معلم کلاس سوم دبستان ابوعلی‌سینا فیروزکوه:

یک معلم خوب در کنار درس، به شاگردانش درس زندگی می‌آموزد

فیروزکوه (پانا) - معلم کلاس سوم دبستان ابوعلی‌سینا فیروزکوه گفت تنها مسائل‌ درسی و جملات تکراری کتاب‌ها از یک انسان فردی فرهیخته و بزرگ نخواهد ساخت، بلکه یک معلم خوب در کنار درس مدرسه، به شاگردانش درس زندگی می‌آموزد.

کد مطلب: ۱۳۶۷۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
یک معلم خوب در کنار درس، به شاگردانش درس زندگی می‌آموزد

فروزان غضنفری، معلم کلاس سوم دبستان ابوعلی‌سینا شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با پانا گفت: «اگر زمان به عقب برمی‌گشت؛ باز هم شغل معلمی را انتخاب می‌کردم؛ چون دانش‌آموزان و شغلم را با تمام مشکلات دوست دارم. علاوه بر این، نقش معلم در جامعه، نقش پیامبران است؛ یعنى معلمان با الگوگیرى از رسولان الهى به پرورش و آموزرش افراد جامعه، همت مى‌گمارند.»

وی افزود: «با تولد هر کودک، تحولی جدید در دنیا شکل می‌گیرد. انسانی منحصر به فرد وارد کره‌ خاکی می‌شود، تعلیم می‌بیند، رشد می‌کند و می‌تواند سرنوشت جهان را تغییر دهد. تمامی افرادی که تا به امروز به گونه‌ای در جهان تاثیرگذار بودند، همگی از نوع بشر بوده و هیچ یک از فضای خارق‌العاده‌ای نیامده بودند. عوامل متعددی می‌تواند در سرنوشت و تربیت یک انسان موثر باشد؛ و یکی از مهم‌ترین عوامل معلم است.»

غضنفری تصریح کرد: «در آغاز کودکی، این پدر و مادر هستند که فرزند خود را تربیت می‌کنند. آموزش‌های اولیه را به او می‌دهند و برای ورود به اجتماع آماده‌اش می‌کنند. اما این آموزش نمی‌تواند به تنهایی، تا بی‌نهایت کافی باشد؛ به همین منظور کودکان خود را به مراکز تربیتی و تعلیمی و به دست معلمان می‌سپارند. درست در همین هنگام است که نقش مهم و حیاتی معلم مشخص می‌شود. او باید با صبر و شکیبایی، انسان‌های مختلف با تفکرات و فرهنگ‌های گوناگون را در کنار یکدیگر جمع کند و پیوند و همدلی ایجاد کند.»

وی در ادامه‌ صحبت‌های خود بیان کرد: «در مرحله‌ بعد، آموزه‌های درسی را در اختیارشان قرار دهد. البته تنها مسائل درسی و جملات تکراری کتابها، از یک انسان، فردی فرهیخته و بزرگ نخواهد ساخت. یک معلمِ خوب، در کنار درسِ مدرسه، به شاگردانش درس زندگی می‌آموزد. آنان را با فراز و نشیب‌ها آشنا می‌کند. با زیرکانه‌ترین ترفندها آنان را در موقعیت‌های حساس قرار می‌دهد تا قدرت و دانشِ تصمیم‌گیری را تجربه نمایند و به این ترتیب از آنان انسانی کامل می‌سازد.»

معلم کلاس سوم دبستان ابوعلی‌سینا شهر فیروزکوه تاکید کرد: «معلم در خدمت مقدس خود، لازم است اندیشه‌اش را از هر چه غیر خداست پاک کند. معلمی که به خاطر پول، مقام، شهرت و غیره می‌آموزد، پاداش او همین‌ها خواهد بود و این امور در مقابل خشنودی خداوند متعال و پاداش بزرگ او بی‌ارزش است. عمل مخلصانه و قیام خدایی، موعظه رسول خدا صلی‌الله‌علیه وآله در قرآن کریم است که می‌فرماید: «ای رسول ما! (به امت) بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم (و آن سخن این است) که برای خدا قیام کنید.»

وی افزود: «هدف از بعثت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله هدایت مردم به سوی خدا بوده است؛ چنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ای رسول ما! تو را فرستادیم تا به اذن خدا مردم را به سوی او دعوت کنی». معلم نیز به پیروی از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شاگردانش را به سوی هدایت و نور دعوت، و آنان را از تاریکی‌‌های گمراهی و جهل، به روشنایی علم و تقوا هدایت می‌کند. هم‌چنین معلم موفق کسی است که در کنار هدایت شاگردان، توانایی اداره کلاس را نیز داشته باشد. عواملی هم‌چون شوخی زیاد، مجال و میدان دادن بیش از حد به شاگردان، گفت‌وگوی یک جانبه معلم و بی‌روح بودن کلاس و…به مدیریت او صدمه می‌زند. با پرسش از دانش‌آموزان و ایجاد تنوع گفتاری و رفتاری برای رفع خستگی شاگردان و آمادگی روحی و جسمی آنان به صورت‌های مختلف، می‌توان کلاس را به خوبی مدیریت و اداره کرد.»

غضنفری گفت: «معلم موفق در راه تعلیم شاگردان و از بین بردن جهل آنان، ثابت قدم و استوار است. ممکن است او بارها و بارها مطلبی را به شاگردان خود، به ویژه کودکان کم سن و سال بگوید، ولی آنان نیاموزند. در این راه باید صبر کرد و دانست که نتیجه صبر، موفقیت است. دل‌های شاگردان کندذهن، از سنگ سخت‌تر نیست و همان‌گونه که قطرات آب با گذشت زمان دل سنگ را می‌شکافد، تکرار و یادآوری مطالب توسط معلم نیز دل‌های سخت را خواهد شکافت. ابزار اصلی کار معلم، گفتار و سخن اوست و نیکوست از گفتاری گیرا و پرجاذبه برخوردار باشد. تحولات بزرگ جهان توسط کسانی صورت گرفته که دارای بیانی قوی بوده‌اند.»

معلم کلاس سوم دبستان ابوعلی‌سینا فیروزکوه گفت: «رکن اساسی در تعلیم و تعلم، فکر کردن است که در دین مبین اسلام، اهمیت فراوانی دارد. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «هیچ دانشی هم‌چون اندیشیدن نیست». از این رو، معلم می‌تواند روحیه تفکر را در شاگردان خود ایجاد کرده و از تکلیف و درس زیاد که فرصتی برای تفکر به آنان نمی‌دهد، بکاهد.»

دانش‌‌آموز خبرنگار : محمد رادین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار