عضو شورای عالی آموزشوپرورش:
شورای عالی آموزش و پرورش، یک شورای مردمنهاد، تخصصی و حرفهای است
همه دستگاهها برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید پای کار بیایند
تهران (پانا) – عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت این شورا با توجه به سابقه تاریخی، یک شورای مردمنهاد، تخصصی و حرفهای است که سعی کرده از سیاست دور بماند تا راحتتر بتواند برای نظام آموزشی کشور قانونگذاری و سیاستگذاری کند.
جواد نوبختی در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت و نقش شورای عالی آموزش و پرورش در تقویت، رشد و بالندگی تعلیم و تربیت اظهار کرد: «شور و مشورت، یکی از اساسیترین مفاهیم مورد تاکید در اسلام و یکی از اصول اساسی مورد توافق جمعی در اداره امور به ویژه در عرصه تحولات آموزش و پرورش است.»
وی افزود: «در روابط انسانی و در سازمانها نیز تشکیل شوراها عمدتاً وسیلهای مناسب برای افزایش کارآیی کارکنان و تغییر وضع موجود برای حرکت به سوی وضع مطلوب است. شوراها هنگامی که بهصورت یک فراگرد، پنداشته شوند بر ارتباط گسترده میان افراد و تعامل افراد تاثیر گذاشته و پیوند را به شکل شبکهای چندسویه تبدیل میکنند.»
نوبختی خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین و موثرترین نهادهای اجتماعی، نهاد آموزش و پرورش است که رسالت و مسئولیت پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان و انتقال ارزشهای فرهنگی به نسل جدید را بر عهده دارد. در چنین نهاد گسترده و پیچیدهای، استفاده از اندیشهها و تجارب صاحبنظران و دستاندرکاران تعلیم و تربیت و تشکیل شوراهای مختلف برای اتخاذ تصمیمهای بایسته و شایسته کاملا ضرورت دارد.»
وی تاکید کرد: «اهمیت و جایگاه شورای عالی آموزش وپرورش در تعلیم و تربیت کشور بستگی تام و تمام در توفیق و تحقق صحیح اهداف و وظایف آن دارد.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: «در نظام تعلیم و تربیت کیفی و نظاممند که روشهای آموزش و پرورش، مقررات، نظامنامهها و برنامهها به تناسب درجه کارآیی و سودمندیشان در پرورش استعدادها و تلطیف علایق و در نتیجه تامین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه از طریق پرورش انسانهای خلاق، بالنده، رشدیافته، متعادل و کمالیافته، منظور نظر است، ضرورت وجود مرجعی که به بررسی مسائل بنیادی تعلیم و تربیت بپردازد، کاملا محسوس است.»
وی اظهار کرد: «چنین مرجعی باید بتواند از دوبارهکاریها، ناهماهنگیها و بحرانهای آموزشی و برداشتهای بیهوده بکاهد و پویایی و اصالت نظام آموزشی را همواره در نظر داشته باشد و زمینه را برای انتقال عناصر فرهنگی جامعه به نسل نو با توجه به معیارهای فلسفی، علمی، اجتماعی و اداری فراهم سازد.»
نوبختی تصریح کرد: «شورای عالی آموزش و پرورش در ایران را با رسالتی بس مهم در ارائه اهداف و خط مشی کلی تعلیم و تربیت میتوان چنین مرجعی دانست. گرچه در هر یک از دورههای تحصیلی، برنامههایی متناظر با هدفهای مربوط و متکی بر اصولی ویژه، تدارک دیده میشود.»
وی گفت: «توالی برنامهها و تناسب بین رشتههای تحصیلی و نیازها و تصویب آییننامههایی که ناظر بر هدفهای کلی و اساسی باشد نباید از نظر دور بماند و سهم شورای عالی آموزش و پرورش در این مورد، سهمی بزرگ است که در استقرار نظامی پویا و پُرثمر در آموزش و پرورش کشور کاملا موثر است.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: «شورای عالی آموزش و پرورش به منزله پارلمان و شعبهای از مجلس شورای اسلامی در نظام تعلیم و تربیت کشور به شمار میرود زیرا با مطالعه مستمر فرآیند آموزش و پرورش ایران و جهان و استفاده از نتایج مطالعات و تجارب ملی و بینالمللی به ارائه نظرات در مورد سیاستها و خط مشی آموزش و پرورش کشور، بررسی و تصویب برنامههای درسی، تهیه و تدوین ضوابط و مقررات آموزشی در راستای قانون اساسی و قوانین عمومی کشور میپردازد.»
وی با تاکید بر جلوگیری از موازیکاری سایر مراجع در حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: «با توجه به سابقه تاریخی این شورا، یک شورای مردمنهاد، تخصصی و حرفهای است که سعی کرده از سیاست دور بماند تا راحتتر بتواند برای نظام آموزشی کشور قانونگذاری و سیاستگذاری کند. بنابراین باید تمام قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی در این شورا بررسی و تصویب و برای تایید نهایی به مجلس ارسال شود.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «دنیای پُرمتلاطم امروز با تغییرات و تحولات سریع و مداوم همراه است لذا برای همگام شدن با تحولات روز دنیا، شورای عالی آموزش و پرورش باید به علم و فناوری روز دنیا مجهز شود تا بتواند متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه برای نظام تعلیم و تربیت سیاستگذاری کند.»
نوبختی با اشاره به برنامه هفتم توسعه و لزوم توجه جدی به نقش و اهمیت آموزش و پرورش در این برنامه خاطرنشان کرد: «شورای عالی آموزش و پرورش در کنار امور جاری باید مسائلی از جمله طراحی مدل مدیریت مدرسهمحور و تصویب آن، خط مشی و سیاستگذاری در حوزه امور تربیتی و تعیین ماموریتهای جدید آن با توجه به تحولات محیطی و نیازهای روز جامعه، طراحی و تصویب روشهای تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و... را در اولویت کاری خود قرار دهد.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: «ایجاد انگیزه و شور و نشاط در فرهنگیان با طراحی ساز وک اری برای ارتقای منزلت و معشیت آنان، نظارت بر اجرای صحیح رتبهبندی، توجه ویژه به اقتصاد آموزش و پرورش، تلاش برای گسترش عدالت آموزشی در جامعه، توجه به روشهای کیفیتبخشی در نظام آموزشی، افزایش بُعد نظارتی شورای عالی، تشکیل اتاق فکر آموزش و پرورش با حضور وزرای قبلی، مدیران، معلمان باتجربه، متخصص و تاثیرگذار و موثر، صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش و.... اقدام کند.»
نوبختی با اشاره به اینکه طرحها، برنامهها و لوایح آموزشی و پرورشی قبل از طرح در مراجع مختلف باید در این شورا بررسی و برای تایید نهایی به مجلس ارسال شود، افزود: «شورای عالی آموزش و پرورش، محل سیاستگذاری و قانونگذاری برای نظام تعلیم و تربیت است و یکی از مسائلی که باید به آن رسیدگی کند، چالشهای نوپدید نظام آموزش و پرورش کشور است.»
عضو شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: «یکی از افتخارات این شورا تهیه، تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. همه دستگاهها، دولت، ملت و مجلس برای اجرای آن باید پای کار بیایند چون اجرای آن از عهده آموزش و پرورش خارج است و نیاز به همکاری و همراهی همه جامعه دارد.»
ارسال دیدگاه