سید‌محمدسجاد حسینی*

تقارن نوروز و ‌رمضان بهترین فرصت برای خودسازی نوجوانان‌

‌موسم نوروز ایرانیان از دیرباز مورد سفارش اهل بیت(ع) بوده و تقارن آن با ماه رمضان فرصتی شایسته برای خودسازی نوجوانان محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۷۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تقارن نوروز و ‌رمضان بهترین فرصت برای خودسازی نوجوانان‌

در حدیثی از امام صادق علیه السلام داریم: نوروز که می‌آید ما منتظر فرج آل ‏محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستیم‌، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است. شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند.

«نوروز» همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند؛ یعنى روز آزادى است.

درباره روز نوروز سخنان زیادی گفته شده از جمله روزی است که بتهای کعبه بدست پیامبر و امیرالمومنین(علیهما‌السلام) شکسته شد، حتی اینکه نوروز مصادف بوده با عید غدیرخم یعنی روزی که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) امیرالمومنین علی(علیه‌السلام)را به ولایت امت پس از خودشان منصوب کردند و همه اینها از عظمت این روز بزرگ نشانه دارد.

ماه رمضان ماه بندگان خداست و طراواتی که این ماه دارد شاید در بین باقی ماه‌ها همانندی نداشته باشد. قطعا و قهرا مهمترین وظیفه هر نوجوان مومن در این ماه سعی در تبدیل شدن به سرباز و یاوری از یاران امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند و نامه اعمالشان سبک‌تر است باید بدانند که راه رسیدن آنان به پدر حقیقی‌شان یعنی امام زمان(اروحناه‌فداء) بسیار راحت‌تر از اقشار دیگر است.

فرصت خودسازی و خودشناسی که راه رسیدن به دگرشناسی و در نهایت خداشناسی است در این ماه با خواندن روزانه یک جزء یا حداقل یک صفحه از کتاب الله مجید بر همگان موجود است.

اینکه ماه مبارک رمضان همزمان با ایام عید نوروز شده است را به فال نیک گرفته و همانگونه که گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست‌.

چه خوب است ما نوجوانان در همین روز بزرگ با خداوند متعال عهد و پیمان ببندیم که با روزه‌داری و تهذیب نفس خودمان را برای شبهای قدر حاضر کنیم و روح‌مان را از آفات دنیوی تطهیر کنیم برای همگان در این ما بزرگ از خداوند توفیق و سعادت و از همه امور مهمتر تعجیل در فرج منجی عالم بشریت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را از درگاه باری تعالی مسئلت دارم.

*نائب رئیس مجلس دانش آموزی پسران استان قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار