دانش‌آموز خبرنگار پانا روایت می‌کند؛

هیو؛ روستایی زیبا اما ناشناخته

کرج (پانا) - هیو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز است. از نام‌های قدیمی و باستانی قابل استناد این منطقه می‌توان به هوریاوین (سرزمین مردمان آریایی، «آریاوین») و هیوین نام برد که امروزه با گذر زمان، با نام هیو شناخته می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
هیو؛ روستایی زیبا اما ناشناخته

هیو که قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد در مجاورت کوه‌های البرز قرار دارد و به علت نزدیکی به مراکز رفت‌ وآمد بیش از روستاهای مجاور رشد کرده‌ است و دارای مناظر زیبا در دامنه کوه‌های البرز است.

در گذشته نه چندان دور در این روستا اکثریت مردم به کار در معدن مشغول بودند. خاصه محصولات معدنی آن زغال سنگ است. با تأسیس و راه اندازی کارخانه‌های سیمان آبیک و فخر ایران و… در چهار دهه پیش در اطراف هیو بیشتر اهالی یا شاغل در این کارخانجات شدند یا به اصناف وابسته به آن روی آوردند.
هیو بسیار خوش آب و هوا بوده و در تابستان هم نیازی به کولر احساس نمی‌شود و حتی در شب‌ها باید در مقابل سرما خود را پوشاند. در ارتفاعات شمالی هیو منطقه‌ای به نام سیراب وجود دارد که با جای دادن یک امامزاده در خود و دارا بودن درختان گردو و چشمه‌های خاص به یک منطقه تفریحی و زیارتی برای مردم منطقه تبدیل شده‌است.
همچنین در ارتفاعات این روستا شرایط مناسبی برای زنبورداری فراهم است.
هیو در گذشته‌ای نه چندان دور دارای مناطقی جنگلی به همراه یک رودخانه بوده‌است که اکنون تنها رودخانه آن به جا مانده‌است. همچنین گرگ که یکی از حیوانات این منطقه بود اکنون در این محل در معرض نابودی است و مورد حمایت سازمان حمایت از محیط زیست قرار گرفته‌است.
گفته می‌شود در گذشته خانی به نام جمشید خان بر هیو و اطراف آن حکم رانده که قلعه‌ای نیز از وی بر جا مانده‌است. در اطراف این منطقه حفاری‌های غیرقانونی نیز به منظور یافتن آثار باستانی انجام شده‌است که گفته می‌شود در یکی از این حفاری‌ها که به بهانه یافتن معدن انجام می‌شده یک سماور طلا و… یافته شده‌است. در میان خانه‌های هیو باغچه‌های بزرگ و درختان میوه قرار گرفته است که بسیار زیبا است.

از مناطق دیدنی روستای هیو ساوجبلاغ تپه های روستای هیو، آسیاب های روستای هیو، گورستان های هیو، غار هیو، آثار باستانی روستای هیو، حمام تاریخی، قلعه گبران، معادن زغال سنگ هیو، شهر زیرزمینی هیو می‌توان نام برد.
محصولات و سوغاتی این روستا نیز گردو، زالزالک، زرشک، تمشک است.

برای دیدن این روستای فوق العاده زیبا ابتدا به استان البرز و سپس شهرستان ساوجبلاغ سفر کنید تا از دیدنی های این روستا لذت ببرید

دانش آموزخبرنگار: ستایش زارع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار