حلیم و آش را برای حفظ محیط زیست با ۲۰ درصد تخفیف بخرید

تهران (پانا) - سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کاهش مصرف ظروف یکبارمصرف در همکاری با صنوف آش‌پز و حلیم‌پز تهران، طرحی را اجرا می‌کند که اگر فردی برای خرید این خوراکی‌ها از ظروف پلاستیکی استفاده نکند شامل ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
حلیم و آش را برای حفظ محیط زیست با ۲۰ درصد تخفیف بخرید

به گزارش ایرنا؛ آوای زیبا و دلنشین ربنا لاتزغ قلوبنا هنگام افطار در ماه مبارک رمضان، هر دلی را به سوی آسمان پرواز می‌دهد. یکی از شیرینی های این ماه عزیز پهن کردن سفره های سحری و افطار به ویژه افطار آنهم در حیاط آب پاشی شده پدربزرگ ها و مادربزرگ ها است، هر چند این روش سفره پهن کردن همراه با توسعه زندگی شهرنشینی رنگ باخته و دیگر خبری از آن سفره های بزرگ سرتاسری در حیاطی که از بوی گِل آب پاشی شده بر روی آن مست می شدی خبری نیست اما به برکت ماه مهمانی خدا، همان صفا حتی بر روی سفره های دو نفره یا چهارنفره هم دیده می شود.

یادم می‌آید زمانی که سفره افطار پهن می شد، هنوز چند دقیقه‌ای تا زمان اذان باقی مانده بود اما بی قرار خوراکی های رنگارنگ روی سفره بودیم و مدام دور سفره می چرخیدیم، حلیم، آش، زولبیا و بامیه شیرینی محبوب و پای ثابت سفره های افطار، خرما و سبزی در ظروف زیبا و رنگی هزاران برابر هوس انگیزتر می شدند و طاقت را برای ناخونک زدن به محض صدای اذان طاق می کردند، اما امروزه چه بر سر آن ظرف های زیبا و بلوری آمده است؟

سفره هایی با طرح های زیبا و معمولا پارچه ای جایشان را به سفره های پلاستیکی یکبار مصرف داده اند که در نگاه اول ذوق آدم را کور می کند، البته همه چیز به همین جا ختم نمی شود بلکه دیگر خبری هم از آن ظروف زیبای شیشه ای، چینی و بلوری نیست و جایشان را ظرف های پلاستیکی یکبار مصرف گرفته اند که با آن طرح های رنگ و رو رفته هیچ انگیزه ای برای ناخونک زدن ایجاد نمی کنند، همه چیز بی رنگ و بو شده است.

در گذشته نه چندان دور خانواده ها دور هم جمع می شدند و آش و حلیم می پختند یا اینکه دم افطار یک نفر و معمولا هم کوچکترین عضو خانواده با یک قابلمه زیر بغل از حلیمی محله حلیم یا آش می خرید اما امروز که بیشتر مادران شاغلند سر راهشان از محل کار به منزل حلیم یا آش را در ظروف یکبار مصرف خریده و به منزل می برند، بیشتر آنها با در دست داشتن یک کیسه پلاستیکی راهی منزل می شوند.

در گذشته بعد از جمع شدن سفره افطار، آشپزخانه پر از ظرف های تلمبار شده بر روی هم می شد که دختران خانواده با سر و صدا و شوخی و خنده های ریز و یواشکی در کنار هم آنها را می شستند و برای شام آماده می کردند، اما امروزه سطل آشغال آشپزخانه ها از ظروف یکبار مصرف پر می شود، این وضعیت آشپزخانه منازل است، یک قدم آنطرف تر در کوچه و خیابان هم اوضاع بهتر نیست که هیچ حتی بدتر است، ظروف یکبار مصرف شامل بشقاب، کاسه، قاشق، چنگال و لیوان در هر گوشه و کنار و هر جوی آب و پارکی دیده می شود و چهره شهر را نازیبا می کند؛ امسال هم دیگر زمان زیادی تا مشاهده این تصاویر نمانده است، ماه رمضان سال ۱۴۰۲ مصادف با پنجشنبه سوم فروردین ماه است، بیاییم امسال با طبیعت بهتر کنار بیاییم و امان محیط زیست را با تلمباری از ظروف یکبار مصرف نبریم.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: یکی از راهبردهای جدی سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته بحث مردمی سازی محیط زیست بود که در این زمینه توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم، در واقع در بحث مردمی سازی محیط زیست سازمان یک نهاد پیشرو است و تمام تلاشمان را به کار گرفتیم که مبتنی بر سند تحول محیط زیست دولت مردمی پیش رویم.

نورالله مرادی افزود: در این راستا در همه رسته ها و عرصه ها وارد شدیم، یکی از مهمترین کارهایی که در سال ۱۴۰۱ درا ین زمینه انجام دادیم تاسیس ۱۴۰۱ خانه محیط زیست است که انجام شد و امسال در نظر داریم بر روی کیفی سازی تولید محتوا و افزایش آموزش های محیط زیستی در این خانه ها برنامه ریزی کنیم که امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم در تمام روستاهایی که صاحب دهیاری هستند که بیش از ۳۷ هزار روستا می رسد، یک خانه محیط زیست داشته باشیم چون این خانه ها مکان مناسبی برای مردمی سازی محیط زیست است.

وی اظهار داشت: اصل متعالی پنجاهم قانون اساسی، موضوع محیط زیست را یک مساله بین نسلی و وظیفه ای عمومی می داند و ما به عنوان کارگزاران دولت مردمی، تمام تلاشمان را می کنیم که این موضوع محقق شود.

وی ادامه داد: در این زمینه یکی از کارهای جالبی که انجام دادیم بحث گفت و گو با صنوف مختلف برای کمک به فرهنگ سازی محیط زیست است، در تمام مناسبت های ملی و مذهبی از جمله ستاد اربعین، سفرهای نوروزی و طرح پاکبانان محرم حضور جدی داریم که در این مناسبت های کارهای ارزشمندی در راستای مردمی سازی محیط زیست شکل گرفته است.

مرادی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ نزدیک است گفت: چند سالی است که در این ماه شاهد فراوانی استفاده از ظروف یکبار مصرف هستیم، در حالی که اعتقاد داریم ماه مبارک رمضان باید ماهی محیط زیستی باشد و با شعار رمضان محیط زیستی امسال را آغاز کردیم، بر این اساس جلسات متعددی با صنوف مختلف داشتیم.

وی تاکید کرد: یکی از کارهایی که تا حدودی به آن بی توجهی شده کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف است، در اوایل که استفاده از این ظروف مطرح شده بود خیلی ها به لحاظ بهداشتی با آن موافق بودند اما با گسترش مصرف پلاستیک و این ظروف اکنون به معضلی جدی تبدیل شده است، باید تلاش کنیم که رفتار استفاده از ظروف یکبار مصرف که در کشور جا افتاده است را تغییر دهیم، روی همین اصل با تمام گروه های موثر صحبت کردیم تا بتوانیم این معضل را کاهش دهیم.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از کارهای عملیاتی که انجام دادیم برگزاری جلسه ای با صنوف کبابی، حلیم پزی و آش پزی است و با آنها صحبت کردیم چون یکی از خوراکی های مورد استفاده در ماه رمضان حلیم و آش است، به نوعی سفره افطار مردم با این دو خوراکی رنگین می شود اما به سبب گسترش ظروف یکبار مصرف تا حدودی برای محیط زیست مشکل ساز شده اند، بر این اساس با صنف حلیم پزها و آش پزهای تهران صحبت کردیم و قرار شد مشوق هایی را در نظر بگیرند و به کسانی که در هنگام خرید این خوراکی ها در ماه رمضان از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و با خود از منزل ظرف ببرند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف داده شود، مقرر شد که این طرح در ماه رمضان امسال در تهران اجرا شود، امیدواریم بتوانیم سایر استان ها را نیز هماهنگ کنیم تا این طرح در آنها هم تحقق یابد.

وی اظهارداشت: استقبال اصناف به ویژه این صنف در حفظ محیط زیست در قالب مسوولیت اجتماعی قابل توجه بود، امیدواریم همین موضوعات را وارد خانه های محیط زیست کنیم و همه مردم را زیر چتر آموزش مباحث محیط زیستی به ویژه کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف داشته باشیم.

مرادی تاکید کرد: تمام تلاش ما ایجاد نسل دوستدار محیط زیست است، مردمی سازی حلقه مفقوده برای حفظ محیط زیست است بر این اساش تلاش می کنیم در دولت سیزدهم مردمی سازی محیط زیست را به خوبی انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار