یک مقام مسئول در وزارت بهداشت اعلام کرد:

صدور مجوز مراكز درمان اعتیاد به الكل تنها از طریق وزارت بهداشت/آمادگی 6 دانشگاه برای ارائه خدمات

خبرگزاری پانا: قائم مقام اداره کل سلامت روانی وزارت بهداشت گفت: مجوز مراكز درمانی اعتیاد به الكل صرفاً از طریق وزارت بهداشت صادر می‌شود، ولی مراكز پیشگیری و مشاوره می‌توانند مجوز فعالیت خود را علاوه بر وزارت بهداشت، از سازمان بهزیستی نیز اخذ كنند.

کد مطلب: ۱۳۶۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر نیک فرجام قائم مقام اداره كل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاكید كرد: با توجه به اینكه تنها متولی بخش درمان، وزارت بهداشت است بنابراین هیچ مركز یا سازمانی اعم از دولتی یا خصوصی، بدون مجوز وزارت بهداشت و همچنین چارچوب و استانداردهایی كه وزارت بهداشت مشخص كرده، نمی‌تواند مبادرت به راه‌اندازی مراكز درمانی اعتیاد به الكل کند.

نیك فرجام تصریح كرد: فعالیت مراكزی كه بدون مجوز وزارت بهداشت اقدام به امور درمانی می‌کنند، توسط ناظرین این وزارتخانه و از طریق مراجع قضایی قابل اقدام و پیگیری است.

رئیس اداره الكل در ادامه به تشریح اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان الكل پرداخت و گفت: سند برنامه جامع پیشگیری، درمان و بازتوانی و كاهش آسیب مسمومیت ناشی از مصرف الكل تدوین و توسط شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در 22 آبان ماه سال 91 جهت اجرا به كلیه دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ شد كه در حال حاضر در همه دانشگاه‌های علوم پزشكی در حال اجرا است.

وی در ادامه تهیه دستورالعملی شامل استانداردهای وزارت بهداشت از نظر فضا و مكان و نیروی انسانی و تجهیزات پزشكی مورد نیاز برای مراكز درمانی اعتیاد به الكل را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنین دستورالعمل ارجاع این بیماران به مراكز درمانی، تدوین و در آینده‌ای نزدیك ابلاغ خواهد شد.

دكتر نیك‌فرجام یادآور شد: در حال حاضر ویزیت برخی از بیماران اعتیاد به الكل، در مراكز سرپایی توسط چندین دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

اعلام آمادگی 6 مركز دانشگاهی در تهران برای ارائه خدمات به بیماران معتاد به الكل

قائم مقام اداره کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد افزود: در حال حاضر 6 مركز دانشگاهی در تهران برای ارائه خدمات به بیماران معتاد به الكل اعلام آمادگی كرده‌اند كه 4 مركز سرپایی و 2 مركز، بستری كوتاه مدت و ویژه هستند كه در آینده‌ای نزدیك پس از تكمیل تجهیزات پزشكی و به كارگیری نیروی انسانی متخصص، فعالیت خود را بر مبنای استانداردهای تعریف شده شروع می‌كنند.

نیك فرجام در زمینه اقدامات و فعالیت‌های پیشگیری نیز گفت: فعالیت‌های عمده‌ای از جمله، آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری توسط كلیه دانشگاه‌های علوم پزشكی به گروه‌های هدف و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت مربیان و كارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی صورت گرفته است. در ضمن طرح سنجش سلامت رانندگان با همكاری نیروی انتظامی و نیز طرح جامع پیشگیری از مصرف الكل، با همكاری سازمان جهانی بهداشت انجام شده است.

وی ادامه داد: بخشنامه برگزاری دوره آموزشی برای راه‌اندازی مراكز درمانی اعتیاد به الكل به دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ابلاغ شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار