گزارش پانا از آخرین اخبار در مورد زلزله امروز صبح خوی:

زلزله باز هم خوی را لرزاند

تهران (پانا) - زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.

کد مطلب: ۱۳۵۸۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
زلزله باز هم خوی را لرزاند

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به دانشگاه تهران، ساعت وقوع زلزله را ۶:۴۷ دقیقه صبح جمعه در منطقه یزدگان خوی و در عمق هشت کیلومتری زمین اعلام کرد.

این زمین لرزه در ۱۹ کیلومتری خوی، ۲۴ کیلومتری سلماس و ۲۹ کیلومتری تازه شهر، آذربایجان غربی در عمق هشت کیلومتری سطح زمین، ساعت ۰۶:۴۶:۵۴ امروز جمعه چهارم فروردین به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در مناطقی از استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه و برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی نیز احساس شد.

شهرستان خوی سال گذشته هم کانون وقوع چندین زلزله و بیش از ۳۰۰ پس لرزه بود بطوریکه سه زلزله با قدرت بیش از ۵/۵ ریشتر در ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن در این منطقه ثبت شد و خسارت زیادی بر جای گذاشت.

فرماندار خوی: خسارت زلزله کم و جزئی بوده است

فرماندار خوی با اشاره به گزارش‌های اولیه دریافتی از ارزیابان زمین لرزه بامداد جمعه این شهرستان گفت خسارت‌های این زلزله در بررسی‌های اولیه بسیار کم و جزیی بوده است.

ذبیح الله کاظمی روز جمعه افزود: بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در حوالی بخش مرکزی خوی، تیم‌های ارزیاب و همچنین دهیاران و بخشداران به محل اعزام شدند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که برخی از دیوارهای حیاط منازل دچار فرو ریختگی شده و برخی دیوار خانه‌ها نیز ترک برداشته است.

کاظمی ادامه داد: همچنین برق ۲ روستا و آب یک روستا قطع شده بود که کارشناسان شرکت‌های خدمات رسان در حال وصل آن هستند.

فرماندار خوی اظهار کرد: یک مورد هم‌ ریزش جزیی بخشی از کوه در یک راه ارتباطی گزارش شده که تیم‌های راهداری در حال رفع مشکل و پاکسازی هستند.

کاظمی یادآور شد: تیم‌های ارزیاب هلال احمر و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان در حال تکمیل بررسی‌ها هستند ولی پیش بینی ها از خسارت کم‌ حکایت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی:‌ مصدومیت ۸۲ نفر در زلزله ۵.۶ ریشتری خوی

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی گفت زلزله ۵.۶ ریشتری امروز در شهرستان خوی سبب مصدومیت ۸۲ نفر در شهرستان‌های خوی و سلماس شد.

جعفری با اشاره به آخرین وضعیت زلزله ۵.۶ ریشتری ۴ فروردین در حوالی خوی افزود: تا ساعت ۱۰:۳۰صبح امروز ۷۰ نفر در شهرستان سلماس به اورژانس مراجعه کردند که ۶۰ نفر سرپایی مداوا و ترخیص شدند و ۱۰ نفر هم در حال درمان هستند (که به خاطر بریدگی دست وپا و..) تا چند ساعت ترخیص می‌شوند.

وی ادامه داد: در شهرستان خوی نیز ۱۲نفر مصدوم داریم که ۷ نفر ترخیص و ۵ نفر هم در حال درمان هستند.

جعفری اظهار کرد: به تعدادی از واحدها خسارت وارد شده که همکاران بنیاد مسکن در حال ارزیابی دقیق هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور: زلزله خوی در آذربایجان غربی خسارت جانی نداشت

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور نیز صبح جمعه در گفت‌وگویی وضعیت مسدومان زلزله صبح امروز را مساعد توصیف و تشریح کرد: با توجه به اینکه کانون زلزله در میان شهرستان خوی و سلماس بود، نیروهای ارزیاب جمعیت هلال احمر از دقایق ابتدایی وقوع زلزله به منطقه اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور درباره میزان خسارت زلزله صبح امروز شهرستان خوی در آذربایجان غربی گفت خوشبختانه این حادثه تاکنون هیچ تلفات جانی نداشته و تنها ۶ نفر بر اثر ریزش آوار مسدوم شدند.

وی ادامه داد: تا این لحظه 7 روستا از شهرستان خوی و چهار روستا از شهرستان سلماس مورد ارزیابی قرار گرفتند که بیشترین خسارت مربوط به روستاهای شهرستان سلماس بود.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر کشور، در روستاهای شهرستان سلماس تنها یک خانه تخریب داشتیم، اما تعداد تخریب و ترک خوردگی دیوارها محسوس تر بوده است.

کولیوند همچنین به آسیب های جانی زلزله امروز اشاره کرد وگفت: خوشبختانه هیچ فوتی ناشی از زلزله نداشتیم ، اما افرادی که به علت اضطراب از منازل خارج شدند مسدوم و به بیمارستان منتقل شده اند.

وی با بیان اینکه ۶ نفر نیز به دلیل ریزش آوار مسدوم شدند که خوشبختانه در وضعیت خوبی قرار دارند، گفت: شرایط پایدار است و خسارت محسوس نیست اما ترک خوردگی ساختمان ها ملموس است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور همچنین اظهار داشت: فقط ساختمان پشت فرمانداری سلماس که ساختاری شیروانی بود تخریب شده اما خسارت جانی نداشته است.

کولیوند با بیان اینکه عملیات ارزیابی همچنان در روستاهای دیگر ادامه دارد اضافه کرد: فقط در روستای ماهفکندی یک خانه تخریب داشتیم و بیشتر روستاهای خسارت دیده مربوط به شهرستان سلماس بوده و اثرگذاری زلزله در شهرستان خوی بسیار نامحسوس بود.

به گفته او، البته در حال حاضر میزان ارزیابی خسارت زود است و تیم های بنیاد مسکن در حال بررسی است و متعاقباً میزان خسارت مالی را گزارش خواهند کرد.

کولیوند همچنین به اسکان موقت ساکنان روستا اشاره کرد و گفت: طبیعتاً کسانی که خانه های آنان دچار ترک خوردگی شده نیازمند اسکان اضطراری هستند که این اقدام توسط نیروهای هلال احمر در حال انجام است.

وزیر بهداشت: رسیدگی فوری به مصدومان زلزله خوی

بهرام عین‌اللهی در تماس تلفنی با رئیس سازمان اورژانس کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی بر رسیدگی فوری و آماده‌باش کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای رسیدگی به مصدومان حادثه زلزله صبح امروز خوی تاکید کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، دستور رسیدگی فوری به مصدومان زلزله صبح امروز خوی را داد.

وی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خواستار ارائه فوری خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوب به مصدومان زلزله خوی شد.

آمار مصدومان زلزله شمال آذربایجان‌غربی به ۱۰۴‌ نفر رسید

امیرعباس جعفری ، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به مصدومیت ۱۰۴ نفر در زمین لرزه امروز شمال این استان به علت فرار در زمان وقوع زلزله گفت: البته اکثر این افراد به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شده‌اند.

افزود: از این تعداد ۹۲ نفر در سلماس و ۱۲ نفر در خوی مصدوم شده و به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: از ۱۲ مصدوم خوی، هفت نفر و از ۹۲ مصدوم سلماس هم ۷۵ نفر مداوا و از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی ادامه داد: ۲۲ مصدوم باقی مانده (پنج نفر در خوی و ۱۷ نفر در سلماس) هم تحت مداوا هستند و امیدواریم به زودی روند ترخیص آنان هم انجام شود.

جعفری در خصوص خسارت زلزله به واحدهای مسکونی هم اظهار کرد: فقط برخی واحدهای مسکونی روستایی به صورت ۱۰ درصدی خسارت دیده و اکثرا ترک بر داشته‌اند که روند ارزیابی آنها ادامه دارد.

شناسایی ۸ باب منزل مسکونی تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده سلماس

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور با تاکید بر اینکه حال افراد بستری‌شده در پی زلزله سلماس- خوی رو به بهبود است از شناسایی ۸ باب منزل مسکونی تخریب‌شده در مناطق زلزله شهری و روستایی خبر داد.

وی در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح آخرین روند امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده سلماس و خوی گفت: تیم‌های ارزیاب جست‌وجوی ۳۲ روستا و شهرها را انجام دادند و در حال حاضر کارشان به اتمام رسیده است و درحال حاضر فردی زیر آوار و مصدوم نداریم. در پی جست‌وجوی تیم‌های ارزیاب، 6 باب منزل مسکونی در روستا و 2 باب منزل مسکونی در بخش شهری تخریب و مابقی به صورت ترک‌خوردگی مشاهده شده است.

وی افزود: در پی این زلزله ۱۱۰ مصدوم داشتیم که از این تعداد ۱۷ نفر بستری شده‌اند که روند درمان آنان در حال طی شدن است و رو به بهبود هستند و مشکل حادی ندارند.

کولیوند در پایان اظهارکرد: به منازلی که تخریب شدند چادر، پتو و اقلام ضروری دیگر تحویل داده شده و برای افرادی که منازل آنان دچار ترک‌خوردگی شده است هر نظری که توسط ستاد مدیریت بحران استان و سازمان مسکن و شهرسازی اعلام شود انجام خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی: ۱۶۵ نفر در زلزله شمال آذربایجان غربی مصدوم شدند

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز روز جمعه ۴ فروردین ماه پس از عیادت از مصدومان زلزله ۵.۶ ریشتری سلماس در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد ۱۳۹‌ نفر به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۶ نفر، نیازمند درمان بیشتر هستند که اقدامات لازم برای آن‌ها در حال انجام است.

استاندار آذربایجان‌غربی‌ ادامه داد: از دقایق اولیه پس از زمین‌لرزه، نیروهای امدادی در روستاها و کانون زلزله حاضر شده و اقدامات لازم به صورت مستمر در حال انجام است.

معتمدیان اظهار کرد: طبق بررسی تیم‌های ارزیاب به مناطق مختلف مناطق زلزله‌زده، خسارت‌ها جدی نبوده و در تعداد معدودی از روستاها ترک‌خوردگی‌ دیوار، گزارش شده البته بررسی‌ها ادامه دارد.

وی گفت: پس از بررسی‌های تکمیلی، میزان خسارت‌ها اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار