگن است، اظهار کرد: توسعه تجارت خارجی بدون بهره وری در تولید ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: بر توسعه اقتصادی گردشگری استان نیز تمرکز کرده ایم. باید توجه داشته باشیم که عید، فصل گردشگری آذربایجان شرقی نیست ولی در عید امسال آذربایجان شرقی جزو بهترین استان های گردشگر پذیر کشور بوده است.

برگزاری هفته تبریز در تابستان ۱۴۰۲ برای توسعه گردشگری آذربایجان شرقی

معاون اقتصادی استاندار ادامه داد: برای تابستان ۱۴۰۲ نیز هفته تبریز را برای گردشگری تدارک دیده‌ایم که در این راستا اجرای جشنواره های مختلف و ایجاد تخفیفات ویژه در اماکن گردشگری و هتل ها را در نظر داریم.

کلامی با اشاره به اولویت دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی مبنی بر توجه به حوزه کشاورزی گفت: اولویت استان در سال ۱۴۰۰ بعد از معدن، کشاورزی بود که نتیجه آن افزایش وسعت گلخانه های استان از ۲۷۰ به ۳۷۰ هکتار بوده است که می توان آن را از اقدامات بسزای دولت سیزدهم دانست.

سهم بانوان در اقتصاد آذربایجان‌شرقی 15 درصد است

وی بر اهمیت افزایش سهم بانوان در اقتصاد استان اشاره کرده و افزود: افزایش سهم مشارکت بانوان در اقتصاد استان از دیگر اهداف برنامه ی تدوین شده است؛ مشارکت بانوان در اقتصاد استان ۱۵ درصد است و تلاش ما بر این است که امسال سهم این مشارکت را در اقتصاد استان با آموزش های خاص و شهرک های خاص نزدیک به کلانشهر ها، به ۲۰ درصد برسانیم.

کلامی ادامه داد: دلیل تورم، عموما کشوری است ولی در نظر داریم تا با یکسری اقدامات، میزان تورم در استان را کاهش دهیم. ما در کل کشور در نظام تامین، توزیع و نظارت مشکل داریم که تمام توان ما در راستای اصلاح این نظام است.

وی در پایان بیان کرد: ساماندهی صنوف، یکی دیگر از محورهای اصلاحات است چرا که زیاد بودن صنوف عرضه کننده یکی از مشکلاتی است که در راستای صدور مجوزهای بی ضابطه اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است گاه سیاست هایی اشتباه، کشتی پیشرو کشور را در گرداب بحران های اقتصادی گرفتار می کند و بعضی از مسئولین با پنهان کردن سیاست های اقتصادی از مردم، ریسمان پیوند مردم با دولت را باریک تر می کنند که سبب فروپاشی اعتماد مردم نسبت به دولت می شود. امیدواریم تا با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری و منویات ایشان و عملیاتی شدن برنامه کارگروه اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، شاهد گشایش اقتصادی در آذربایجان شرقی و به تبع آن در کشور باشیم.

دانش آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار