یکی از دبیران دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت و گو با پانا:

اولین کاری که یک معلم باید انجام دهد نفوذ در قلب دانش‌آموز است

کرج (پانا) - دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج عنوان کرد اولین کاری که یک معلم باید انجام دهد نفوذ در قلب دانش‌آموز است، چرا که آموزش به دنبال آن می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۶۶۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اولین کاری که یک معلم باید انجام دهد نفوذ در قلب دانش‌آموز است

فریده عادلی دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در پاسخ به پرسش تکنولوژی و منابع کمک‌آموزشی چه‌قدر به ارتقای کار معلمان کمک می‌کند در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «در حال حاضر اگر معلمان ارتباط خود را با تکنولوژی و منابع کمک‌آموزشی قطع کنند به‌ سرعت از دانش‌آموزان عقب می‌افتند. من با وجود ۲۴ سال سابقه‌ تدریس، هر شب مطالعه می‌کنم و بعد در کلاس حاضر می‌شوم. امروزه معلمان نیاز فراوانی به مطالعه و افزایش اطلاعات خود دارند.»

وی در خصوص روش های خاص خود که باعث ایجاد خاطره سازی شده است عنوان کرد: «در این سال‌ها به تجربه دریافتم که هرگاه با دانش‌آموزان ارتباط بهتر و صمیمانه‌تری داشته باشم درک آن‌ها از فیزیک بهتر خواهد بود. به نظرم اولین کاری که یک معلم باید انجام دهد نفوذ در قلب دانش‌آموز است آموزش به دنبال آن می‌آید.»

عادلی افزود: «من سعی می کنم، با توجه به شرایط کلاس که پیش می آید، روش تدریسم را تغییر بدهم قطعا کلاس خوبی خواهم داشت، چون اگر یک روش را همیشه ادامه دهم قطعا کلاس خشک و بی روحی خواهم داشت و دانش آموزان نیز خسته می شوند. به نظرم اگر انسان بتواند شرایطی که به طور ناخواسته پیش می آید و از آنها استفاده مفید بکند کمک می کند تا کلاس بهترین بهره وری را داشته باشد. به عنوان مثال وقتی که عینک دانش آموز روی زمین می افتد می توانم در همان لحظه درباره عدسی ها توضیح دهم و این می‌تواند برای دانش آموزان نیز جالب باشد.»

وی در پاسخ به اینکه یکی از مشکلات دانش آموزان در درس فیزیک پایین‌ بودن انگیزه دانش‌آموزان است و چگونه می‌توان این انگیزه را در آن‌ها تقویت کرد، گفت: «عوامل متعددی می‌تواند در افراد برای انجام یک فعالیت یا تفکر انگیزه ایجاد کند. مثل کنجکاوی، پاداش و تشویق. این معلم است که باید با برنامه‌ریزی و استفاده درست از این عوامل در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کند و یا انگیزه موجود در آن‌ها را حفظ کند. تدریس فعال و تعاملی و دوسویه نیز یکی از راه‌های حفظ انگیزه است.»

این دبیر اضافه کرد: «معلم باید بتواند در لحظه تصمیم بگیرد و با توجه به شرایط کلاس و حال‌ و هوای دانش‌آموزان روش، گفتار، و یا حتی طرح درس خود را تغییر دهد تا بتواند دانش‌آموزان را با خود همراه کند. اجرای بهترین طراحی‌ها وقتی دانش‌آموزان با معلم همراه نباشد مثل تدریس مقابل دیوار است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «از آنجایی که خلاقیت و نوآوری یکی از مؤلفه های رشد و شکوفایی استعدادهای افراد جامعه است تاثیرات زیادی بر روند یادگیری آموزشی دانش آموزان دارد باید مطالب پیرامون آن به درستی شناخته و به کار بسته شود تا منجر به تولید علم، افزایش کیفیت خدمات، رشد همه جانبه و شکوفایی مستمر و گسترده استعدادها شود. بنابراین نقطه امید و توجه هر جامعه به نسل جوانی است که در حال تعلیم و تربیت و رشد و شکوفایی است. در حقیقت بیشترین توقع در موضوع خلاقیت و نوآوری از جوانان است که باید فرهنگ خلاقیت و باور آنان نسبت به این موضوع شکل گیرد تا نهضت خلاقیت استمرار یابد. نسل جوان نسل کنجکاو و جویا و تشنه حقایق است. تأمین این نیاز با توقف، روزمرگی و ایستا بودن میسر نمی شود. بلکه با ایجاد فضای باز، آزاداندیشی سالم، ایجاد فضای پرسش و پاسخ علمی و منطقی و گشایش مسیر رشد دست یافتنی است.»

عادلی در پاسخ به سوال که چه معلمی برای دنیای امروز موفق و کارآمد است، گفت: «از نظر من، در دنیای امروز معلمی موفق و کارآمد است که دائم در حال مطالعه روش‌ها و دستاوردهای جدید در هنر آموزش و اصول یادگیری باشد. به‌طور مثال در شرایط فعلی معلم باید سواد فناوری خود را به‌روز نگه دارد، با دستاوردهای علم عصب‌شناسی و فرآیندهای یادگیری و به‌ خاطرسپاری آشنا باشد، کتاب‌ها و نشریات و منابع موجود در فضای مجازی را که مرتبط با رشته خود است مطالعه کند و از همه مهم‌تر آینده‌نگر باشد و بتواند بین آموزش‌های خود و کاربردهای آن در آینده ارتباط برقرار کند. البته، و متأسفانه، از نظر اکثر پدر و مادرها و مدیران مدارس معلم خوب معلمی است که کلاسی آرام داشته باشد و به اندازه کافی سختگیر باشد و با تست و مسئله، دانش‌آموزان را درگیر کند و راه‌حل‌های تستی و میان‌بر را به آن‌ها نشان دهد.»

وی در خصوص تسلط علمی که بخش مهمی از حرفه‌ معلمی است عنوان کرد:«قسمت اعظم کار ما معلمی و ارتباط با دانش آموزان است، اما مطالب آموزشی در همه جا هست و دانش آموز با یک سرچ ساده علم خود را افزایش می‌دهد، اما در دوران آموزش مجازی ما متوجه شدیم دانش آموزان لطمه روحی بسیاری خوردند، زیرا آن ارتباطات معلم با دانش آموز و برعکس دانش آموز با معلم از بین رفته بود و ارتباط ما در حد مجازی بود. معتقدیم انسان یک موجود اجتماعی است و قسمت اعظم کار ما پرورش است و آموزش زمانی شکل می‌گیرد که پرورش همراه آن باشد.»

عادلی همچنین در خصوص پیشرفت تکنولوژی در این سال های اخیر بیان کرد:«بحث موارد نانو را پیشرفته می دانم فناوری نانو یکی از محدود فناوری‌هایی است که در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حتی در سطح دنیا هم مطرح نبود؛ امّا اکنون با وجود اینکه زمان زیادی از ظهور این فناوری در دنیا نمی‌گذرد و در شرایطی که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ ایران بر کشور گذشته، جمهوری اسلامی ایران با علم فناوری نانو همراه شده و امروزه ایران چهارمین کشور پیشرو دنیا در زمینه تولیدات فناوری نانو است.»

دانش آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار