بازدید نوروزی از موزه عبرت تهران

تهران(پانا) - موزه عبرت تهران یا همان شکنجه گاه کمیته مشترک ضد خرابکاری شهربانی و ساواک است که در جنوب شهر تهران واقع شده و در ایام تعطیلات نوروزی، میزبان اقشار مختلف مردم جهت آشنایی با شکنجه های آزادی طلبان توسط دستگاه سمتشاهی پهلوی است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
بازدید نوروزی از موزه عبرت تهران

موزه عبرت تهران یکی از ساختمان های میدان مشق است که مخوف ترین شکنجه گاه ایران به شمار می رود و بازدیدکنندگان را با گوشه ای از تاریخ دوره پهلوی این کشور آشنا می کند.

این موزه که روزگاری زندان و شکنجه گاه آزادی خواهان ایرانیانی همچون مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید بهشتی و شهید رجایی در دوره پادشاهی پهلوی دوم بوده است علاوه بر معماری مدور با راهروهای تودرتو و دالان‌های تنگ و باریک که امکان فرار از زندان را به صفر رسانده بودند، وجود نرده‌های بلند آهنی و دیوارهای بتنی و بلند، خود گواه یک بنای خوف‌انگیز و نفوذناپذیر است که بهترین جا برای شکنجه‌ زندانیان در دوره پهلوی به شمار می‌رفت.

رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۱ دستور ساخت این بنای چهار طبقه ضدزلزله را داد که در نتیجه آن معماران آلمانی موفق به ساخت سازه‌ای در قلب تهران در مجموعه نظمیه شدند که راه فراری به بیرون نداشت و اولین زندان مدرن ایران به شمار می‌رفت. در دوره‌ پهلوی دوم، این موزه در اختیار کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری قرار گرفت که برای بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی استفاده می‌شد و از همین جهت، عنوان مخوف‌ترین زندان کشور را از آن خود کرد.

یکی از جالب ترین نکات، هنگام بازدید از این موزه، راویان آن هستند که همگی خود روزگاری زندانیان این شکنجه گاه بوده اند و زجر های آنرا با پوست و گوشت خود تجربه کرده اند.

به همین دلیل شنیدن روایت آن روزها از زبان این افراد، تصویری دقیق تر و ملموس تری را در اختیارتان قرار می دهد.

مخاطبین گرامی برای بازدید از این موزه می توانند در ساعات بازدید به آدرس؛ تهران، میدان امام خمینی (ره)، ابتدای خیابان فردوسی جنوبی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱ مراجعه نمایند.

دانش‌آموز خبرنگار: محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار