مشاور وزیر آموزش و پرورش در مراسم دانش‌آموختگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان جنوب شرق استان تهران؛

تحول در نظام اجتماعی، یک حرکت تعاملی و تدریجی است

قرچک (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در آئین دانش‌آموختگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان جنوب شرق استان تهران، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را امری ضروری دانست و تحول در نظام اجتماعی را یک حرکت تعاملی و تدریجی بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۴۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تحول در نظام اجتماعی، یک حرکت تعاملی و تدریجی است

علی پارسانیا مشاور وزیر آموزش و پرورش در سومین آئین دانش‌آموختگی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در کانون ملائک شهرستان قرچک به سند تحول بنیادین اشاره کرد و در تشریح دلیل اجرای سند تحول بنیادین در مدارس بیان کرد: بحث سند تحول بنیادین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در مدارس بسیار تکرار می‌شود؛ از موضوعات مهم که در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است تکریم مقام معلم و دوم سند تحول آموزش و پرورش است.

ضرورت اجرای سند تحول بنیادین در مدارس

مشاور وزیر آموزش و پرورش به دلیل اجرای سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه نظام آموزش و پرورش ما نیاز به یک تحول بنیادین دارد ایراد و نقد‌هایی است که بر این نظام وارد است مشکلاتی که از ریشه در این نظام نهادینه شده است؛ نظام آموزش و پرورش ما نظامی برخواسته از انگیزه‌های درونی نیست، یک مسئله بسیار مهم است که سرنوشت یک کشور به آن بستگی دارد؛ مدارسی که ما امروز در کشور مشاهده می‌کنیم، دست ساخته ما نیست بلکه وارداتی است، شما وقتی در زندگی شخصی‌تان نیاز به چیزی پیدا می‌کنید، دنبال راه‌حل آن می‌گردید که می‌توانید با مشورت، گفت‌وگو و تأمل به راه‌حل آن برسید اما اگر بدون تأمل و فکر این راه‌حل را از همسایه‌ خودتان کپی کنید احتمال اینکه این جواب و راه‌حل برای شما جواب ندهد بسیار زیاد است.

مکتب‌خانه، پاسخگو نیاز بشر در جامعه نبود

پارسانیا در ادامه اظهار کرد: ما قبل از مدرسه در کشور مکتب‌خانه داشتیم که دلیل تبدیل مکتب‌خانه به مدرسه ایجاد تحولاتی در نظام تعلیم و تربیت بود که نشان می‌داد مکتب‌خانه‌ها نمی‌تواستند نیاز روز ما را پاسخ دهند اما آیا مدارس امروز می‌توانند نیاز ما را پاسخ دهند؟ می‌توانند مشکلات کشور را برطرف کنند؟ جواب این سوال را می‌توان تنها با نگاه به پیرامون خود به دست بیاوریم؛ اگر مدارس ما می‌توانست نیاز ما را به طور کامل جواب دهد، امروز دیگر بحث سند تحول بنیادین در کار نبود و به جای آن از اصلاحات تدریجی زمان صحبت می‌کردیم که بر اساس آن با توجه به روند تغییر زمان، اصلاحاتی در نظام آموزش و پرورش ایجاد می‌شود که باید براساس حرکت زمان، نظام‌های اجتماعی هم دچار تغییر شود.

وی نظام تعلیم و تربیت و نیاز‌های جامعه را با ده سال آینده مقایسه کرد و گفت: امروز با ده سال آینده بسیار متفاوت خواهد بود زیرا با گذشت زمان نیازهای جامعه نیز تغییر می‌کند و این طبیعت نظام‌های اجتماعی در دنیا است با این تفاوت که سرعت آن در دنیا افزایش یافته است؛ آن چیزی که ما به آن تحول بنیادین می‌گوییم به این دلیل نیست که نظام اجتماعی تغییر کرده است، بلکه بحث سر این است که این نظام از ریشه نیاز به تحول دارد.

پارسانیا ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را امری جدی دانست و بیان کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش یک امری بسیار مهم و جدی است که باید اجرا شود اما برای اجرای آن آیا ما می‌دانیم که برای رسیدن به تحول باید کجا برویم؟ آیا می‌دانیم مدرسه‌ای که در آن تحول ایجاد شده است چه مدرسه‌ای است؟ اگر همه ما تفسیر واحدی از آن مدرسه تراز سند تحول داریم آیا نقش خودمان را برای رسیدن به آن می‌دانیم یا خیر؛ اگر به تمامی جواب این سوالات برسیم یعنی ما آماده ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت هستیم که این تحول در نظام اجتماعی یک حرکت تعاملی و تدریجی است.

دانش‌آموز خبرنگار: کیمیا قارلقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار