موافقت وزیر با 20 درخواست کشاورزی خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- استاندار خراسان جنوبی از موافقت وزارت جهاد کشاورزی با ۲۰ درخواست استان خبر داد و گفت تسهیلات و منابع اعتباری ویژه در راستای توسعه بخش کشاورزی و رفع برخی چالش‌های این حوزه اختصاص یافته است.

کد مطلب: ۱۳۶۲۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
موافقت وزیر با 20 درخواست کشاورزی خراسان جنوبی

جواد قناعت از پیگیری مسایل و مشکلات حوزه کشاورزی استان در وزارت جهاد کشاورزی گفت و به تشریح نتایج این پیگیری‌ها پرداخت.

وی اظهار امیدواری کرد: این موافقت‌ها و تخصیص اعتبارات و تسهیلاتی که وعده شده، بتواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان و دامداران استان را برطرف کند.

بازگشت تیلاپیا

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی استان، تنوع بخشی به محصولات تولیدی بخش کشاورزی و گونه‌های مقاوم و سازگار با منطقه و برنامه‌ریزی برای بهبود، ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید در واحد سطح به ویژه در محصولات با امکان تولید در شرایط آب‌های با شوری بالاست.

وی افزود: یکی از پیشنهادات مطرح شده در این پیگیری‌ها، فراهم شدن زمینه‌های لازم برای تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در حوزه شیلات بود و توسعه سطح پرورش ماهی تیلاپیا از برنامه‌های سال جاری و آینده استان است.

قناعت بیان کرد: تخصیص منابع اعتباری ویژه تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت برای توسعه مزارع پرورش آبزیان، تأمین بچه ماهی مورد نیاز، رفع محدودیت ایجاد شده در صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری ماهی تیلاپیا و پیگیری برای عدم نیاز تغییر کاربری اراضی پروژه‌های آبزی پروری مشابه استخرهای ذخیره آب از جمله درخواست‌های استان در راستای تحقق این برنامه بود.

وی گفت: این درخواست‌ها با نظر موافق حوزه‌های متولی در وزارت جهاد کشاورزی همراه شده است.

20 هزار تن جو برای خشکسالی

استاندار خراسان جنوبی موضوع کمبود مقدار و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و نیز خشکسالی‌های چندین ساله که سبب فقر مراتع شده را از مشکلات دامداران استان برشمرد.

وی با اشاره به توان پایین عشایر و دامداران سنتی در تأمین خوراک دام ادامه داد: اختصاص ۲۰ هزار تن جو ویژه خشکسالی از جمله درخواست‌های استان برای رفع مشکلات موجود بود که خوشبختانه با نظر مثبت همراه شد.

قناعت افزود: یکی از مهمترین پیش‌نیازها برای رشد تولید و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، ارتقای سطح خدمات جهاد کشاورزی به عنوان متولی کار است.

موافقت با تأمین 800 میلیارد تسهیلات

وی گفت: در این زمینه تأمین حداقل ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی تکلیفی در بخش کشاورزی، کاهش نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی به حداکثر ۱۵ درصد برای مناطق کمتر برخوردار، ابلاغ و استمرار پرداخت تسهیلات دامدار کارت به بخش دام و طیور استان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد، تامین اعتبار لازم به منظور افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال طی برنامه سه‌ساله مطالبه شد که مورد موافقت واقع شد.

به گفته وی موافقت با درخواست تخصیص سه هزار تن کنجاله سویا برای کمبود کنجاله سویا مورد نیاز دام استان نیز از دیگر نتایج این پیگیری‌ها بوده است.

کمبود نیروی انسانی

استاندار خراسان جنوبی، کمبود نیروی انسانی را از معضلات سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد و گفت: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در راستای افزایش سطح خدمات جهاد کشاورزی نیز در این پیگیری‌ها مطرح و موافقت شد.

وی با اشاره به وجود ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات زرشک و چهار هزار و ۷۰۰ هکتار باغات عناب در سطح استان افزود: یکی از موضوعاتی که به طور ویژه در دستور کار استان قرار گرفته، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سطح کیفیت محصولات کشاورزی است.

قناعت به فصل برداشت محصولات راهبردی استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به آبدار بودن محصولات عناب و زرشک، فرآیند خشک شدن این ۲ میوه طولانی است لذا کشاورزان برای نگهداری و خشک کردن آنها به محیط سرپوشیده و بهداشتی نیاز دارند.

وی گفت: موافقت وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت منابع اعتباری ویژه در راستای توسعه بارگاه‌های بهداشتی، مقابله با آفات و سایر موارد از نتایج این پیگیری‌هاست.

استاندار خراسان جنوبی از اهتمام به توسعه شهرک‌های کشاورزی و احداث واحدهای گلخانه‌ای گفت و ادامه داد: برخی واحدهای احداث شده نیاز به تأمین یا افزایش دبی آب دارند که این موضوع با نظر مساعد و برای پیگیری در قالب مکاتبه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت نیرو منتقل شد.

وی با اشاره به اهمیت قنات جهانی بلده در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری گفت: در سفر وزیر وقت جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی و بازدید از قنات بلده مقرر شد ۳۰۰ میلیارد ریال به موضوع تکمیل پروژه مخزن ذخیره فصلی قنوات بلده شهرستان فردوس اختصاص یابد.
قناعت بیان کرد: تخصیص این اعتبار وعده شده نیز پیگیری شد که دستور ویژه‌ای برای پرداخت را به همراه داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار