مدیر گروه مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهر:

وابستگی به یک محصول خاص یا اقتصاد تک محصولی پیامدهای منفی دارد

اسلامشهر (پانا) - مدیرگروه مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهربه مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت گفت وابستگی به یک محصول خاص به اقتصاد تک محصولی معروف است و پیامدهای منفی آن خیلی زیاد است.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
وابستگی به یک محصول خاص یا اقتصاد تک محصولی پیامدهای منفی دارد

در زمان مظفرالدین شاه قاجار، قراردادی بین دربار و فردی انگلیسی به اسم ویلیام ناکس دارسی منعقد شد که انحصار اکتشاف و استخراج نفت در ایران را به خارجیان واگذار می‌کرد، با توسعه وضعیت نفتی، اهمیت یافتن نفت و تضعیف حکومت ایران پس از اشغال ایران توسط بیگانگان در شهریور 1320 اعتراضات در دوران‌ پهلوی اول نسبت به قرارداد نابرابر نفتی بالا گرفت و تلاش‌های بسیاری برای آگاهی‌بخشی و استیفای حقوق نفتی اجرا شد.

علی‌احمد رفیعی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهر، در گفت وگو با پانا در ارتباط با روز تاریخی ملی شدن صنعت نفت اظهار کرد:«دکتر محمد مصدق در مجلس شورای ملی و در جامعه حرکتی را که به «نهضت ملی شدن نفت» معروف شد، را هدایت می‌کرد و در رأس مبارزات ملی شدن صنعت نفت ایران قرار داشت. پس از تصویب کمیسیون نفت مجلس برای ملی شدن نفت، مجلس شورای ملی آن را تصویب کرد. مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در بیست و نهم اسفند ۱۳۲۹ تصویب کرد و بدین ترتیب روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ به عنوان روز تاریخی ملی‌شدن صنعت نفت ایران ماندگار شد.»

وی با اشاره اهمیت نفت در اقتصاد جهان خاطرنشان کرد: «زیربنای جامعه و اقتصاد را نفت تشکیل می‌دهد. اگر زغال سنگ ماده محرکه و انرژی لازم برای انقلاب صنعتی را فراهم آورد، نفت عامل تداوم و ماندگاری پیامدهای این انقلاب شد و تصور زندگی امروزی بدون نفت دشوار است.»

رفیعی در ادامه تأکید کرد: «وابستگی به یک محصول خاص به اقتصاد تک محصولی معروف است و پیامدهای منفی آن خیلی زیاد است، زیرا هر گونه خلل در تولید و فروش آن محصول می‌تواند کشور را زمین‌گیر کند. البته برخی کشورها نیز با آگاهی از این وضعیت و مشکلات اقتصاد نفتی تک محصولی از نفت به عنوان یک پشتوانه برای توسعه کشور خود بهره می‌برند.»

مدیر گروه مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش اسلامشهر افزود: «برای نمونه کشور نروژ، از نفت به‌عنوان یک سپر محافظتی در مقابله با شوک‌های اقتصادی همچنین یک منبع با ثبات برای ثروت‌آفرینی به‌منظور تأمین هزینه ایجاد زیرساخت‌های لازم بهره می‌‌برد. اخیرا کشورهای حوزه خلیج فارس هم گام‌های مثبتی در خصوص رهایی از اقتصاد تک محصولی انجام داده‌اتد. در کنار نفت می‌توان انرژی‌های پاک خورشیدی، بادی و ... را توسعه داد و دانش تکنولوژیک و فناوری‌های نوین را ارتقاء داد.»

رفیعی تصریح کرد: «گذشته، چراغ راه آینده است و اگر جامعه‌ای تاریخ را مطالعه نکند مجبور به تکرار آن است. مطالعه تاریخ باعث بلوغ خواهد شد. دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه، فردا در هر جایگاه و نقشی که قرار بگیرند بواسطه دانش و فهم تاریخی از منظر فایده عام تاریخ که روشن اندیشی است، می‌توانند آن جایگاه را اعتلا دهند.»

دانش‌آموز خبرنگار: مطهره بدرلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار