معرفی صنایع‌دستی البرز، از منبت‌کاری تا کوزه‌سازی

کرج (پانا) - بسیاری از گردشگرانی که به دیدن جاذبه‌های بکر البرز می‌آیند، بدون شک مشتاق آشنایی با صنایع‌دستی و سوغات خاص این استان خواهند بود تا خاطره سفر به آن را برای‌شان زنده کند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
معرفی صنایع‌دستی البرز، از منبت‌کاری تا کوزه‌سازی

صنایع دستی استان البرز به دلیل مهاجرت اقوام مختلفی از سراسر کشور به این استان از تنوع بالایی برخوردار بوده و این ویژگی برجسته صنایع دستی در این منطقه محسوب می شود.

گلیم بافی از آن دسته صنایع دستی به شمار می رود که در اکثر شهرهای کشورمان ایران رواج دارد که استان البرز از این امر مستثنی نیست. در این هنر بزرگ نخ های پشمی بدون پرز بکار برده می شود و همه نقش و نگارها نیز از سنت، فرهنگ، باورها، اعتقادات و محیط پیرامون برگرفته شده و به صورت ذهنی بافته می شود.

از دیگر صنایع مشهور استان البرز می‌توان به منبت کاری اشاره کرد. هنری ظریف که جزو صنایع دستی پر ارزش استان شناخته می‌شود. این هنر تلفیقی از حوصله و مهارت هنرمندانی است که با مواد اولیه ساده و‌چند قلم محصولاتی منحصر به فرد را خلق می کنند.

از جمله صنایع پر طرفدار دیگر در استان البرز کوزه سازی، گلدان سازی و سفالگری هستند. اشیا و محصولات جذابی با هنر سفالگری در استان تولید می‌شوند که از جمله آنها می توان به گلدان ها، کوزه ها، ظروف تزیینی، انواع بشقاب ها و فنجان ها اشاره کرد. خالی از لطف نیست که یادآور شویم در طول سال های اخیر کارگاه های متعددی به سبب ترویج مهارت های سفالگری در سطح استان البرز به وجود آمد. همه این محصولات ذوق و سلیقه سفالگران را به رخ می کشد و با کمی عمیق تر شدن روی آنها می توان این حس را به خوبی درک کرد.

همچنین با سفر به استان البرز، عاشقان دنیای موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانمان نیز دست خالی باز نخواهند گشت ‌. شهرستان کرج همواره در زمینه تولید آلات موسیقی شاخص بوده است و مرغوب ترین و بهترین چوب ها همچون گردو و توت برای ساختن سازهای سنتی ایرانی مثل سه تار، دوتار، سنتور، تنبک و کمانچه در این شهر استفاده می شود.

به یاد داشته باشیم که صنایع دستی یکی از مولفه هایی است که در هر منطقه ای از کشور تفاوت های آداب و رسوم و فرهنگ مردمان آن منطقه را نمایان می کند، چرا که هر خطه از سرزمین پهناورمان ایران دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاصی است.

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار