نگاه یک فرهنگی به اولین دیدار سرپرست آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان

«صحرایی»؛ راه را می‌شناسد

دکتر صحرایی به «معلم بودن» خود افتخار می‌کند و دغدغه او ارتقای کرامت معلمان است؛ این نگاه را باید نیاز حیاتی امروز در خانواده بزرگ آموزش و پرورش دانست که مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب و سند تحول بنیادین است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
«صحرایی»؛ راه را می‌شناسد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز جمعه هجدهم فروردین‌ماه نخستین برنامه دیدارش را به تشکل‌های فرهنگیان اختصاص داد و در ابتدای کلام خود تاکید کرد: «اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکل‌های فرهنگیان اختصاص داده‌ام، زیرا می‌دانم تشکل‌ها با کف مدرسه و معلمان، ارتباط نزدیک دارند.» هرچند دکتر رضامراد صحرایی، در این دیدار درباره محورهای مختلفی با نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان گفت‌وگو کرد، اما می‌توان «معلمان» را محور و کانونِ مباحث این جلسه دانست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر حفظ و ارتقای جایگاه و شان معلم تاکید کرد و در کنار آن حل مسایل معیشتی این قشر فرهیخته را ضروری دانست: «معلمی، مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه‌ای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت، شان معلمان را حفظ و مسائل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم.»

تاکید همزمان دکتر صحرایی بر «رعایت شان معلم» و «حل مسایل معیشتی» نشان می‌دهد که او دارای نگاه جامع‌ و چندبعدی برای رسیدگی به دغدغه‌های جامعه شریف معلمان و فرهنگیان است و در این زمینه تابع کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که سال‌ها قبل در بیاناتشان، بر ضرورت احیای حرمت و کرامت معلمی در جامعه تاکید فرمودند.

* تاکیدات رهبر انقلاب بر احیای حرمت معلمی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیست و ششم تیرماه 1381 در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش‌، فرمودند: «در مورد معلّمان، تلاشهای خوبی شده است... لیکن هرچه برای معلّمان تلاش شود، جا دارد. این تلاش هم فقط مسأله معیشت نیست -اگر چه مسأله معیشت هم رکن مهمی است که باید به آن توجّه کرد- بلکه کرامت و حرمت هم مطرح است. حرمت معلّمی در جامعه باید احیاء شود؛ آن چنان که اسلام برای معلّم معیّن کرده است. گمان نمیکنم هیچ فرهنگ و مجرای فکری و دینیای، به قدر اسلام برای معلّم اهمیت و ارزش و کرامت قائل شده باشد. ما باید کاری کنیم که معلّم در دلهای خانواده‌ها و آحاد مردم و جوانان و دانش‌آموزانمان همان کرامت و ارزش را داشته باشد...»

همچنین مقام معظم رهبری در تاریخ دوازدهم اردیبهشت 1386 در دیدار جمعی از معلمان، بار دیگر به همین موضوعات اشاره و تاکید داشتند: «هم دانش‌آموزها باید قدر معلمشان را بدانند، هم خانواده‌ها باید قدر معلم فرزندشان را بدانند، هم دستگاههای دولتی و مسؤولین باید اهمیت معلم را درک کنند. پس مخاطب اول، مخاطب عمومی است؛ یعنی همه‌ی مردم باید بدانند معلم یک چنین شرافتی دارد... معلمین در واقع باید توجه کنند که در چه جایگاه حساسی ایستاده‌اند. شما یک صنفی مثل بقیه‌ی اصناف نیستید. نباید با این چشم به این شغل نگاه کنید که یک شغلی انسان به‌دست آورده و نانی از این راه به‌دست می‌آید. بله، نان هم به‌دست می‌آید، یک راه اعاشه‌ای هم محسوب میشود؛ لیکن مسأله‌ی معلم، برای خودِ معلم باید آن رسالت و مسؤولیت عظیمی باشد که به اجمال، آن را شرح دادم.»

* تاکید سند تحول بر ارتقای منزلت اجتماعی معلمان

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز جایگاه خاص و ممتازی براری «معلم» لحاظ شده و بر ضرورت تعریف جایگاه ویژه برای او و تقویت این جایگاه تاکید شده است. چراکه معلم تضمین‌کننده ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت است.

در سند تحول بنیادین، مجموعا 48 بار به واژه «معلم» اشاره شده است؛ به طوری که معلم در این سند، دارای نقش هدایت‌کننده و اسوه‌ای امین و بصیر در فرایند تعلیم‌وتربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم‌وتربیت عمومی کشور معرفی شده است. سند تحول بنیادین همچنین بر ضرورت تقویت انگیزه ارتقای معلمان براساس نظام معیار اسلامی تاکید دارد.

در راهکارهای 1-10 تا 4-10 این سند، به «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم» اشاره شده است. همچنین در راهکار 2-8 آمده است: «ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان.»

در مجموع می‌توان گفت نخستین دیدار دکتر صحرایی و اظهارات وی در این دیدار، کاملا حرفه‌ای، هوشمندانه و مبتنی بر تحقق دغدغه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و براساس سند تحول بنیادین بوده است؛ این موضوع نشان می‌دهد سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معنا و تفسیر این دغدغه‌ها و تاکیدات را در مقام عمل می‌داند و برای تحقق و تقویت «معلم محوری» در همه ابعاد و جوانب، دارای برنامه و اندیشه است؛ گام اول صحرایی، ثابت می‌کند که او راه را می‌شناسد.

محسن. حاجی پور؛معلم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار