گزارش خبرنگار دانش‌آموز پانا از ظرفیت‌های گردشگری و سوغات شهرطالقان:‌

نوروز با صنایع‌دستی و خوراکی‌های طالقان

کرج (پانا) - طالقان یکی از مراکز اصلی قالی‌بافی در نزدیکی پایتخت است و برخی نقش‌مایه‌های بومی و قدیمی آن بسیار شناخته شده هستند.گلیم، نمدمالی، انواع عسل‌های آویشن، چهارگیاه و گون،لبنیات و ماست موسیر از جمله سوغات این شهر هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نوروز با صنایع‌دستی و خوراکی‌های طالقان

گلیم یک نوع قالی است که در آب و هوای کوهستانی طالقان به عنوان زیرانداز، کاربرد دارد. اما امروزه در مناطق شهری از این قالی‌ها به عنوان وسایلی تزئینی استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری دارند.

قالی‌های طالقان به دست روستاییان بافته می‌شوند و دارای سه ویژگی اندازه کوچک، بافت درشت و استفاده از نقوش هندسی ساده و زیبا هستند. به عبارتی دیگر قالی‌های خوش‌نقش طالقانی ضخیم و پنبه‌ای بافته می‌شوند. خوب است بدانید که روستاییان منطقه معمولا پود را بدون استفاده از سیخ عبور می‌دهند و همچنین برای گره زدن از قلاب استفاده نمی‌کنند. پرز‌ها نیز زیاد قیچی نمی‌شوند، زیرا این منطقه سردسیر است و به این ترتیب گرمای بیشتری ایجاد می‌شود. اهمیت قالی‌بافی در این منطقه به حدی است که طالقان را مرکز گردآوری و صادرات قالی‌های عشایری می‌دانند. قالی و گلیم در این شهرستان علاوه بر مصارف اهالی روستاها، به عنوان کالایی تجاری در بازارهای قزوین، تهران و بازارهای جهانی عرضه می‌شوند.

حدود ١۵٠ سال پیش تا به‌حال، فرش‌هایی با نقش و نگاری ذهنی و منحصر به‌فرد توسط اهالی روستاهای مختلف طالقان بافته می‌شود که برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب هستند. این سوغات طالقان حاصل دیده‌ها و شنیده‌های فرد بافنده است و در آن از نقوش گیاهی، حیوانی، انسانی، و نقوش برگرفته از طبیعت و اشیا و نقوش انتزاعی استفاده می‌شود.

نمدمالی از دیگر هنرهای اصلی اهالی طالقان است‌. نمد نوعی زیرانداز ضخیم است که با پشم و کرک بافته می‌شود. این سوغاتی طالقان شکل و رنگی نمادین دارد و برگرفته از طبیعت اطراف و فرهنگ بافنده‌های آن است. روستاییان منطقه با دستان هنرمند خود نقش و نگاری در این نمدها ایجاد می‌کنند و به کمک پاهایشان تار و پود پشم را شکل می‌دهند. از نمدمالی در تولید کلاه، لباس و خیمه نیز استفاده می‌شود.

از غذاهای بومی طالقان که می توان به آن اشاره کرد، مرجو خورش یا نام دیگر آن هم خورش عدس (طالقان) است.

از سوغات محلی در طالقان می‌توان انواع عسل‌های آویشن، چهارگیاه و گون را پیدا کنید که هر کدام از این‌ها مختص به فصل خاصی از سال هستند. اما بهترین و مشهورترین عسل طالقان "عسل رس بسته" نام دارد که در سفر به این منطقه می‌توانید آن را تهیه کنید و از طعم متفاوت و بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

لبنیات و ماست موسیر، بهترین سوغات طالقان است که شامل ماست گوسفندی، ماست موسیر چکیده، ماست گاوی و دوغ محلی می‌شود. از سوی دیگر پنیر طالقان نیز طرفداران زیادی دارد. طعم بی‌نظیر این پنیر طوری است که هر روز می‌توانید آن را نوش جان کنید. پنیر طالقان بدون شک از بهترین سوغات‌های این منطقه‌ کوهستانی و سرسبز است. در سفر به این منطقه شبی را در یکی از روستاها اقامت کنید و از همان روستا شیر و لبنیات تازه را به شهر و دیار خود ببرید تا طعم سفر برای چند روزی زیر زبانتان احساس شود.

علاوه بر لبنیات طالقان که بسیار مورد توجه مردمان شهرهای اطراف از جمله کرج قرار گرفته است، روغن حیوانی این منطقه نیز طرفداران بسیاری دارد. این روغن حیوانی رنگ و بوی دلپذیری دارد و اهالی طالقان از آن برای صبحانه و وعده‌های غذایی استفاده می‌کنند.

به لطف موقعیت جغرافیایی و هوای مطبوع و پاک شهرستان طالقان، باغ‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد که محصولات آن‌ها به بیش از ۳۱ هزار تن می‌رسد. اگر به دنبال جایی در اطراف تهران هستید تا میوه‌‌های مختلف را به طور مستقیم از سرِ باغ خریداری کنید، طالقان بهترین گزینه برای شما است. میوه‌هایی همچون سیب، آلو، آلبالو و گیلاس و همچنین درخت‌های گردو از محصولات باغات طالقان به حساب می‌آیند. علاوه بر این می‌توانید از مغازه‌های طالقان لواشک و ترشک‌هایی که از میوه‌های تازه همین منطقه درست شده‌اند را به عنوان سوغات خریداری کنید.

همچنین یکی از مکان های گردشگری این شهرستان یخچال طبیعی طالقان است. یخچال طبیعی واقع در روستای خودکاوند یکی از روستاهای میان طالقان - یخچال مذکور در اسپی سنگ خودکاوند بالاتر از دره نرکده شفت واقع است. کوهنوردی قله شاه البرز طالقان طولانی‌ترین پیمایش کوهنوردی در کل کشور است.
دانش‌آموز خبرنگار: هلنا اسکندری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار