کوه لجور، اوج شکوه و اقتدار

اراک (پانا) - رشته کوه لجور در مجاورت روستای اسکان و در شمال شهرستان شازند واقع شده که این قله حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل ارتفاع بالا شهرت یافته است.

کد مطلب: ۱۳۶۰۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
کوه لجور، اوج شکوه و اقتدار

کوه لجور در مجاورت استان مرکزی و در شمال شهرستان شازند قرار دارد که این قله ارتفاعی بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ متر دارد و دیواره‌‌ آن با ارتفاع حدود ۳۵۰ متر به عنوان سومین دیواره ایران مشهور است و جنس سنگ این قله از جنس سنگ خارا است به نحوی که صعود به قله این کوه را سخت کرده است.

در این کوه یک جان پناه وجود دارد که محل مناسبی برای استراحت کوهنوردان به شمار می‌رود و جان‌پناه کوه لجور در کنار بنای قدیمی ۱۲ متری جهت پناه و با مساحت ۳۵ متر مربع و ۲۰۰ متر پایین‌تر از قله و در فاصله ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا ساخته شده است.

لجور دارای دو معنی لجوج و لاجوردی است و این کوه بلند قامت در امتداد رودخانه قره‌چای در ۳۵ کیلومتری اراک و در جوار روستای چزا و جزنق واقع شده و در دامنه کوه لجور گیاهانی همچون آویشن، ریواس، چایی کوهی، گل ارغوان و در نزدیکی قله مرزن‌جوش و بنسور می‌روید و در مسیر این کوه در همه طول سال آبی در مسیر وجود ندارد.

به طور تقریبی رشته کوه لجور با ۱۱ کیلومتر یکی از مشهورترین‌ رشته‌ کوه‌های استان مرکزی به شمار می‌رود و جهت کلی این رشته کوه شمال غربی_ جنوب شرقی است و ۲/۵ کیلومتر عرض دارد و این کوه دارای سوزنی‌های تیز و ریز و جنس سنگ‌های آن آهکی است و هنگام سنگ‌نوردی موجب فرسایش وسایل و جراحت دست می‌شود.

بهترین فصل صعود به قله لجور فصل بهار و پاییز است و به خاطر شرایط و جنس رشته‌کوه لجور حتما امکانات و لوازم لازم را برای صعود به این قله به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار