دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی خمینی فیروزکوه:

عطار از شخصیت‌های قله‌ ادبیات شعر فارسی است

فیروزکوه ( پانا)_ دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی خمینی فیروزکوه، به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری، وی را از شخصیت‌های قله‌ ادبیات و شعر فارسی خواند و گفت شایسته است که ما فارسی زبانان با اشعار و آثار مفاخر ایران به درستی آشنا شویم.

کد مطلب: ۱۳۶۳۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
عطار از شخصیت‌های قله‌ ادبیات شعر فارسی  است

علی اکبر اسفندیار، دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی خمینی شهرستان فیروزکوه به مناسبت بزرگداشت عطار نیشابوری همزمان با ۲۵ فروردین در گفت‌وگو با پانا گفت: « وقتی تقویم ایرانی را ورق می‌زنیم روز ۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری است امیدوارم که در این روز در مدارس، دانشگاه‌ها، در محافل ادبی، در این کشور پهناور بزرگداشتی برای این شاعر بزرگ برگزار شود تا ایرانیان بیشتر با این چهره نامدار آشنا شوند.»

وی ضمن معرفی این شاعر بزرگ بیان کرد:« فریدالدین ابوحامدمحمد مشهور به عطار نیشابوری در سال ۵۴۰ هجری قمری در حوالی شهر نیشابور به دنیا آمد.وی از همان کودکی به شعر و ادبیات علاقه بسیاری داشت ودر کنار آن در نزد پدر حرفه داروسازی و عطاری را به خوبی فرا گرفت و با همین حرفه عطاری و داروسازی گذرانِ زندگی می‌کرد.وقتی دیوان اشعار یا کتاب منطق‌الطیر یا تذکره‌الاولیای عطار را ورق می‌زنیم با نوشته‌ها و سروده‌هایی رو به رو می‌شویم که سرشار از بزرگی و زندگی است و شخصیت بزرگ این شاعر در لا به لای شعرها و نوشته‌هایش به خوبی نمایان است. »

اسفندیار در ادامه افزود:« در تاریخ ادبیاتِ ایران عطار از شعرا و عارفان بزرگ و نامی این سرزمین است تا جایی که مولانا درباره عطار می‌گوید: هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. پس باید بدانیم که عطار یکی از شخصیت‌هایی است که در قلّه‌ی ادبیات و شعر فارسی قرار گرفته است؛ پس شایسته است که همه‌ی ما فارسی زبانان با اشعار و آثار او به درستی آشنا شویم.»

وی تصریح کرد: « او در اشعارش بیشتر عطار تخلص می‌کرد و گاهی هم تخلص ایشان فرید بود.از آثار عطار می‌توان به دیوان اشعار که شامل قصاید و غزلیات است، اشاره کرد، همچنین به کتاب بزرگ و مشهور او به نام منطق‌الطیر، کتاب تذکره‌الاولیا، مصیبت‌نامه، اسرارنامه، الهی‌نامه و مختارنامه نیز می‌توان اشاره کرد. »

اسفندیار در تکمیل صحبت‌هایش افزود: « عطار در زندگی خود با دو حمله خونبار رو به رو بوده است، یکی در دوران کودکی که به حمله‌ی قوزها مربوط بود. عطار این حمله خونبار و فاجعه‌‌بار را به چشم خود دید که خرابی‌ها، شکنجه‌ها و مرگ‌های زیادی در پی داشته است و این دردها در بعضی اشعار عطار نمایان است که یکی از دلایل اصلیِ درد اندیش بودنِ اشعارِ عطار حمله‌ی غُزها می‌تواند باشد. »

دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی خمینی فیروزکوه بیان کرد:« همچنین آثار زیادی به عطار نسبت داده‌اند، یکی از این آثار معروف، بی‌سرنامه است که این شعر و سروده‌ی عطار نیست و به وی نسبت داده‌اند، که سرانجام این شاعر بزرگ، در پایان عمر با هجوم حمله مغولان در سال ۶۱۸ هجری قمری در نزدیکی دروازه شهر، توسط سربازان مغول کشته شد. »

اسفندیار، در پایان صحبت‌هایش نیز خاطر نشان کرد:« امیدوارم که ما ایرانیان با بزرگان و شخصیت‌های تاریخی این سرزمین به درستی آشنا شویم و هر روز آگاهی‌های درستی درباره‌ی این شخصیت‌ها به دست بیاوریم.»

دانش آموز خبرنگار: فاطیــــــما ایـــــلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار