رییس سازمان امور اراضی اعلام کرد:

شناسایی ۵ هزار و ۵۷۲ مورد شناسایی تغییر کاربری زمین در بدو شروع سال ۱۴۰۲

تهران (پانا) - رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه بیشترین تغییر کاربری‌های زمین مربوط به استان‌های شمالی، تهران و البرز است  عنوان کرد که در مدت زمان ۱۵ روز سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزار و ۵۷۲ مورد تغییر کاربری رخ داده است.

کد مطلب: ۱۳۶۶۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی ۵ هزار و ۵۷۲ مورد شناسایی تغییر کاربری زمین  در بدو شروع سال ۱۴۰۲

رضا افلاطونی، رییس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری که به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد، عنوان کرد: «عمده‌ترین تولید ما در زمین است و منشورهای مختلف در سازمان‌های بین‌المللی و معاهدات بین‌المللی ناظر بر حفاظت از زمین است. ما هم در حوزه حفاظت از زمین برنامه‌ها و تعهداتی داریم.»

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی حفاظت از کره زمین هم تعریف شده و یک وظیفه عمومی تلقی شده است، اظهار کرد: «در راستای اصل پنجم قانون اساسی در زمینه قانون حفظ اراضی کاربری اراضی کشاورزی تعریف شده است.»

افلاطونی عنوان کرد: «آخرین قانون مصوب در زمینه حفاظت از خاک بوده و همه اینها در راستای حفظ خاک و زمین است. در آن سالی که اولین قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی تصویب شد متاسفانه ضمانت اجرایی قوی به جز جریمه نقدی نداشت که این موضوع در سال ۸۵ اصلاح شد. در این قانون ضمانت اجراهای قوی دیده شده و منجر به تثبیت خاک می شود. از بین رفتن خاک دغدغه مهمی است.»

رییس سازمان امور اراضی افزود: «حفظ قدرت تولید خاک برای غذا از همین موضوع نشات می‌گیرد. تامین امنیت زیستی و غذایی مهم است و باید امکان زیستن روی این خاک حفظ شود. ده‌ها هزار هکتار از زمین در استان‌های مرکزی غیرقابل سکونت شده و باید امنیت زیستی فراهم شود.»

وی گفت: « اراضی کشورباید به گونه‌ای مدیریت شود که حداقل بتوانیم غذای خود را تامین کنیم. رفع تداخلات ساماندهی دولت و اشخاص از وظایف ما بوده و حفظ کاربری اراضی در زمینه صدور اسناد با دقت انجام می‌شود و با کاربری‌های غیرمجاز برخوردهای جدی می‌شود و همچنین تجمیع اراضی کشاورزی برعهده ماست و امسال این موضوع عملیاتی ابلاغ شده است. بدیهی‌ترین اثر تجمیع کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول است.»

افلاطونی عنوان کرد: «برنامه هوشمندسازی و سامانه‌ای کردن اقدامات سازمان امور اراضی را داریم تا بتوانیم صدور مجوزهای تغییر کاربری را هوشمندسازی کرده و از طریق پنجره واحد باشد. سامانه هوشمندسازی فناوری جدیدی است که تغییر تصویر نشان داده شده و تغییر کاربری مشخص می‌شود. در این طرح ابتدا پایلوت‌هایی را در استان‌های قزوین، البرز و دماوند تعریف کردیم که موفقیت‌آمیز بود. اکنون هم درنظر داریم کل کشور را مجهز کنیم.»

وی گفت: «از سال ۱۳۸۴ هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز ممنوع شده و تحت پیگیری جدی قرار گرفت. اگر بیش از سه سال از عمر تغییر کاربری اراضی بگذرد قابلیت تغییر کاربری ندارد و ریاست قوه قضاییه دستور ویژه برای اصلاح این مهم دادند.»

وی درباره آمار تغییر کاربری‌های سال گذشته گفت: «سال گذشته ۷۵ هزار تغییر کاربری داشتیم. از این میان ۲۶ هزار و ۳۵۳ هزار مورد تخریب شده‌اند و تعداد بیش از ۴۸ هزار مورد دستور توقف در عملیات داده شده است. همچنین هزار و ۵۲۳ مورد بنای کامل بوده که با دستور قضایی تخریب کامل شده است.»

افلاطونی درباره آمار سنددار شدن اراضی کشاورزی اظهار کرد: «از ۱۸ میلیون ۴۸۶ هزار هکتار مساحت حدود ۱۶ میلیون و ۳۷۶ هزار هکتار مشمول رفع تداخل شده است. تا ۳۱ فروردین ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی رفع تداخل انجام شده و تا پایان امسال تمام می‌شود. همچنین تاکنون ۳۶ درصد از اراضی کشاورزی مشمول سند کاداستی شده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه بیشترین تغییر کاربری‌های زمین مربوط به استان‌های شمالی و البرز و تهران است، در زمینه آمار پیگیری تغییر کاربری‌های انجام شده صرفا در ایام نوروز ۱۴۰۲ گفت: «در نوروز ۱۴۰۲ یعنی نیمه اسفند تا نیمه فروردین گشت‌های ما فعال بوده‌ و مانورهای مشترک و ۴۰۰ گشت داشته‌ایم. از این میان ۵ هزار ۵۷۲ مورد شناسایی تغییر کاربری و ۱۴۴ مورد اخطار در محل وجود داشته یعنی هنوز اقدام به فنس‌کشی یا دیوارکشی نشده بود. و تعداد ۶۶۲ مورد دیوار کشیده بودند که شناسایی شده و ۲۰ مورد قلعع و قمع انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار