مقبره یا مخروبه اسفندیار بن کاووس؟

تهران (پانا) - آرامگاه اسفندیار بن کاووس بن کیومرث مربوط به سده ۸ و ۹ ه‍.ق بوده که بعداز گذشت سال های پیا پی هنوز ثبت ملی نشده، هم‌اکنون به صورت ویرانه‌ای در حال تخریب است.

کد مطلب: ۱۳۶۵۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مقبره یا مخروبه  اسفندیار بن کاووس؟

مقبره سلاطین استاندار یالرود و آرامگاه اسفندیار بن کاووس بن کیومرث مربوط به سدهٔ ۸ و ۹ ه‍.ق است. او یکی از مالکان و استانداران سلسله پادوسبانی بود و از زمان پدر او کاووس؛ این سلسله به دو بخش نور و کجور تقسیم شد و باعث ضعیف شدن قدرت آنها در مقابله با دشمنانشان شد. سرانجام در سال ۱۰۰۶ قمری به دست شاه عباس صفوی این حکومت شکست خورده و منطقه رویان و رستمدار به کنترل خلفای صفوی در آمد.

این آرامگاه از جنس ساروج در ۵۵۰ سال قبل ساخته شده است و برای آخرین استاندار و مربوط به خاندان بهزادی است.

سنگ قبر آرامگاه اکنون پیدا نیست و متاسفانه این مکان فاخر هنوز ثبت ملی نشده است.

مهرداد بهزادی از فعالان اجتماعی دراین باره گفت: این آرامگاه در شهرستان نور، بخش بلده، روستای یالرود واقع شده و مربوط به سلسله پادوسبانی از نوادگان جاماسب ساسانی بیست و یکمین پادشاه ساسانی است که پس از دادن قدرت به «کواد» برادرش به طبرستان آمده و پس از او پسرش نرسی کامکار و پسر نرسی گیلانشاه بر این نواحی حکومت می کردند تا یزدگرد گیل فرزند گیلانشاه را برای حکومت طبرستان منصوب کرد.

وی افزود: گیل معروف به گاوباره نیز دارای دو پسر بود که فرزند بزرگتر دابویه حاکم گیلان شد و پادوسبان پسر کوچکتر او موسس سلسله پادوسبانیان حاکم رویان و رستمدار شد که سال۲۲هجری قمری آغاز فرمانروایی وی در رویان است و بعنوان یک حکومت ایرانی و وارث امپراطوری ساسانیان در ایران همیشه در طی حمله اعراب به ایران با آنها به جنگ و ستیز پرداخته و بخاطر آشنایی سپاهش به مناطق کوهستانی بارها اعراب را در این مناطق شکست داده و شمال ایران را به هیچ وجه تسلیم عباسیان و امویان نکرد.

مهرداد بهزادی در ادامه بیان کرد: ما تلاش کردیم این اثر فاخر را ثبت ملی کنیم، اما متاسفانه با مشکلاتی رو به رو شدیم و این مکان از همان موقع هیچ تغیری نکرده و بالای ۵۰۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: آرامگاه یک سنگ قبری داشته که بر رویش نوشته شده بود :«اسفندیار بن کاوس بن کیومرث محب علی و ولایتش»

دانش آموز خبرنگار؛آرش فرامرزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار