سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

تایید میزان افزایش حقوق سال آینده کارمندان و سربازان در شورای نگهبان‌

شورای نگهبان به طرح‌های بانکداری جمهوری اسلامی، شفافیت قوای سه‌گانه، ساماندهی کارکنان دولت ایراد گرفت / ۵۹ طرح و لایحه، ۲۴ اساس‌نامه، ۱۶۲ نامه و ۷ استفساریه در ۱۱۸ جلسه امسال شورای نگهبان بررسی و اعلام نظر شده است

تهران (پانا) - آخرین نشست خبری هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در ساختمان این شورا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
تایید میزان افزایش حقوق سال آینده کارمندان و سربازان در شورای نگهبان‌

هادی طحان نظیف صبح امروز در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه با تبریک زودهنگام سال جدید و فرارسیدن ماه مبارک رمضان و خداقوت به خبرنگاران در انعکاس اخبار شورای نگهبان، اظهار کرد: در سال جاری ۵۹ مصوبه از ابتدای سال شامل ۲۸ لایحه و ۳۸ طرح مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت. ۱۲ مورد در همان یکبار بررسی تایید شده و ۲۴ مورد در رفت و آمدها تایید شد و ۲۳ مورد هم در حال رفت و آمد است. در مجموع امسال ۷۷۹ ماده و ۳۷۰ تبصره مورد بررسی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان قرار گرفت.

وی گفت: ۲۴ اساس‌نامه در سال جاری دریافت شده که ۲۱ مورد تایید شده و ۳ مورد در حال بررسی است. همچنین ۱۶۲ نامه ارسال شده از دیوان عدالت اداری داشتیم که ۱۰۲ مورد خلاف موازین شرع شناخته نشده است. ۷ استفساریه شرعی هم دریافت و اعلام نظر شده است.

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲، ۱۱۸ جلسه برگزار کرده است.

تایید طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ۵ مورد طرح و لایحه اخیرا به شورا ارسال و بررسی شده است. طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی چند بار در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود که درباره شرط‌بندی آنلاین و ... بوده است. در مرحله آخر این طرح مغایر با شرع و قانون شناخته نشد. طرح بعدی طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که دومین بار است به شورای نگهبان ارسال می‌شود، بسیاری از اشکالات طرح رفع شده اما هنوز ایراد دارد و به مجلس اعلام شده است. طرح سوم طرح شفافیت قوای سه‌گانه است که مجلس اصلاحاتی را اخیرا انجام داده بود اما در یک مورد اصرار به مصوبه خود داشت که به همین خاطر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد. همچنین طرح ساماندهی کارکنان دولت نیز بررسی شد و از نظر شورای نگهبان این طرح با ابهاماتی مواجه است. برخی از عناوین این مصوبه چون «به‌کارگیری» دارای ابهام زیادی است یا بحث عنوان نیروی شاغل در دستگاه‌ها نیز دارای ابهامات زیادی است که باید رفع شود چون این موارد افراد زیادی را داخل یا خارج می‌کند.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده

وی گفت: لایحه بودجه سال آینده نیز در شورا مورد بررسی قرار گرفت. با جلسات سه نوبته مجموعا ۱۶ جلسه بررسی این لایحه به اتمام رسید و شب گذشته به مجلس ارسال شد. در تبصره یک بحث منشأ سهم صندوق توسعه ملی و میزان افزایش آن نسبت به لایحه ۱۴۰۱ مورد ایراد ما بود. همچنین بحث عوارض گاز در شرکت‌های وزارت نفت محل ایراد اعضای شورای نگهبان بود که باید ردیف درآمدی و هزینه‌ای این تبصره مشخص شود. همچنین در بحث حمایت از سهام‌داران خرد ایراد گرفتیم که ارقام آن دقیق نبود و باید در مجلس اصلاح شود. در تبصره ۵ انتشار اوراق مالی اسلامی برای تامین آب آشامیدنی روستایی و عشایری دارای ایراد شناخته شد. در تبصره ۶ در موضوع تشویق کسب و کارها به استفاده از سکوهای داخلی که مالیات این افراد صفر باشد مورد ایراد شورا شناخته نشد. همچنین در بحث کسب‌وکارهای حقوقی و تجهیزات پزشکی شورا به الحاقیه نمایندگان رای داد. در بحث لغو معافیت مالیات موسسات کنکوری که بخشی از آن در سال‌های گذشته نیز اجرا شده بود امسال به این تبصره ایراد گرفتیم چون محل ایراد اینجا بود که الحاقیه مجلس شامل مدارس هم می‌شد و این را مجلس باید اصلاح شود. (نمایندگان روز ۷ اسفند در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۴ بند ث تبصره ۶ را به تصویب رسانده بودند. طبق این مصوبه، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی:

۴- معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، لغو می‌شود.)

هادی طحان نظیف افزود: در مورد تبصره‌ای که ارتباط پیدا می‌کرد با ورود ماشین‌آلات راهداری با کلیت آن موافقت کردیم اما ابهامی از جهت تولید داخل داشت که برای مجلس ارسال شد. همچنین در بندی که نمایندگان آورده بودند که ماشین‌های مناطق آزاد هم پلاک ملی شوند محل ایراد اعضای شورای نگهبان بود. در تبصره ۱۱ موضوعی درباره اعطای زمین به خانواده‌های دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال آمده بود که به این بند هم ایراد گرفته شد از جهت ارتباط با قانون جوانی جمعیت.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید میزان افزایش حقوق کارکنان در سال آینده و همچنین حقوق در نظر گرفته شده برای سربازان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی این شورا خبر داد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر دولت و مجلس در بحث بودجه گفت: بر اساس قانون اساسی، مجلس باید بودجه را بررسی و تصویب کند. بحث‌های کارشناسی میان دولت و مجلس در جریان است و ما در شورای نگهبان باید این موضوع را با شرع و قانون اساسی تطبیق دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات برای انتخابات سال ۱۴۰۲ می‌رسد؟ گفت: این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدواریم به انتخابات پیش رو برسد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: موضوعات معیشتی دغدغه دولت و مجلس و شورای نگهبان است و بودجه هم علاوه بر اینکه باید در جهت شرع و قانون اساسی باشد باید در جهت بهبود معیشت مردم باشد و بنا بر اظهار دولت و مجلس بودجه سال آینده در راستای بهبود معیشت مردم است.

وی گفت: البته درباره جزئیات بودجه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما محدوده‌ای که ما می‌توانیم درباره بودجه اظهارنظر کنیم، مشخص است و باید از لحاظ تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات نمایندگان به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ‌گفت: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از لحاظ اینکه مصوبات خلاف سیاست‌های کلی باشد، اعلام نظر می‌کند و ما نظرات این هیات را به دولت می‌دهیم. جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام کاملاً قانونی است و بن‌بستی هم وجود ندارد و اگر این هیات ایراد بگیرد و مجلس بر مصوبه خود اصرار کند، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود تا تعیین تکلیف شود.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری دارد، گفت: ما نسبت به جزئیات این موضوع هنوز اطلاعی نداریم اما دغدغه مند هستیم.موضوع ساماندهی خدمت وظیفه عمومی بسیار مهم است و اینکه از فرصت سربازی به خوبی استفاده شود، دغدغه همه ماست. با همراهی مجلس و دولت و ستاد کل نیروهای مسلح اقدام حمایتی خوبی در لایحه بودجه امسال مبنی بر افزایش حقوق سربازان انجام و تصویب شد. هر طرحی درباره ساماندهی خدمت وظیفه عمومی باید با همراهی نیروهای مسلح باشد و شورای نگهبان هم از هر طرحی که به کارآمدتر شدن این وضعیت بیانجامد، استقبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار