سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

شالوده اصلی طراحی معماری ایرانی ـ اسلامی بر پایه اقلیم، اکولوژی و انرژی استوار است

تهران (پانا) - سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تبیین نقش اقلیم، فرهنگ و مجموعه بایسته‌های اکولوژی در معماری گفت شالوده اصلی طراحی معماری ایرانی ـ اسلامی بر پایه اقلیم، اکولوژی و انرژی استوار است.

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
شالوده اصلی طراحی معماری ایرانی ـ اسلامی بر پایه اقلیم، اکولوژی و انرژی استوار است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی؛ جمال‌الدین مهدی‌نژاد در دومین همایش بین‌المللی و هفتمین همایش ملی «معماری و شهر پایدار» که به 2 شکل حضوری و آنلاین با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در سالن کنفرانس دانشکده مهندسی معماری این دانشگاه برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری و شرکت‌کنندگان در این همایش ملی و بین المللی به معرفی ارزش‌های کالبدی معماری ایرانی و بازشناسی ارزش‌های معماری ایرانی ـ اسلامی پرداخت.

وی گفت: شالوده اصلی طراحی معماری ایرانی ـ اسلامی بر پایه اقلیم، اکولوژی و انرژی استوار است و در این میان، نقش اقلیم به عنوان مهمترین عنصر در اکولوژی در بین قدمای این علم نیز بسیار برجسته‌تر از سایر عوامل بوده است؛ چرا که فرهنگ، زبان، لهجه، گویش و رنگ پوست و دیگر عوامل محیطی، همه متأثر از اقلیم است؛ لذا معماری نمی‌تواند نسبت به این عنصر بی‌تفاوت بوده و باید مطابق اقلیم، فرهنگ و مجموعه بایسته‌های اکولوژی، ظاهر شود.

مهدی‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های معماری پس از کرونا، بومی‌سازی دانش معماری را ضرورت معماری عصر حاضر برشمرد و اذعان داشت: باید برای دستیابی به زیست‌بوم مناسب، درخور و زندگی بهتر و زیستگاه مناسب با شرایط جوامع و طراحی معماری مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی و اسلامی، چاره‌اندیشی کرد و مطابق بوم‌شناسی منطقه به طراحی معماری پرداخت.

مهدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر 2 ویژگی انعطاف پذیری و آینده پژوهی در معماری گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا، سبک زندگی مردم تابع شرایط جدید حاکم بر جوامع شد به طوری که خانه‌ها هم محل زندگی و استراحت و هم محل کار و گذران اوقات فراغت شهروندان شد؛ لذا در طراحی معماری جدید نمی‌توان به آینده‌پژوهی و انعطاف‌پذیری بی‌توجه بود.

وی آلودگی هوا، بارندگی‌ها و شرایط جوی ناپایدار، تعطیلی ناشی از شرایط جوی و… و ضرورت کاهش مصرف انرژی را از عواملی برشمرد که موجب جابه‌جایی کمتر شهروندان می‌شود و این عوامل را از جمله مؤلفه‌هایی دانست که مؤید ضرورت درانعطاف‌پذیری در طراحی معماری است.

سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در پایان تاکید کرد: ما موظف هستیم در معماری آینده، علاوه بر ایجاد سازگاری با محیط زیست و توجه به نحوه مقابله با عوامل اتلاف منابع و انرژی به آسایش شهروندان نیز اهمیت بدهیم و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، راحتی و آسایش هر چه بیشتری را برای آنان به ارمغان آوریم.

شایان ذکر است هفتمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی معماری و شهر پایدار برای دومین سال متوالی، میزبان دانشگاه‌های معتبر کشور و جهان است که با هدف هم‌افزایی دانش و انتشار یافته‌های نو و بدیع در زمینه‌های مختلف معماری و شهرسازی، شهر پایدار، منظر پایدار و هنرهای محیطی برگزار می‌شود.

آشنایی و ارتباط میان اساتید، پژوهشگران، صاحب نظران، متخصصان، سیاستگذاران و علاقه‌مندان در حوزه‌های مذکور، بررسی چالش‌های علمی و اجرایی در فرایند کاربری آن از دیگر اهداف برگزاری این همایش بین‌المللی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار