تصویب گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران از عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

تهران (پانا) - گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران درباره حسابرسی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در یکصدو چهل و یکمین جلسه شورا به تصویب اعضا رسید و مطلوب اعلام شد.

کد مطلب: ۱۳۶۴۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تصویب  گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران از عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی «سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای سال‌های مالی 1396 لغایت 1399» در یکصد و چهل و یکمین جلسه شوررا مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

حسابرس رسمی شورا در گزارش خود اظهار داشت: طبق استانداردهای حسابداری، روش‌ها و اصولی را باید به کار گرفت که در بررسی‌ها در مواردی به کار گرفته نشده است، بنابراین آن‌ها را به عنوان عدم رعایت استانداردهای حسابرسی ذکر کردیم.

وی افزود: در بررسی دریافتیم چند شرکت در حال تسویه هستند که هنوز کار آن‌ها به طور کامل انجام نشده و باید تصمیم گیری درباره وضعیت آن‌ها تسریع شود، مبلغی هم که سازمان برای حقوق و دستمزد کارکنان شرکت‌های فرعی به عنوان کمک پرداخت کرده است، به عنوان هزینه شناسایی شده که نباید چنین باشد.

حسابرس رسمی شورا در ادامه در خصوص موضوع ملک طرشت نیز گفت: این ملک در سال ۹۹ با رای دادگاه به مالکیت سازمان در آمده و شش ماه پس از رای دادگاه، تجدید ارزیابی شده که این مورد نیز از مواردی بود که باید مورد بررسی قرار گیرد، در سرفصل دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها اقلام راکد سنواتی وجود دارد که ذکر و پیشنهاد شده است که نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام شود.

وی ادامه داد: عملکرد این موسسه به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای ۴ الی ۸ صورت‌های مالی یادشده، وضعیت مالی گروه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تاریخ اسفند ۹۹ و عملکرد مالی و جریانهای نقدی گروه و سازمان را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه‌های با اهمیت استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب است.

احمد صادقی عضو شورا در ادامه با تاکید بر حسابرسی موازی عملکرد این سازمان در کمیسیون برنامه و بودجه، بیان کرد: در پی انجام بررسی‌ها، هشت مورد تکلیف برای سازمان فرهنگی هنری در نظر گرفته شده است؛ نخست تعیین تکلیف وضعیت مالیاتی سازمان فرهنگی هنری تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ و اینکه سازمان مزبور موظف به رعایت استانداردهای حسابداری است که شامل انجام تعدیلات تلفیق در صورت تغییر در حقوق مالکان درآمدهای مالیاتی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی می‌شود.

صادقی در ادامه به تعیین تکلیف وضعیت شرکت‌های در حال تسویه اشاره کرد و گفت: در نتیجه بررسی‌ها، سازمان مکلف به تعیین تکلیف شرکت‌های فرعی در حال تسویه و مشخص کردن اسناد مالکیت مغازه‌های واگذار شده به شرکت‌های تابعه و ارائه گزارش مربوطه حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ است، همچنین این سازمان موظف به تعیین تکلیف وضعیت ارزیابی طرشت در صورت‌های مالی که بر خلاف استانداردهای حسابداری انجام پذیرفته، است.

وی افزود: سازمان موظف به ارائه گزارش تفصیلی در خصوص ریز ریالی و فیزیکی اموال منقول و غیرمنقول و چگونگی واگذاری قطعی و امانی پروژه باغ کتاب حداکثر تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ به شورای شهر است، با توجه به زیان انباشته سازمان که بیش از سرمایه آن است این مورد مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است، لذا سازمان موظف به رفع بند مذکور است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ۲۲ منطقه، ۶ فرهنگسرای خاص و حدود ۲۵۷ مرکز خانه فرهنگ و کتابخانه و وجود دارایی‌ها در کلیه مکان‌های مذکور و عدم موجودیت برخی از دارایی‌ها سازمان موظف به ارائه اطلاعات به روز جهت امکان اثبات دارایی‌های مزبور به طور کامل است، این سازمان همچنین مکلف به تعیین تکلیف بدهکاری شرکت مهندسی هنر افق مربوط به موسسه باغ کتاب است.

در ادامه روند بررسی گزارش حسابرس، احمد علوی، عضو دیگر شورا در قالب تذکری اظهار داشت: این سازمان جزو معدود سازمان‌هایی است که در گزارش عملکرد حسابرسی آن موارد مطلوب نیز مشاهده می‌شود که نشان دهنده آن است که اگر مدیران کارآمد و کاربلد بر سر مجموعه قرار گیرند، می‌توان فارغ از فضای سیاسی، به نتیجه امیدوار بود. آنچه تا به امروز از ترک فعل‌ها گفتیم همه مربوط به مدیرانی بوده که مجموعه را نشناخته و انگیزه کافی برای انجام کار ندارد که قبول مسئولیت تحت این شرایط موجب وقوع خیانتی غیر قابل جبران به سرمایه می‌شود.

علوی در ادامه در خصوص عدم تکمیل پروژه باغ کتاب متذکر شد: مجموعه باغ کتاب توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ساخت شده و برای بهره برداری به سازمان فرهنگی هنری و موسسه نشر شهر منتقل شده است که این امر باعث تغییر ماهیت موسسه نشر شهر از انتشار به نگهداری از این مجموعه شده که هنوز تکلیف آن مشخص نیست؛ برخی آن را به شهرداری واگذار کرده و برخی دیگر آن را وظیفه سازمان فرهنگی هنری می‌دانند اما نکته‌ای که در اینجا مطرح است این است که از نقطه نظر کارشناسانه، سازمان فرهنگی هنری دارای بخش عمران برای انجام این وظیفه نیست لذا درخواست می‌شود که این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

در ادامه مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پاسخ به ایرادات ذکر شده در گزارش حسابرس رسمی شورا و نیز تذکر اعضا توضیح داد: مطابق اساسنامه، این سازمان بازرس و حسابرس قانونی دارد هر ساله موازی با حسابرس شورا به وظیفه خود عمل می‌کنند و همانطور که در گزارش حسابرس شورا قید شد نتیجه مطلوب اعلام شده است.

باقری در ادامه در خصوص پرداخت مالیات از سوی این سازمان اظهار داشت: مالیات سنوات این گزارش تا الان عمدتا تسویه شده است، در مورد پروژه باغ کتاب همانطور که اشاره شد این پروژه یک پروژه بسیار پیچیده در شهرداری است و طبق دستور هیات امنا و شهرداری مقرر شده است باغ کتاب پس از اتمام مراحل فنی و عمرانی به صورت قطعی به سازمان واگذار شود که بخش‌هایی از این پروژه واگذاری انجام و بخش‌های دیگر نیز در دست انجام است.

وی در ادامه در توضیح موضوع زیان انباشته این سازمان نیز گفت: این زیان انباشته برای کسری بودجه بوده است، تنها امسال طبق مصوبه شورا این سازمان با کسری بودجه مواجه نبوده است، گفتنی است که استانداردهای سازمان نیز مطابق قانون اصلاح شده است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پایان در مورد وضعیت شرکت‌های در حال تسویه هم بیان کرد: سه مورد از این شرکت‌ها تسویه شده و باقی هم در دست انجام است، ارزیابی ملک طرشت نیز به دلیل مسائلی که وجود دارد به مجموعه سازمان فرهنگی واگذار شده و در دستور کار قرار گرفته است؛ به روز کردن دارایی‌های نیز در دستور کار است.

در نهایت، گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با اکثریت آرای اعضا به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار