سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

راه‌اندازی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان در تهران و ریاض تا دو ماه آینده؛ سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده افتتاح می‌شود

وزارت‌خانه‌های امور خارجه ایران و عربستان در حال برنامه‌ریزی دیدار حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان هستند و مانعی برای این دیدار در هر دو کشور وجود ندارد/ موضوع انسانی تبادل زندانیان در صورت واقع‌بینی آمریکا قابل انجام است؛ توافق تبادل زندانیان ماه مارس سال گذشته امضا شده است/ روند مذاکرات برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را مثبت می‌بینیم/ گفت‌وگو با لیبی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها انجام شده است/ پاسخ سخنگو به سوالی در ارتباط با احتمال تعطیلی شبکه ایران اینترنشنال

تهران (پانا) - آخرین نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان در تهران و ریاض تا دو ماه آینده؛ سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده افتتاح می‌شود

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود درباره تکذیب توافق ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان از سوی واشنگتن، اظهار کرد: دیروز وزیر امور خارجه درباره تبادل زندانیان توضیح دادند. برای ما آنچه که حائز اهمیت است این است که مذاکرات به نتیجه مناسب دست یابد. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که به دیپلماسی برای حل مشکلات اعتقاد عملی دارد. هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مربوط به دولت آمریکا، مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته است. درباره زندانیان ما در ماه مارس سال گذشته به توافق مکتوبی دست یافتیم و طرف آمریکایی پذیرفت که این مبادله بدون توجه به مذاکرات هسته‌ای انجام شود اما در مرحله‌ای آن را به مذاکرات رفع تحریم‌‌ها ربط دادند. ما فکر می‌کنیم در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی این موضوع انسانی قابل انجام است.

جزئیات توافق ایران و عربستان

وی در ارتباط با توافق ایران و عربستان گفت: ما شاهد یک توافق بسیار مثبت میان تهران و ریاض با میزبانی چین هستیم. با بیانیه اعلام شده در پکن ما در مرحله بازگشت روابط سیاسی ایران و عربستان قرار گرفتیم. این توافق نتیجه یک سال و نیم تلاش دیپلماتیک برای دستیابی به نتیجه مطلوب بود. دوره‌های مختلفی از گفت‌وگو میان ایران و عربستان با نقش‌آفرینی برخی از کشورها از جمله عراق و عمان انجام شد. قبل از سفر آقای شیخ به ریاض و سفر آیت‌الله رئیسی به پکن، ایده‌های مختلفی مطرح شد، ما در چارچوب ایده‌ها با این ایده از سوی چین مواجه شدیم که همزمان با سفر رئیسی به پکن، نمایندگان ایران و عربستان هم مذاکراتی در حاشیه این سفر داشته باشند و به نتیجه مطلوب برسند. در زمان سفر آیت‌الله رئیسی به پکن، در دیدار خصوصی روسای جمهور ایران و چین درباره این توافق صحبت شد و پیام عربستان دریافت شد. به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری در گفت‌وگوها میان ایران و عربستان امنیتی بود، توافق شد دور جدیدی از گفت‌وگوها در سطح دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و همتای عربستانی در پکن انجام شود. در این گفتگو درباره مسائل مختلف انجام شد و خوشبختانه با حسن نیت دو طرف، توافق حاصل شد و قرار شد پس از بیانیه، روابط سیاسی از سر گرفته شود و تا دو ماه سفارت‌خانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها در جده و مشهد راه‌اندازی شود. در همین چارچوب وزارت امور خارجه دو طرف در حال تدارک دیدار وزاری دو کشور است و مانعی برای گفت‌وگوی مستقیم دو وزیر در دو کشور وجود ندارد.

قدردانی از نقش‌آفرینی پکن

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از نقش‌آفرینی کشورها به ویژه چین برای توافق ایران و عربستان قدردانی کرد و گفت: این توافق به تامین صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند و تامین امنیت در منطقه به نفع همه کشورها خواهد بود. نقشی که در این زمینه دولت چین ایفا کرد علاوه بر تقویت روابط دوجانبه به تامین امنیت منطقه کمک می‌کند و آثاری هم در موضوعات مختلف بین‌المللی خواهد داشت.

ناصر کنعانی با بیان اینکه در بحث مذاکرات از طریق واسطه‌ها پیام‌ها رد و بدل می‌شود، گفت: در بحث مذاکرات برای تبادل زندانیان توافق در ماه مارس سال گذشته انجام شد و مکتوب است و وجود دارد. نماینده آمریکا هم ذیل این توافق را امضا کرده است، باید ببینیم که مشکل آمریکا چیست که این توافق را اجرا نمی‌کند و باید در این باره توضیح دهد.

توافق مکتوب تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا

وی در پاسخ به این درخواست که آیا امکان رویت توافق مکتوب بین ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان وجود دارد، گفت که در این زمینه ما به ضوابط دیپلماتیک پایبند هستیم و محذوریت‌هایی وجود دارد.

آزادساژی دارایی‌های بلوکه شده ایران؛ روند را مثبت می‌بینیم

وی گفت: بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات اساسی مورد توجه ماست که در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است. ما معترض به بلوکه کردن این پول‌ها هستیم و معتقدیم که غیرقانونی است. آمریکا حق ندارد در روابط قانونی میان کشورها مانع ایجاد کند. ایران در مذاکراتی که در جریان است این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کند. روند را مثبت می‌دانیم و امیدواریم با نتایج مناسبی دست پیدا کنیم. در این زمینه کشور عراق از این چارچوب جداست و ارتباطات و مبادلات تجاری ما و عراق در چارچوب‌های خاص انجام می‌شود.

تعیین تکلیف موضوع یمن

وی در ارتباط با موضوع یمن گفت: با توجه با توافق میان ایران و عربستان امیدواریم اتفاقات خوبی در موضوع یمن هم بیافتد. ایران همواره به راه‌حل سیاسی معتقد است و در ارتباط با کشور یمن، این خود یمنی‌ها هستند که تصمیم خواهند گرفت. ما در این زمینه تلاش خود را انجام خواهیم داد. ایران میزبان دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن است. ایران معتقد است گفت‌وگوهای یمنی-یمنی بهترین راه برای حل مشکلات داخلی این کشور است.

همکاری ایران و بلاروس

کنعانی با اشاره به سفر رییس‌جمهور بلاروس به تهران، گفت: موضوعات زیادی برای تبادل نظر میان دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوها انجام می‌شود و توافقات خوبی هم صورت خواهد گرفت. مجموعه‌ای از اسناد هم از جمله در زمینه همکاری تجاری، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای برای امضا آماده شده است. ما خوشبین هستیم که این سفر، سفر پرباری باشد و زمینه توسعه همکاری بیشتر دو طرف را فراهم کند.

ایران آماده توسعه روابط با اردن و بقیه همسایگان است/ احتمال از سرگیری روابط ایران و لیبی و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها

وی از تمایل اردن برای توسعه روابط با کشورمان نیز استقبال کرد و گفت: روند گفت‌وگوها در این زمینه انجام شده است و جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همه کشورهای همسایه آماده است. همچنین گفت‌وگوهای خوبی میان ایران و لیبی در حال انجام است و بر سر موضوعات راه‌اندازی سفارت‌خانه‌های دو کشور تبادل نظر شده است و امیدواریم به خوبی انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی کشور عراق حمایت خواهد کرد و این کشور را مسئول تامین امنیت مرزهای این کشور به ویژه در شمال عراق می‌دانیم.

کنعانی در ادامه این نشست خبری افزود: آنچه که در ارتباط با پکن بود نقش‌آفرینی این کشور برای ازسرگیری روابط ایران و عربستان مورد نظر بود. اینکه درباره این موضوع توافق شده باشد که چین میزبان گفت‌وگوهای ایران با دیگر کشورها برای توافق باشد، چنین چیزی را نمی‌توانم تایید کنم.

شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره زندانی شدن تعدادی از افراد فرانسوی، گفت: افرادی که بازداشت شدند در داخل ایران در اغتشاشات نقش‌آفرینی کردند. اقدامات آنها مجرمانه بوده و به همین خاطر بازداشت شده‌اند و اقدامات قضایی درباره آنها در حال انجام است. گفت‌وگو با کشورهایی که شهروندان آنها بازداشت شده‌اند در حال انجام است. دولت فرانسه در ارتباط با موضوعات اخیر ایران مواضع غیرسازنده‌ای داشته است و بالطبع ادامه این مواضع نمی‌تواند به ادامه گفت‌وگوها درباره زندانیان کمک کند.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما به خواسته‌های مردم خود توجه می‌کند. اما آیا کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی صدای رسای ملت ایران را بشنوند که در این زمینه آنها را به حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ارجاع می‌دهم.

منطقه به ظرفیت مثبت تهران و قاهره نیاز دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مصر کشور مهمی است، گفت: منطقه به ظرفیت مثبت تهران و قاهره نیاز دارد. آخرین گفت‌وگوهای دو طرف در حاشیه نشست بغداد ۲ در امان برگزار شد و در ارتباط با کشور مصر، ایران معتقد به توسعه روابط است و باید ببینیم در این زمینه طرف مقابل چکار خواهد کرد.

استقبال ایران از توسعه روابط سوریه با همسایگان

وی تصریح کرد: بهبود روابط سوریه با همسایگان از موضوعات مورد توجه ایران است. ما معتقدیم که توسعه روابط دمشق با دیگر کشورها از جمله ترکیه به توسعه صلح و امنیت کمک خواهد کرد. در این زمینه ایران سال‌هاست که نقش‌آفرینی می‌کند. ایران در قالب روند آستانه به همراه ترکیه و روسیه حضور داریم و برای بهبود وضعیت سوریه نقش‌آفرینی خوبی انجام دادیم.

شهید سلیمانی در آخرین سفرش به عراق حامل چه پیامی بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در آخرین سفری که به عراق داشتند و به شهادت رسیدند حمل چه پیامی بودند، گفت: تلاش برای حل و فصل مسائل میان ایران و عربستان و توسعه روابط برای تامین امنیت منطقه بود.

ایران در ارتباط با بحران اوکراین طرف صلح است

کنعانی به موضوع بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: ایران از ابتدا مخالف جنگ اوکراین بود. ما بی‌طرف بوده‌ایم و هیچ موقع از استمرار جنگ در اوکراین حمایت نکردیم و هیچ تسلیحاتی در اختیار هیچکدام از طرفین قرار ندادیم. ما اتهامات وارده در این زمینه برای چندمین بار تکذیب می‌کنیم. ما بارها اعلام کرده‌ایم که برای نقش‌آفرینی جهت پایان جنگ آماده هستیم. ایران طرف صلح است و همچنان برای توقف جنگ در این منطقه آماده نقش‌آفرینی هستیم.

سفر الکاظمی به تهران

وی درباره سفر الکاظمی نخست وزیر سابق عراق به تهران نیز گفت: سفر مقامات مختلف عراقی از جمله مقامات سابق یک امر رایجی است و آقای الکاظمی هم از این امر استثنا نیستند.

چرا سفیر ایران از سوی دولت باکو احضار شد

کنعانی درباره احضار سفیر ایران از سوی دولت باکو نیز گفت: موضوع احضاری که طرف آذربایجانی مطرح کرد مربوط به پروازی در مرز بود. این یک پرواز عادی در چارچوب پایش مرزی بود و در گذشته هم این پرواز انجام می‌شد و در مرکز مشترک صورت گرفته است. ما نمی‌توانیم این اقدام دولت باکو در احضار سفیر و رسانه‌ای کردن این موضوع را مبتنی بر حسن نیت تلقی کنیم.

ایران اینترنشنال تعطیل خواهد شد؟

وی درباره اینکه آیا در پی توافق ایران و عربستان شبکه ایران اینترنشنال بسته خواهد شد، گفت: این حق را به سخنگو بدهید در ارتباط با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پاسخی ندهم. اما توافق خوبی انجام شده و ما امیدواریم با توافق انجام شده روابط در ریل اصلی خود قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار