دبیر دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در گفت و گو با پانا:

اهمیت خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش امری واجب است

البرز (پانا) - یکی از دبیران دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج عنوان کرد اهمیت خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش امری واجب است.

کد مطلب: ۱۳۵۵۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش امری واجب است

رزا زاهدی مقدم یکی از دبیران دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج در گفت گو با پانا اظهار کرد:«امروزه ،خلا‌قیت و نوآوری و ایجاد تغییر و دگرگونی در سازمان‌ها و موسسات یک امر ضروری است، چرا که جامعه و سازمان‌ها همه در حال تغییر و تحول هستند. این تغییر و تحولا‌ت در سازمان‌های آموزشی و تعلیم و تربیت به مراتب حساس و با اهمیت است و باعث شده که آموزش و پرورش اهداف، گرایش‌ها و علا‌یق خود را جهت به‌کارگیری خلا‌قیت و نوآوری هدایت کند.»

وی در پاسخ به پرسش خلاقیت و نوآوری در آموزش به دانش آموزان چه تاثیری بر روند یادگیری آنها دارد بیان کرد: «یکی از مولفه‌های اساسی آموزش و پرورش رشته پیوند بین دو مفهوم یادگیری و یاددهی نظام ارزشیابی تحصیلی است. صاحبنظران این رشته معتقدند که ارزشیابی تحصیلی در ایجاد توانایی آفرینندگی، خلا‌قیت و نوآوری در فرآیند یاددهی - یادگیری تاثیر به‌سزایی دارد. تربیت کودکان مبتکر و خلا‌ق یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی است و بی‌شک روش‌های آموزشی، محتوای دروس، نقش معلم، طرح‌ها و شیوه‌های ارزشیابی فراهم‌کننده بستر مناسبی جهت تحقق این هدف است.»

زاهدی مقدم اضافه کرد: «همچنین ،خلاقیت در کلاس‌ها با مشارکت و اعتماد‌ به‌نفس بیشتر دانش‌آموزان ارتباط دارد. معلمانی که در برنامه‌های آموزشی خود از خلاقیت استفاده می‌کنند برخلاف دیگر معلم‌ها، بر این باور هستند که دانش‌آموزان مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند، نسبت به توانایی خود در حل مسائل دشوار اعتماد بیشتری دارند، ریسک‌پذیرتر هستند و تمایل بیشتری برای یادگیری مباحث مختلف در مدارس دارند.»

این دبیر در پاسخ به پرسش چرا نظام آموزشی ما پژوهش محور نیست افزود: «محتوای کتاب درسی پژوهش کم دارد، داشتن دبیران پژوهش محور و آموزش دیده ،ارزشیابی متناسب با پژوهش ،انگیزه کم و بی حوصلگی دانش اموزان می تواند از دلایل نظام آموزشی ما باشد. »

وی از چگونگی این ضعف در نظام آموزشی اظهار کرد: « ما با استفاده از راهکارهایی جهت علاقه مند کردن دانش اموزان به پژو هش می‌توانیم استفاده کنیم ، مطالب کتاب با پژوهش و مطالب روزمره همراه شود ، ایجاد محیط مناسب جهت پژوهش ، دبیران از روش های نوین تدریس استفاده کنند ، تقویت و گسترش طرح معلم پژوهنده، حمایت مالی و معنوی از طرح های پژوهشی نو و موفق دانش آموزان و در پایان غیر نگرش آموزش مفاهیم تحقیق و مهارت های پژوهشی است.»

وی در پاسخ به این که چرا دانش‌آموزان ما در ابتدا با اشتیاق وارد مدرسه می‌شوند، اما پس از مدتی نسبت به تحصیل بی‌علاقه می‌شوند و چرا مدارس نمی‌توانند اشتیاق تحصیل را در بچه‌ها ایجاد کنند، عنوان کرد: «اینکه دانش‌آموزان در مدرسه از علم گریزان می‌شوند، به این دلیل است که معلمین ما مهارت کافی ندارند که نسبت به علم اشتیاق ایجاد کنند و دانش‌آموزان سر کلاس از طریق کتاب شکنجه‌ روحی می‌شوند، چون 10 بار آن‌ها را مجبور می‌کنند که کتابشان را بخوانند، در حالی که اگر یک فرد با هوش متوسط 3 بار آن کتاب را بخواند، مطالبش را یاد می‌گیرد. در واقع با این کاردانش‌آموز را از علم زده می‌کنند و به همین دلیل تابستان که می‌رسد دانش‌آموزان خوشحال‌ هستند.»

وی در پاسخ به پرسش استراتژی شما برای آموزش مطالب درسی چیست، بیان کرد:« فقط آموزش مبحث خاصی مد نظرم نیست. از نظر من، ضمن آموزش باید سعی کنیم، دانش‌آموز را به عنوان یک شهروند مؤثر و مفید برای جامعه به بار آوریم یعنی در نهایت، روش درست زندگی کردن و انسان بودن را به او بیاموزیم و از خود، خاطره خوبی در ذهن دانش‌آموزانمان به جا بگذاریم.»

زاهدی مقدم در خصوص اینکه این روزها صداهای انتقاد از سیستم آموزش و پرورش ایران همه جا شنیده می شود و آیا مدارس ایران واقعا شایسته این همه انتقاد است، گفت: «به دلیل اینکه دانش آموزان شاد نیستند ، از درس خواندن و مدرسه آمدن لذت نمی برند شاید این موضوع می‌تواند به این دلیل هم باشد که دانش آموز هدفی از درس خواندن نداشته باشد که این موضوع با در جریان گذاشتن مشاور تحصیلی مدرسه رفع خواهد شد، بیشتر دانش آموزان این سوال در ذهنشان است که با درس خواندن به کجا خواهیم رسید که نتیجه این است که تجزیه و تحلیل مسائل را نمی دانند. ثبات رفتاری ندارند، به تعارضات فرهنگی می‌رسند، مطالب درسی با نیازهای آنان مطابقت ندارد،با حجم زیادی از مطالب درسی روبرو هستند و همچنین برای زندگی در جامعه آموزش نمی بینند. می‌توان گفت که اکثرا معتقدند سیستم آموزشی ایران غلط است. با توجه به اینکه اخلاقیات حکم می‌کند که اگر قلبا چیزی را صحیح نمی‌دانیم، نباید از آن پیروی کنیم یا در آن به فعالیت بپردازیم، اساسا درس خواندن کار شرافت‌مندانه‌ای‌ است؟ قطعا شیوه آموزش مورد انتقاد است ، زیرا خلاقیت در آموزش بسیاراهمیت دارد و اگر خلاقیت نداشته باشید آموزش جالب نیست و درجامعه ما افراد هدفشان از کار کردن پول درآوردن است درس ‌خوان جنبه ابزاری دارد و نسبت به آن هیچ تعهدی ندارند و به فکر رشد و ترقی نیستند و تلاش برای ذهن پویا نمی کنند.»

وی در پایان در خصوص منابع کنکور هم گفت:« بعد از بررسی سوال های چند سال اخیر کنکور و مقایسه و تحلیل روند سوالات به این نتیجه رسیدیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند ، یعنی کاملا" از کلیشه ای بودن خارج شده اند. همچنین سازمان سنجش تصمیم گرفته است، فقط از متن ،مثالها و تمارین کتب درسی و مطالب مفهومی وابسته به آنها سوال طرح کنند .گزینه ها را طوری طراحی کنند که فقط کسانی که آن مطلب را کامل فهمیده و یادگرفته اند، بتوانند از بین گزینه ها درست ترین را انتخاب کنند. در سوالات ، به طور کامل مشخص است که داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقیقتر و بهتر گلچین خواهند شد. متاسفانه چون بعضی آموزشگاه ها و دبیرستان ها و مخصوصا کلاس‌های کنکور دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب هدایت می کنند. دانش آموزان به جای اینکه دروس را تشریحی و دقیقتر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند ، روش تستی خواندن و نحوه ی تست زدن را می آموزند. در این میان سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی ، سیاستهای ( مفهومی ترکردن سوالها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه ) را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درس ها ارزش بیشتری قائل شوند.پس بهتر است به جای اینکه کنکور رو غول فرض کنیم سعی به مفهومی خواندن کتاب و مطالب درسی خود نماییم.»

دانش آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار